Reklama

Raport z sezonu 2021. Turcja przed Grecją. Polacy zapłacili 20 procent więcej

Turcja, Grecja i Egipt – to trzy najpopularniejsze kierunki wybierane przez klientów biur podróży w zeszłym roku. Polacy chętniej jeździli wtedy też do krajów egzotycznych, co kosztowało ich prawie 20 procent więcej niż rok wcześniej - pokazuje podsumowanie przygotowane przez agenta turystycznego Wakacje.pl.

Publikacja: 26.01.2022 17:06

Raport z sezonu 2021. Turcja przed Grecją. Polacy zapłacili 20 procent więcej

Foto: Aleksander Kramarz

Zeszły rok upłynął pod znakiem rosnącego popytu na wyjazdy zagraniczne. Wakacje.pl, największy agent turystyczny w Polsce, w 2021 roku zanotował w porównaniu z rokiem 2020 wzrost obrotów o sto procent.

Co czwarty klient pojechał do Turcji

Jak pisze w podsumowaniu, klienci wybierali głównie wyjazdy do krajów położonych w basenie Morza Śródziemnego. Na pierwsze miejsce wysunęła się Turcja, wybrało ją 24,9 procent klientów. Na drugim znalazła się Grecja, a na trzecim Egipt. Agent nie podaje wprawdzie udziału tych kierunków w sprzedaży, ale pisze, że wszystkie trzy kraje zgarnęły pulę 61,7 procent wszystkich sprzedanych wyjazdów.

Kolejne miejsca pod względem popularności zajęły Hiszpania, Bułgaria, Dominikana, Cypr, Tunezja, Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zwraca uwagę wysoka pozycja krajów egzotycznych - Dominikany, Meksyku i ZEA. Łatwo się domyślić, że pomogła ich liberalna polityka wpuszczania turystów.

Podobnie było w rywalizacji o pierwsze miejsce Turcji i Grecji. Rok wcześniej wygrała ta pierwsza. Komentujący tę sytuację autorzy podsumowania zwracają uwagę, że Grecja w 2020 roku „dość wcześnie ogłosiła, na jakich warunkach turyści będą mogli wjeżdżać, czym wygrała sezon” letni. Jak dodają, w zeszłym roku udział Turcji w całkowitej sprzedaży wzrósł rok do roku o 2,82 punktu procentowego i był to najdynamiczniejszy wzrost wśród krajów z pierwszej dziesiątki, a Grecji spadł o 3,15 punktu procentowego (największy spadek). Stąd zamiana miejsc na szczycie listy najpopularniejszych kierunków.

Egipt utrzymał swoją pozycję - sprzedaż wyjazdów do kurortów nad Morzem Czerwonym była większa o 2,42 punktu procentowego, licząc rok do roku.

Reklama
Reklama

Najpopularniejsze kierunki- - wzrost sprzedaży w latach 2021 do 2020

Foto: Wakacje.pl

Polacy wydawali więcej

Wakacje.pl przeanalizowały też, ile klienci wydawali na wyjazd z biurem podróży. Średnio na rezerwację było to 6814 złotych, czyli o 19 procent więcej niż w 2020 roku, kiedy średnia wyniosła 5708 złotych.

– Tak duża zmiana wartości to wynik kilku czynników - wyjaśnia dyrektor produktu w Wakacje.pl Jolanta Kołodziejczyk. - Po pierwsze Polacy częściej niż wcześniej decydowali się na pobyt w obiektach o wyższym standardzie, z wyżywieniem w formie all inclusive, a po drugie – większy udział w ich wyjazdach miały podróże do dalekich krajów, które są po prostu droższe niż te do krajów basenu Morza Śródziemnego.

W wypadku Turcji średnio na rezerwację dla dwóch osób klienci przeznaczali 5387 zł (4910 zł w 2020 roku), dla dwójki dorosłych i dziecka było to 7666 zł, przy czterech osobach w konfiguracji dwoje dorosłych i dwoje dzieci 9633 zł, a z trójką dzieci 12 310 zł. Na wakacje w Grecji para wydawała przeciętnie 5926 zł, rodzina z jednym dzieckiem 8138 zł, a z dwójką 10 207 zł. W wypadku Egiptu było to odpowiednio 5539, 7339 i 9247 złotych.

Średnie ceny najpopularniejszych kierunków w 2021 i 2020 roku.

Średnie koszty rezerwacji - porównanie 2021 do 2020

Foto: Wakacje.pl

Reklama
Reklama

Przedłużone wakacje

Tradycyjnie najwięcej osób kupiło wycieczkę w trzecim kwartale roku, na który przypadło 42,4 procent sprzedaży. Zima była dla branży trudnym okresem z uwagi na obowiązujące wówczas obostrzenia i wprowadzenie jednego terminu ferii, a wiosna z powodu restrykcji, ale i zamknięcia części krajów na przyjazdy z zagranicy.

Na lipiec przypadło 15,6 procent sprzedaży, drugim najpopularniejszym miesiącem kupowania wycieczek był czerwiec z udziałem 15,1 procent, a trzecim sierpień z wynikiem 14,8 procent.

W zeszłym roku udało się nieco wydłużyć sezon, dzięki czemu samoloty latały do najcieplejszych o tej porze roku miejsc w październiku (8 proc. sprzedaży) i na początku listopada (6,3 proc.). Dobry był także maj, kiedy klienci kupili 10,5 proc. wycieczek z terminem realizacji do końca 2021 roku.

Dane o dacie wylotu nie przyniosły niespodzianek - najwięcej osób wyjechało w sierpniu (21 proc.), w lipcu (18,7 proc.) i we wrześniu (14,6 proc.). Czwartym najczęściej wybieranym miesiącem na podróż był czerwiec (9,13 proc.), a piątym październik (6,6 proc.).

2021 rok był jednocześnie czasem popularności last minute i rezerwacji dokonywanych na kilka tygodni przed wylotem. 23 procent sprzedaży przypada na zamówienia składane w okresie do 7 dni przed rozpoczęciem podróży, ale 24 procent w okresie od 31 do 90 dni wcześniej. Na trzecim miejscu i udziałem 20-procentowym, w tym zestawieniu znalazły się wycieczki kupowane na 15-30 dni przed wyjazdem.

Jeśli chodzi o rodzaju transportu na pierwszym miejscu znalazły się wycieczki lotnicze (93,62 proc. wszystkich zarezerwowanych wyjazdów, wzrost w stosunku do roku 2020 o 3,1 punktu procentowego), na drugim te z dojazdem własnym (4,84 proc., spadek o 2,2 punktu procentowego), a na trzecim imprezy autokarowe (1,53 proc., spadek o 0,9 punktu procentowego).

Reklama
Reklama

- W 2020 roku, choć turyści najczęściej wybierali wycieczki samolotowe, to większym zainteresowaniem niż zazwyczaj cieszyły się podróże z dojazdem własnym. Od zeszłego roku obserwujemy powrót popularności wyjazdów lotniczych do wcześniejszego poziomu, stąd wzrost w tym segmencie, a spadek udziału ofert z dojazdem samochodem – wyjaśnia menedżer produktu w Wakacje.pl Anna Podpora.

Na urlop najchętniej we dwoje

W 2021 roku klienci biur podróży najchętniej podróżowali we dwoje - takie rezerwacje odpowiadały za 69 proc. sprzedaży. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły się rodziny z jednym dzieckiem (17 proc.), na trzecim z dwójką dzieci (13 proc.). Co ciekawe, rok do roku o 8,4 pkt. procentowego spadł udział w sprzedaży wyjazdów dla par, a o 4,7 pkt. procentowego wzrósł w wypadku wycieczek dla dwojga dorosłych i dziecka. Wzrost o 3,6 pkt. procentowego zanotowano także wyjazdów rodziców z dwójką dzieci – wyjaśniają autorzy raportu.

W 2021 roku Polacy najchętniej wyjeżdżali na tygodniowe wakacje – takich rezerwacji było zdecydowanie najwięcej, bo aż 69,1 procent. Na drugim miejscu znalazły się pobyty o niestandardowej długości 8-13 dni (17,1 proc.), na trzecim typowe 14-dniowe (6,3 proc.), a na czwartym krótkie wypady połączone z 3-6 noclegami (5,9 proc.).

Długość wyjazdu z biurem podróży - porównanie roku 2021 do 2020

Foto: Wakacje.pl

Klienci Wakacje.pl decydowali się zazwyczaj na pobyt z opcją all inclusive lub ultra all inclusive – na te formy wyżywienia łącznie przypadło nieco ponad 81 procent rezerwacji (prawie 76 proc. w 2020 roku). Dwa posiłki dziennie zamawiało 11 procent podróżnych, na same śniadania zdecydowało się trochę więcej niż 4 procent osób.

Reklama
Reklama

Popularność all inclusive rośnie w grupie rodzin z dziećmi i przypada na 86,3 procent zamówień, przy dwóch dorosłych jest tylko nieco niższa, bo wynosi 79 procent. - All inclusive to już od kilku lat najpopularniejsza forma wyżywienia wybierana przez klientów biur podróży. Na taką formułę decydują się nie tylko rodziny z dziećmi, ale też pary i single. W tym roku zyskała szczególnie na znaczeniu, bo część osób wolała spędzać urlop bez wychodzenia z hotelowych resortów, które działały wedle ściśle określonych protokołów sanitarnych – przypomina Kołodziejczyk.

Dane potwierdzają – wcześniej znaczy taniej

Mimo pandemii i utrzymujących się restrykcji widać, że Polacy w pierwszym półroczu 2021 roku planowali wyjazdy letnie z większym wyprzedzeniem niż początkowo można było się spodziewać. Jak się okazało, to miało sen, ponieważ latem wycieczki wcale nie były tańsze.

– Z naszych analiz wynika, że w szczycie sezonu oferty rezerwowane na kilka dni przed wylotem były droższe o kilkaset złotych od osoby niż kupowane na co najmniej miesiąc wcześniej – zapewnia Podpora. – W niektórych wypadkach różnice w cenie przekraczały tysiąc złotych od osoby.

Wbrew przekonaniu, że Polacy rezerwują w pandemii wyjazdy głównie w biurach stacjonarnych, w Wakacje.pl w 2021 roku udział rezerwacji dokonywanych w pełni samodzielnie przez klientów (full online) zwiększył się trzykrotnie wobec 2019 roku. Firma zrozumiała jednak, że w tej sytuacji ważna jest szybko dostępna, wiarygodna i podana w przystępny sposób informacja, dlatego w 2022 roku zamierza rozbudować portal o część zawierającą informacje potrzebne w podróżach.

Wakacje.pl to największy agent turystyczny w Polsce. Sprzedaje wyjazdy niemal wszystkich największych biur podróży, działających na polskim rynku. Robi to zarówno w internecie, jak i w sieci biur tradycyjnych.

Zeszły rok upłynął pod znakiem rosnącego popytu na wyjazdy zagraniczne. Wakacje.pl, największy agent turystyczny w Polsce, w 2021 roku zanotował w porównaniu z rokiem 2020 wzrost obrotów o sto procent.

Co czwarty klient pojechał do Turcji

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biura Podróży
Itaka dodaje nowości i unowocześnia ofertę. Cel – dwa miliony klientów w 2026 roku
Biura Podróży
Ceny paliwa w dół, ceny wakacji w górę. Co będzie, kiedy przyjdzie last minute?
Biura Podróży
Ważny wyrok TSUE. Turyście należy się zwrot całych kosztów wycieczki od biura podróży
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biura Podróży
Coral Travel nagrodził najlepszych sprzedawców. W tym roku osiągnie milion klientów
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama