Niemiecki magazyn „Reise vor9 Magazin”, na który powołuje się portal Gloobi.de, przeprowadził wśród 200 agentów badanie sprawdzające ich zaangażowanie w tworzenie eksperckich fanpejdży touroperatorów i organizacji branżowych.

Analiza wyników pokazała, że spośród agentów, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą w sieci, dwie trzecie działa aktywnie na stronach zrzeszenia, do którego należą, a 43 procent udziela porad na własnej stronie internetowej. Biura agencyjne najbardziej nie lubią chwalić się swoim doświadczeniem na portalach należących do touroperatorów. Robi to zaledwie 18 procent spośród tych, którzy się w ogóle angażują w fora eksperckie, czyli mniej niż 5 procent wszystkich agentów biorących udział w ankiecie. Regularnie porad w internecie udziela jedna trzecia osób angażujących się w fora. Większość, 57 procent, robi to okazyjnie.

Spośród tych, którzy nie zamieszczają podpowiedzi w internecie, 68 procent tłumaczy, że nie zamierza dzielić się swoją wiedzą z touroperatorem za darmo. 44 procent za powód wymienia brak czasu, 39 procent mówi, że w tym przypadku wysiłek nie przynosi oczekiwanych efektów. Wiele komentarzy można podsumować jednym pytaniem „dlaczego mam anonimowo dzielić się swoim wieloletnim doświadczeniem?”. Zdaniem wielu agentów lepiej robić to w bezpośredniej rozmowie z klientami.

Niemieccy agenci wolą udzielać się na stronach organizacji, do której należą, niż na portalach touroperatorów. Zaledwie 19 procent pytanych pozytywnie ocenia próby pozyskania agentów do współpracy w tym zakresie. Wśród agentów zrzeszonych w sieci odsetek dobrych ocen jest wyższy i wynosi około 33 procent. 46 procent ankietowanych twierdzi, że propozycje współpracy na tym polu przygotowane przez touroperatorów dla agentów są złe albo bardzo złe. 25 procent taką samą notę wystawia swoim zrzeszeniom.