Większościowi udziałowcy giełdowej spółki Rainbow Tours odmładzają jej kierownictwo. Wobec rezygnacji z funkcji członków zarządu Tomasza Czapli i Remigiusza Talarka Walne Zgromadzenie postanowiło na posiedzeniu 30 czerwca zmniejszyć zarząd do czterech osób i jednocześnie dokooptować do niego Jakuba Puchałkę.

CZYTAJ TEŻ: Rainbow kupił pięciogwiazdkowy hotel na Krecie. Zamierza go rozbudować

Przed zmianami zarząd liczył pięć osób. Obok prezesa Grzegorza Baszczyńskiego byli to Remigiusz Talarek, Tomasz Czapla, Piotr Burwicz i Maciej Szczechura. Talarek i Czapla postanowili jednak zrezygnować z dalszego bezpośredniego kierowania firmą. Przechodzą do jej rady nadzorczej.

Przygotowywali się do tego od dawna. Między innymi w roku 2017 dokooptowali do kierownictwa Piotra Burwicza, a od 1 marca 2020 roku Macieja Szczechurę. Obu menedżerów, wywodzących się z bankowości, wybrali na rynku po starannym przeglądzie kandydatów.

Baszczyński, Talarek i Czapla są największymi akcjonariuszami Rainbow Tours. Mają razem 42,87 procent głosów w Walnym Zgromadzeniu Spółki. Kolejnym i ostatnim akcjonariuszem, który ma ponad 5 procent akcji, jest Nationale-Nederlanden Otwarty Fundusz Emerytalny z liczbą 8,67 procent głosów.

Puchałka objął nowe stanowisko 1 lipca. W jego wypadku jest to awans wewnętrzny. Puchałka pracuje bowiem w Rainbow Tours od 2016 r. Odpowiada za obsługę klientów biura podróży za granicą. Podlegają mu rezydenci, piloci, przewodnicy, animatorzy. Jego zadaniem jest rozwijać sprzedaż wycieczek fakultatywnych i „struktury firmy za granicą” (wszedł też do zarządu greckiej spółki Whitte Olive zarządzającej hotelami Rainbowa).

Puchałka ukończył zarządzanie i marketing w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, a także Podyplomowe Studium Prawa Pracy na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego i studia podyplomowe z psychologii zarządzania personelem na Uniwersytecie Warszawskim. Jest też absolwentem studiów Executive MBA na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Z turystyką jest związany zawodowo od studiów, kiedy pracował jako pilot wycieczek i rezydent różnych biur podróży. Później w TUI Poland był regionalnym kierownikiem sprzedaży, a w latach 2002 – 2010 związał się z Triadą gdzie między innymi pełnił funkcję szefa działu pilotażu, a następnie wiceprezesa ds. zasobów ludzkich. W kolejnych latach pracował w Grouponie, gdzie odpowiadał za rozwój współpracy z podmiotami z branży turystycznej i w Voyage Privé, firmie zajmującej się dynamicznym pakietowaniem usług turystycznych, w której pełnił funkcję dyrektora oddziału polskiego.

Najdłużej, bo od początku 1990 roku, w Rainbow pracuje Grzegorz Baszczyński. Prowadził to biuro podróży na początku z jego założycielem Sławomirem Wysmykiem (dzisiaj poza spółką). Remigiusz Talarek i Tomasz Czapla budowali w tym czasie własne biuro podróży pod nazwą Globtroter. Obie firmy połączyły się w roku 2000, a w listopadzie 2007 roku właściciele wprowadzili Rainbowa na giełdę w Warszawie.

Skąd pomysł na zmiany w kierownictwie? – Uważamy, że bezpośrednie kierowanie spółką trzeba przekazywać młodszym menedżerom, dynamiczniejszym, wychowanym w innej kulturze biznesowej niż założyciele, myślących kreatywnie i nieszablonowo. Ze świeższym spojrzeniem na biznes i, jak w wypadku Burwicza i Szczechury, nie obciążonych rutyną wieloletniej pracy w turystyce – wyjaśnia Baszczyński.

Przyznaje zarazem, że „moi koledzy Remek i Tomek, chcieli też odpocząć od turystyki”. – Nadal jednak będą sprawowali nadzór właścicielski, mieli wgląd w strategię firmy i będą służyć radą i doświadczeniem w ramach zasiadania w radzie nadzorczej – dodaje.

W odnowionym zarządzie Baszczyńskiemu podlegają finanse, kontrakting, czartery i w pewnym zakresie produkt. Piotr Burwicz zajmuje się polityką cenową, promocjami, optymalizacją wyniku (revenue managment) i dzieli z Baszczyńskim nadzór nad produktem. Maciej Szczechura odpowiada za sprzedaż, w tym w salonach własnych touroperatora, call centre, e-commerce i wszystkim, co wiąże się ze współpracą z siecią agencyjną i franczyzobiorcami. Szczechura pełni też rolę rzecznika biura podróży. Do Jakuba Puchałki należy obsługa klientów za granicą (nadzór nad jakością pracy rezydentów, pilotów, przewodników, animatorów) i rozwój spółek zagranicznych (w Grecji, Turcji i Hiszpanii).

Kadencja obecnego zarządu upłynie 25 sierpnia 2025 roku.