W biurach podróży ceny pną się mozolnie

W ostatnim tygodniu nie tylko rosła – ponad zeszłoroczne rekordowe wyniki – sprzedaż w biurach podróży, ale powoli rosły też ceny wycieczek. To dobry sygnał dla branży

Publikacja: 18.07.2018 07:08

W biurach podróży ceny pną się mozolnie

Foto: PZOT

W zeszłym tygodniu nad Polskę nadciągnęły deszczowe chmury. Jednocześnie ku końcowi zbliżały się emocje związane z mistrzostwami świata w piłce nożnej. Może to spowodowało – przynajmniej pośrednio – że biura podróży odwiedziło 16,1 procent więcej klientów niż rok wcześniej. Jak pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki oparty na danych z popularnego systemu rezerwacyjnego MerlinX* 94 procent zakupionych przez nich wyjazdów to były wyjazdy lotnicze. Autobusowe stanowiły 4,3 procent, a z dojazdem własnym (same noclegi) 1,7 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Największa dynamikę sprzedaży wykazywały imprezy samolotowe – rok do roku ich wzrost wyniósł 19,4 procent. Dwie pozostałe kategorie były pod kreską – wyjazdów z dojazdem własnym biura sprzedały o 39,2 procent mniej, a autokarowych o 4,8 procent mniej.

Omawiany tydzień był jednak kolejnym tygodniem przejadania nadwyżki zgromadzonej we wczesnym okresie sprzedaży sezonu. Tym razem ubyło jej niewiele, bo 0,2 procent – z 20,9 do 20,7 procent. W wypadku samych imprez czarterowych z 24,54 do 24,29 procent.

Polacy wybierali najchętniej podróże do Grecji, Bułgarii (drugi tydzień tak wysokiej pozycji tego kraju), Turcji, Hiszpanii, Włoch, Albanii (powrót na szóste miejsce po jednotygodniowym awansie na piąte), Egiptu, Tunezji, na Cypr i do Chorwacji.

Drugi tydzień pierwsze miejsce wśród kierunków zajmowało bułgarskie Burgas, a najważniejszą dziesiątkę zamykała Warna. Sześć miejsc między nimi należało do kierunków Greckich: Heraklionu, Rodos, Krofu, Zakintos, Kos i Chanii. Wystarczyło tam więc miejsca tylko jeszcze dla Antalyi (drugie miejsce) i Tirany (piąte). Pierwszy hiszpański kierunek w tym rankingu to Majorka (11) a Egipski to Hurghada (12). Co ciekawe na 15. pozycji uplasowała się niewidziana wcześniej w pierwszej dwudziestce sardyńska Olbia.

Na pewno jednym z czynników pozwalających uzyskać znaczący wzrost sprzedaży były niskie ceny wakacji, szczególnie jak na tę porę roku. Wśród 20 najpopularniejszych kierunków aż cztery miały średni koszt poniżej symbolicznej granicy 2000 złotych. Turyści zapłacili za wyjazd do Warny 1712 złotych, do Burgas 1782 złote, do Monastyru 1824 złote, a do Tirany 1965 złotych. Tylko jedna cena, Majorki, przekroczyła pułap 3000 złotych, a i to nieznacznie, bo jedynie o 72 złote.

Pocieszające dla touroperatorów było, że przeważały lekkie wzrosty cen. Najmocniej rosły one w wypadku Aten (8,7 procent), Warny (8,4 procent), Rodos (7,7 procent), Heraklionu (7,3 procent) i Kos (6,2 procent).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Źródło wykresów: PZOT

Wskaźnik pokazujący w raportach PZOT poziom wyprzedania ofert w minionym roku tym razem trafia w 75 procent. Czy i w tym roku sprzedaż jest tak zaawansowana? Po tym, co mówią organizatorzy o dużej nadpodaży wyjazdów, można się spodziewać, że nie. Ale będzie to można sprawdzić dopiero w raporcie za rok.

*Raport obejmuje 28. tydzień roku, czyli okres od 9 do 15 lipca 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

W zeszłym tygodniu nad Polskę nadciągnęły deszczowe chmury. Jednocześnie ku końcowi zbliżały się emocje związane z mistrzostwami świata w piłce nożnej. Może to spowodowało – przynajmniej pośrednio – że biura podróży odwiedziło 16,1 procent więcej klientów niż rok wcześniej. Jak pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki oparty na danych z popularnego systemu rezerwacyjnego MerlinX* 94 procent zakupionych przez nich wyjazdów to były wyjazdy lotnicze. Autobusowe stanowiły 4,3 procent, a z dojazdem własnym (same noclegi) 1,7 procent.

Pozostało 84% artykułu
Biura Podróży
Itaka rozstaje się z Wakacje.pl. "Brak wspólnego interesu"
Biura Podróży
Ranking biur podróży 2024. Dwaj liderzy na czele - Itaka Holdings i TUI Poland
Biura Podróży
Gwałtowna przecena wakacji w Turcji. Za sprawą dwóch biur podróży
Biura Podróży
Anex Tour lata już z Katowic do Turcji szerokokadłubowym boeingiem 777-300ER
Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił