Do biur podróży wrócił lekki optymizm

Sprzedaż wakacji w biurach podróży był w pierwszym tygodniu sierpnia o 2,8 procent lepszy niż rok wcześniej o tej porze. Również tydzień wcześniej touroperatorzy odnotowali wzrost. To dobra wiadomość po kilku tygodniach słabszych wyników

Publikacja: 08.08.2017 22:32

Do biur podróży wrócił lekki optymizm

Foto: PZOT

Po trzytygodniowej przerwie Polski Związek Organizatorów Turystyki udostępnił swoim członkom kolejny raport ze sprzedaży wyjazdów w biurach podróży, korzystających z systemu rezerwacyjnego MerlinX*. Jak wynika z przedstawionych danych, w ostatnim tygodniu sprzedaż była wyższa od zeszłorocznej, z tego samego okresu, o 2,8 procent. Tydzień wcześniej ten wskaźnik wyniósł 12,9 procent, a jeszcze wcześniej – minus 0,7 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Raport po przerwie zawiera nieco inny zestaw danych, niż raporty wcześniejsze. Niestety, ze szkodą dla odbiorców. Z raportu zniknęła bowiem informacja, o podziale sprzedanych wycieczek według środków transportu (samolot, autobus, dojazd własny) – zarówno jeśli chodzi o udział w ogólnej sprzedaży, jak i dynamika sprzedaży w odniesieniu do poprzedniego roku. Została tylko informacja o dynamice sprzedaży ogółem.

Pojawiły się natomiast dwie nowe grafiki. Jedna obrazuje procentowy podział rodzaju wyżywienia, jakie klienci biur podróży zakupili w ostatnim tygodniu razem z ofertą z podziałem na sześć najpopularniejszych krajów: Włochy, Turcja, Hiszpania, Grecja, Egipt i Bułgaria (w tej kolejności). Dane te (94 procent all inclusive w wypadku imprez w Egipcie, a tylko 53,3 procent we Włoszech) nie wnoszą jednak wiele do powszechnej wiedzy o strukturze hoteli i ich usług w tych krajach.

Rodzaj wyżywienia zakupionego wraz z noclegiem – najpopularniejsze kraje.

Druga przedstawia procent sprzedanych ofert „last minute”, przy czym nie jest wyjaśnione, jaki okres przed wylotem obejmuje to kryterium, jest jedynie informacja, że dane pochodzą z 16 i 17 lipca.

Udział ofert „last minute” w sprzedaży.

Nowy raport pokazuje, że w 31 tygodniu tego roku skumulowana sprzedaż pakietów turystycznych w biurach podróży była większa o 21,3 procent od zeszłorocznej, o tej samej porze.

W minionym tygodniu Z najwięcej chętnych było na wakacje w: Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Turcji, Włoszech, Egipcie, Albanii, Chorwacji, Portugalii i na Cyprze.

Wśród dziesięciu najpopularniejszych kierunków aż sześć to kierunki greckie, dwa bułgarskie, jeden Turecki i jeden albański: Heraklion, Burgas, Antalya, Rodos, Korfu, Warna, Zakintos, Kos, Tirana, Chania. Co ciekawe nie ma wśród nich ani jednego hiszpańskiego (Majorka dopiero na 11. pozycji) ani egipskiego (Hurghada na 12.). Najwyżej uplasowany kierunek włoski to Sycylia na 14. miejscu.

Jeśli spojrzeć na skumulowane dane, roku turystycznego, który liczony jest od października 2016 roku, to najwięcej do tej pory sprzedano wyjazdów do Grecji – prawie co trzecią – 30,7 procent. To dwa razy tyle co do Hiszpanii, która zajmuje drugie miejsce z wynikiem 16,4 procent. Z kolei jej wynik jest prawie dwa razy lepszy od wyniku trzeciej w rankingu Bułgarii – 9,3 procent.

Dalej uplasowały się: Turcja – 6,9 procent, Włochy – 5,9 procent, Egipt – 5,8 procent, Albania – 2,7 procent, Chorwacja – 2,4 procent, Portugalia – 2,3 procent i Cypr – 1,4 procent.

Wszystkie odnotowane w raporcie PZOT kierunki mogą się poszczycić wzrostem w odniesieniu do zeszłego roku. Ale różnice w skali postępu są znaczne. Najlepiej wypadają Malta z dynamiką wzrostu wyliczoną na 121,3 procent, Albania z 108,7 procent, Egipt ze 107 procentami i Tanzania z 106,8 procent. Turcja rośnie o 35,1 procent, Grecja o 13,7 procent, a Bułgaria o 10,9 procent.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 31. tydzień roku, czyli okres od 31 lipca do 6 sierpnia 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Po trzytygodniowej przerwie Polski Związek Organizatorów Turystyki udostępnił swoim członkom kolejny raport ze sprzedaży wyjazdów w biurach podróży, korzystających z systemu rezerwacyjnego MerlinX*. Jak wynika z przedstawionych danych, w ostatnim tygodniu sprzedaż była wyższa od zeszłorocznej, z tego samego okresu, o 2,8 procent. Tydzień wcześniej ten wskaźnik wyniósł 12,9 procent, a jeszcze wcześniej – minus 0,7 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Pozostało 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biura Podróży
Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel wspomogło dzieci w Sudanie Południowym
Biura Podróży
Prezes TUI: Polska wzorem naszego przyszłego sukcesu w Europie Wschodniej
Biura Podróży
Ceny w biurach podróży znieruchomiały. Ale tylko pozornie. Duże różnice w górę i w dół
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biura Podróży
TUI zamówił w Enterze samoloty na dwa sezony. W planach ma nowy kurort w Egipcie