Jako pierwsza do realizacji programu „Local food workshops” wybrana została Kreta. Gubernator wyspy Stavros Arnaoutakis, przewodniczący rady TUI Care Foundation Thomas Ellerbeck, dyrektor regionalny na wschodni basen Morza Śródziemnego w TUI Destination Services Michael Mavropoulos i doradca w greckim Ministerstwie Turystyki Angeliki Chondromatidou, spotkali się podczas inauguracji projektu z ponad 80 wytwórcami win, właścicielami plantacji oliwek i przedstawicielami różnych grup hotelowych. Ma to zacieśnić współpracę między przedstawicielami dwóch najważniejszych sektorów lokalnej gospodarki – turystyki i rolnictwa.
Fundacja TUI, organizacja Futouris i lokalne stowarzyszenie The Local Food Experts zapowiedziały, że będą pomagać nawiązywać bezpośrednie kontakty biznesowe między producentami produktów spożywczych i przedsiębiorcami turystycznymi. Da to Krecie szansę na stanie się wzorem w zdrowym żywieniu turystów.
– Projekt ten pokazuje, jak duże znaczenie ma turystyka dla lokalnej ekonomii i tworzenia miejsc pracy. Aby wszyscy – goście, miejscowi przedsiębiorcy i mieszkańcy – mogli z niej korzystać, niezbędna jest bliska współpraca sektora turystycznego z rolnikami i przedsiębiorcami. Razem musimy zrozumieć, co liczy się dla klientów odwiedzających wakacyjny region – mówi Ellerbeck. Jego zdaniem do najważniejszych zadań branży turystycznej należy teraz otwarcie się na lokalne produkty, miejscowe zwyczaje i doświadczenia.
W wypadku Krety w centrum przedsięwzięcia znalazły się wino i oliwa. TUI zamierza organizować wycieczki do winnic i na plantacje oliwek. Zapowiada, że chce wykorzystywać w hotelowych restauracjach więcej lokalnych produktów i poprawić ich jakość.