W biurach podróży majówka podnosi ceny

Im bliżej do majówki tym ceny wycieczek z biurami podróży wyższe – tak chyba trzeba tłumaczyć ruch cen, jaki udało się zaobserwować dzięki danym z systemu rezerwacyjnego MerlinX, na których bazuje raport PZOT

Publikacja: 25.04.2018 02:05

W biurach podróży majówka podnosi ceny

Foto: PZOT

Jak pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*, w ostatnim tygodniu rosła przewaga tegorocznej sprzedaży nad sprzedażą zeszłoroczną. Zmiana rok do roku sięgała 23,4 procent. Rosły wszystkie trzy kategorie wycieczek. Najmocniej lotnicze – o 26,3 procent. Na drugim miejscu autokarowe z wynikiem 26,3 procent. Najmniejszy wzrost zanotował MerlinX w wypadku samych noclegów (z dojazdem własnym), wyniósł on 4,2 procent.

W całej puli sprzedanych w opisywanym w raporcie tygodniu imprez 87 procent to były imprezy lotnicze. Autokarowe zajęły drugie miejsce z udziałem 7,4 procent, a z dojazdem własnym – 5,6 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Niestety, te wzrosty nie kryły dużych wartości bezwzględnych. Pokazują to wskaźniki sprzedaży skumulowanej (liczonej od początku sprzedaży sezonu 2018) – ogólna wartość nadwyżki nad rokiem ubiegłym spadła z 27,4 do 27,3 procent, a w wypadku wyjazdów lotniczych z 31,12 do 30,95 procent.

Ulubionymi krajami turystów, jeśli chodzi o kierunek wyjazdów na wakacje, były w minionym tygodniu: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja i Portugalia.

Po statystykach skumulowanych widać, że w górę sporo idzie Grecja. Jej nadwyżka nad zeszłorocznym wynikiem o tej porze roku wynosi już 11,3 procent. Jeszcze cztery tygodnie temu było to 9,1 procent. Duże zainteresowanie Grecją widać też na liście najczęściej wybieranych kierunków. W pierwszej dziesiątce greckie nazwy zajmują aż sześć pozycji, są to: Heraklion (2 miejsce), Korfu (3), Zakintos (4), Rodos (8), Chania (9) i Kos (10).

Oprócz nich zmieściły się w tej stawce jeszcze dwie miejscowości tureckie – Antalya (1) i Bodrum (7), jedna egipska, Hurghada (5), i jedna bułgarska – Burgas (6).

Jak pokazuje raport PZOT, miniony tydzień więcej kierunków drożało niż taniało. Średnia cena jaką zapłacili klienci w biurach podróży za którykolwiek nie była niższa niż 2000 złotych. Tydzień wcześniej był taki jeden, Szarm el-Szejk (1929 zł), ale teraz jego średnia cena skoczyła o 16,2 procent, do 2242 złotych. Dlatego tym razem najmniej turyści płacili za podróż do Burgas (2014 zł) i do Salonik (2033 zł). Najdrożej zaś na Teneryfę (2969 zł) i do Chanii na Krecie (2864 zł).

Oprócz Szarm el-Szejk również ceny wakacji w innym egipskim kurorcie, Marsa Alam (2277 zł), poszły w górę – o 9,7 procent (wcześniej trzy tygodnie z rzędu spadały). Ale niewątpliwie to Wyspy Kanaryjskie drożały najmocniej (czyżby turyści szukali w ostatniej chwili wypoczynku na majówkę?). Fuerteventura o 3,6 procent, do 2907 złotych, Teneryfa o 8 procent, do 2969 złotych, Lanzarote o 21 procent, do 2849 złotych i Gran Canaria o 22,4 procent (!), do 2982 złotych. Żaden kierunek nie przebił jednak granicy 3000 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Warto jeszcze odnotować, że jak pokazuje jedna z tablic raportu, w zeszłym roku o tej porze, organizatorzy mieli już sprzedaną prawie połowę całego towaru na rok 2017 (47 procent). Czy w tym roku zaawansowanie sprzedaży było podobne, dowiemy się dopiero za rok.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 16. tydzień roku, czyli okres od 16 do 22 kwietnia 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Jak pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*, w ostatnim tygodniu rosła przewaga tegorocznej sprzedaży nad sprzedażą zeszłoroczną. Zmiana rok do roku sięgała 23,4 procent. Rosły wszystkie trzy kategorie wycieczek. Najmocniej lotnicze – o 26,3 procent. Na drugim miejscu autokarowe z wynikiem 26,3 procent. Najmniejszy wzrost zanotował MerlinX w wypadku samych noclegów (z dojazdem własnym), wyniósł on 4,2 procent.

W całej puli sprzedanych w opisywanym w raporcie tygodniu imprez 87 procent to były imprezy lotnicze. Autokarowe zajęły drugie miejsce z udziałem 7,4 procent, a z dojazdem własnym – 5,6 procent.

Pozostało 84% artykułu
Biura Podróży
Turyści chcą latać z biurami podróży za granicę, ale rezygnują z ich usług w kraju
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Biura Podróży
Klienci upadłego biura podróży dostaną pieniądze po wakacjach. Czeka 250 tysięcy ludzi
Biura Podróży
Biuro podróży planuje wozić klientów na prywatną wyspę. Ma już statki i hotele
Biura Podróży
Niemiecka firma turystyczna otwiera przedstawicielstwo w Polsce. W planach cała Europa
Biura Podróży
Korekta cen w biurach podróży. Wakacje tanieją, a najbardziej te w Turcji