Taki obraz maluje się w raporcie Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z 37. tygodnia tego roku czyli okresu od 11 do 17 września*.

W tym czasie liczba klientów, którzy kupili wycieczki na sezon kończący się 31 października była większa od zeszłorocznej o 10,2 procent. Liczba założonych przez nich rezerwacji wzrosła w stosunku do zeszłorocznej o 8,5 procent – pokazuje raport PZOT.

Najlepiej sprzedawały się wycieczki lotnicze (95,6 procent wszystkich sprzedanych imprez), ten rodzaj ofert też najmocniej wzrósł, bo o 12,1 procent. Same noclegi (imprezy z dojazdem własnym) zanotowały 3,7 procent wzrostu, a autokarowe 34,4 procent spadku.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Na pierwszym miejscu listy dwudziestu najchętniej kupowanych kierunków znalazła się niespodziewanie wyspa Zakintos (zwykle był to w ostatnich tygodniach Heraklion). Ciągle zdecydowaną przewagę miały w tej stawce porty lotnicze w Grecji (Heraklion, Rodos, Korfu, Chania, Kos). Ale widać spore przemieszczenia – Hurghada na wysokim 7. miejscu, Marsa Alam na 13. a na 20. tunezyjska Enfida. Nie znalazło się tu już Burgas, chociaż tydzień wcześniej zajmowało jeszcze 5. pozycję, ale nadal utrzymała się Warna (7 miejsce). Przemieszczały się też mocno kierunki hiszpańskie, do góry poszły Teneryfa (z 16. tydzień wcześniej na 6.), Fuerteventura (z 9. na 12.), Gran Canaria (z 18. na 16.), Majorka (z 12. na 17.).

Najpopularniejsze kraje to: Grecja, Hiszpania, Turcja, Egipt, Włochy, Bułgaria, Cypr, Albania, Portugalia i Tunezja.

Chociaż generalnie ceny wyjazdów kolejny tydzień spadały, nie było wielu spektakularnych przecen. Najbardziej potaniała Chania – o 12 procent, Majorka – o 10 procent i Rodos – o 8,7 procent. Za to w ostatnim tygodniu klienci biur podróży drożej płacili za wypoczynek w Egipcie. W wypadku Hurghady było to 10,3 procent (średnia cena: 1955 złotych), a Marsa Alam – 5,5 procent (2104 złotych).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Generalne wyniki (skumulowane) sprzedaży wycieczek na sezon 2017 w biurach podróży w zestawieniu z tymi sprzed roku są – w świetle danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX, na którym opiera się PZOT – o 16,4 procent wyższe. W tym podróże samolotowe notują wzrost o 15,84 procent (tydzień wcześniej – 15,91 procent).

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 37. tydzień roku, czyli okres od 11 do 17 września 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.