Wprawdzie – jak pokazał ostatni raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki – z tygodnia na tydzień sprzedaż wycieczek w biurach podróży wzrosła prawie o 20 procent, ale trzeba pamiętać, że wcześniejszy tydzień był tygodniem z długim weekendem – opisuje prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej w cotygodniowym podsumowaniu sytuacji w turystyce wyjazdowej.
Dalej wskazuje, że dynamika dwuletnia zmian w sprzedaży wyjazdów zgodnie z raportami PZOT wyniosła nieduże 8,4 procent, podczas gdy tydzień wcześniej sięgnęła 5,1 procent, a przed dwoma tygodniami 42,9 procent.
Według niego słabnącą dynamikę sprzedaży wycieczek powodować mogą takie przyczyny jak dość typowe dla tej pory roku osłabienie nastrojów konsumenckich, mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji i dobra pogoda w kraju.
Zdaniem eksperta rzeczywista sprzedaż wycieczek jest jednak lepsza niż pokazują to statystyki z systemu MerlinX, gdyż „nie uwzględniają one imprez sprzedawanych przez biuro TUI Poland, w którym dynamika wzrostu ich liczby znacząco przekracza średnią dla reszty branży, jak również części sprzedaży niektórych innych organizatorów o akurat większej dynamice niż średnia w systemie MerlinX”.