Na prośbę serwisu Turystyka.rp.pl druga pod względem wielkości w kraju sieć agencyjna, Travelplanet.pl, podsumowała sprzedaż wyjazdów w sezonie letnim. Jej dane są mocno wiarygodne dla całego rynku, bo firma dysponuje ofertami większości największych touroperatorów, w tym TUI, którego produktów często nie ma u innych znaczących agentów. Zarazem trzeba pamiętać, że duża część sprzedaży najbardziej znaczących graczy w turystyce wyjazdowej przechodzi przez ich własne kanały dystrybucji – w wypadku TUI jest to nawet 70 procent, a w Itace i Rainbow niewiele ponad 50 procent.
Co więc pokazują statystyki agenta, dotyczące wyjazdów między 13 kwietnia a 31 października? Sprzedaż w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej wzrosła o wartość „jednocyfrową” (dokładnej cyfry agent nie chce podać). Co czwarty klient decydował się na wyjazd do Grecji – ten kierunek zgarnął pulę 25,1 procent udziału we wszystkich sprzedanych. Choć to najlepszy wynik w tym sezonie, jest on dużo słabszy niż przed rokiem, kiedy na wakacje w Grecji zdecydował się co trzeci klient Travelplanet (32,1 procent).
CZYTAJ TEŻ: Betlej: A jednak Grecja
Turcja depcze Grecji po piętach
Za Grecją wśród ulubionych kierunków Polaków uplasowała się Turcja z udziałem w wysokości 22,6 procent. Ten kraj dużo zyskał w ostatnich miesiącach – rok temu mógł się pochwalić jedynie 16 procentami udziału, czyli połową tego co Grecja. W tym roku nadrobił dużą część dzielącego go od niej dystansu. Trzecie miejsce zajęła Bułgaria. Jej wynik to 13 procent, a więc nieco lepszy niż przed rokiem (12,4 procent), co w sytuacji dużej konkurencji powracających takich kierunków jak Turcja, Egipt i Tunezja to duży sukces.
W statystykach agenta Bułgaria miała lepszy nawet wynik od Hiszpanii (trzeba pamiętać, że Hiszpania z jej Wyspami Kanaryjskimi nadrabia w innych miesiącach niż tylko letnie). Ta ostatnia znalazła się na miejscu czwartym z udziałem w ogólnym ruchu 10,9 procent, a więc mniejszym niż przed rokiem o 1,3 punktu procentowego (12,2 procent). Pierwszą piątkę rankingu najpopularniejszych krajów zamyka Egipt, który w lecie przyciągnął 8,9 procent klientów, zyskał więc w stosunku do zeszłego sezonu 1,1 punktu procentowego (7,8 procent w 2018 roku).