Najnowszy tygodniowy materiał omawiający wydarzenia w turystyce wyjazdowej prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej zaczyna od omówienia statystyk podanych przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG), które są „najlepszym źródłem (…) do oceny sytuacji rynkowej od strony sprzedaży” wycieczek w biurach podróży.
Czytaj: „Turystyczny Fundusz Gwarancyjny: Rośnie liczba klientów biur podróży”.
Żeby wyodrębnić samą zorganizowaną turystykę lotniczą – wyjaśnia ekspert – należy wyniki czarterów uzupełnić jeszcze o klientów biur podróżujących tanimi liniami i liniami rejsowymi, a zmniejszyć o liczbę turystów podróżujących samodzielnie, ale korzystających z lotów czarterowych zakupionych często w biurach podróży.
Sprzedaż rośnie, a nie spada
Po przeprowadzeniu tych obliczeń w odniesieniu do IV kwartału 2018 roku i I kwartału 2019 roku autor stwierdził, że sprzedaż wycieczek lotniczych była na koniec marca o 9,4 procent większa niż rok wcześniej. Dynamika sprzedaży samych ofert na sezon letni 2019 wyniosła około 8 procent.
To zapewne znacznie więcej niż mogło się spodziewać wiele osób ze środowiska turystycznego, szczególnie jeśli zasugerowały się one wynikami podawanymi przez raporty z systemu MelinX, które „nieustająco wskazują na dwucyfrowe spadki sprzedaży lata 2019 od 11 do 13 procent” – komentuje autor.