W warunkach rosnącej inflacji wakacje all inclusive mają jeszcze jeden walor – w tej formule ostateczny koszt wakacji jest po prostu znacznie bardziej przewidywalny niż dokupowanie napojów i przekąsek na miejscu lub zdanie się na stołowanie poza hotelem.
    Bez wątpienia chęć wypoczywania w standardzie cztero- i pięciogwiazdkowym w ostatnich dwóch latach to przyspieszenie długoletniego trendu. Przed dekadą odsetek rezerwacji noclegów czterogwiazdkowych wynosił 44 procent, a pięciogwiazdkowych – 24 procent. Do pewnego stopnia można to tłumaczyć jako „efekt Turcji”. Do 2018 r., kiedy liderem rankingu popularności pozostawała Grecja, popularność obiektów pięciogwiazdkowych oscylowała wokół 20 procent lub przekraczała tę wartość w stosunkowo niewielkim stopniu. Skok nastąpił w 2019 roku, gdy Turcja niemal zrównała się popularnością z Grecją i w kolejnych latach, gdy znacznie ją wyprzedziła. Efekt Turcji to nic innego jak wyjątkowa skłonność do kupowania wakacji o standardzie pięciu gwiazdek w tym kraju, ze względu na znacznie niższe ich ceny niż w Grecji czy Hiszpanii.
    - Ale jest i druga strona medalu. Jeśli popatrzymy na tę skłonność do luksusu przez pryzmat średniej długości wypoczynku. W 2022 uległ on wyraźnemu skróceniu. I na tym polega optymalizacja kosztów wypoczynku w myśl zasady: ma być tak komfortowo, jak nigdy dotąd, choćby wakacyjna bajka miała trwać krócej - komentuje Damasiewicz.
    O ile wakacje tylko ze śniadaniami wracają do wieloletnich średnich, o tyle te all inclusive biją kolejne historyczne rekordy. Dane pokazują, że turyści wolą nieco dopłacić w biurze podróży do oferty HB, by podczas wypoczynku nie zawracać już sobie głowy dodatkowymi rachunkami za napoje i przekąski.
    Rodzaje wyżywienia
    Nie ma czasu wypoczywać
    Wciąż najchętniej klienci biur podróży wyjeżdżają na tygodniowy wypoczynek. W porównaniu z ostatnimi przedcovidowymi sezonami, ich odsetek spadł jednak o około 4 punkty procentowe. Jeszcze bardziej znikają wyjazdy dwutygodniowe. Przed dekadą stanowiły one ponad 13 procent rezerwacji. W latach 2018–2019 ten odsetek spadł do 5–7 procent, a w 2022 roku tak długo chciało wypoczywać już tylko 3,6 procent turystów.
    Do interesujących wniosków prowadzi analiza pozycji „pozostałe”. O 2 punkty procentowe wzrosły bowiem krótkie wyjazdy, do 6 dni (z 11 proc. w 2021 r. do 13 proc. w 2022 r.). 
    - Za tym skracaniem pobytów może kryć się optymalizacja kosztów wypoczynku – woleliśmy wypoczywać w zbliżonym standardzie do poprzednich wakacji niż go obniżyć na rzecz tak samo długiego wypoczynku. I, jak się wydaje, może to być długotrwały trend, a nie tylko jednorazowa reakcja na inflacyjny wzrost cen wakacji - zastanawia się Damasiewicz.
    Czas wypoczywania
    Co ciekawe, statystyki Travelplanet,.pl pokazują, że topnieją w ostatnich latach wyjazdy pojedynczych klientów (z 8,2 procent w 2015 roku do 5,5 procent w 2022), czyli singli, a także rodzin trzyosobowych (z 18,6 procent do 15,4 procent) i czteroosobowych (z 11,6 procent do 14,6 procent). Wyraźnie rośnie natomiast rośnie udział rodzin i grup znajomych, liczących cztery osoby i więcej. Ta ostatnia kategoria zyskała w ostatnich latach najbardziej - w 2015 roku w grupach więcej niż czteroosobowych wyjeżdżało zaledwie 2,7 procent klientów biur podróży, a w 2022 pojechało ich już 8,2 procent. 
    Pary wciąż najmodniejsze
    „Raport Podróżnika 2023” najważniejsze liczby
    18,3% – o tyle więcej trzeba było w 2022 roku zapłacić za przeciętną rezerwację w porównaniu z rokiem 2021.
    400 zł – o tyle zdrożały przeciętne wakacje w przeliczeniu na jedną osobę w porównaniu z 2021 rokiem.
    37,7% – turystów wyjechało na urlop w najpopularniejszych miesiącach, w lipcu i sierpniu.
    30,5% – turystów wyjechało na wakacje w czerwcu i wrześniu.
    34,8% – turystów zarezerwowało wakacje przynajmniej dwa miesiące przed wylotem.
    23,8% – turystów zdecydowało się na wakacyjny wyjazd na 10 i mniej dni przed wylotem.
    14 dni – tyle trzeba było pracować na przeciętne wakacje w 2022 roku (średni koszt w przeliczeniu na jedną osobę to 2642 zł).
    34,9% – turystów wypoczywało w 2022 roku w hotelach 5*.
    45,2% – turystów odpoczywało w 2022 roku w hotelach 4*.
    15,6% – turystów wypoczywało w 2022 roku w hotelach 3*.
    84,2% – turystów wybrało wyżywienie all inclusive.
    8,9% – turystów wybrało wyżywienie w postaci śniadań i obiadokolacji.
    4,4% – turystów wybrało wyżywienie w postaci samych śniadań.
    1,9% – taki odsetek turystów wybrał wakacje z wyżywieniem we własnym zakresie.
    65,9% – turystów wyjechało na wakacje trwające 7-8 dni.
    96,2% – turystów poleciało na wakacje samolotem.
    56,3% – turystów zdecydowało się na wyjazd w dwie osoby.
    15,4% – to odsetek wyjazdów w trzy osoby.
    14,6% – to odsetek wyjazdów czteroosobowych.
    8,2% – to odsetek osób wyjeżdżających na wakacje w więcej niż 4 osoby.
    5,5% – to odsetek wyjazdów singli.