Dwa dni temu żołnierze 5 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, którzy wpłacili pieniądze na obozy dla dzieci w Hiszpanii i Bułgarii dowiedzieli się, że wyjazdy się nie odbędą. W niejasnych okolicznościach nie doszło do realizacji tej imprezy, na którą pieniądze zbierała cywilna pracownica garnizonu. Według różnych doniesień rodzice wpłacali po 1500 i 1300 złotych. Uczestników miało być 100 lub 150. Sprawę wyjaśnia policja.

Polska Izba Turystyki wydała w tej sprawie komunikat.

„W związku z doniesieniami medialnymi dotyczącymi skandalicznej sytuacji z Giżycka, gdzie nie doszło do realizacji zagranicznych wycieczek, których uczestnikami mieli być pracownicy 5 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej i ich dzieci (poszkodowanych ok. 150 osób) Polska Izba Turystyki przypomina, iż tylko korzystanie z usług legalnie działającego organizatora, czy przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych, gwarantuje na wypadek jego niewypłacalności pokrycie kosztów kontynuacji imprezy, lub zwrot poniesionych wpłat za imprezę. Gwarantem jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

Korzystanie z usług nielegalnych, okazjonalnych, pseudo- organizatorów nie zapewnia tego bezpieczeństwa i może prowadzić do sytuacji w których klienci nie skorzystają z wyjazdu i utracą wpłacone pieniądze, lub zostaną pozbawieni świadczeń za granicą i możliwości powrotu do kraju.

Dlatego zalecamy przed zawarciem umowy sprawdzenie czy organizator imprezy turystycznej posiada stosowny wpis do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Podróżny wpłacający należność z tytułu umowy powinien otrzymać potwierdzenie posiadania zabezpieczeń finansowych oraz odprowadzenia składek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Korzystanie z usług podmiotów spełniających powyższe warunki w pełni zabezpiecza podróżnego na wypadek niewypłacalności organizatora”.