Wyścig z inflacją nie zniechęcił Polaków do wyjazdu na wakacje. Wygrała Turcja

Zeszłoroczne wakacje, które zdrożały o ponad 18 procent w porównaniu z 2021 rokiem, kupowaliśmy ścigając się z inflacją, która wciąż podnosiła ceny, raczej je skracając niż obniżając jakość wypoczynku. Najchętniej wypoczywaliśmy w Turcji, Grecji lub Egipcie – pokazują dane agenta turystycznego Travelplanet.pl.

Publikacja: 30.01.2023 12:11

Najwięcej, bo 28,3 procent klientów Travelplanet.pl pojechało na wakacje do Turcji

Najwięcej, bo 28,3 procent klientów Travelplanet.pl pojechało na wakacje do Turcji

Foto: Aleksander Kramarz

Travelplanet.pl podsumował wyniki sprzedaży wycieczek z biurami podróży w 2022 roku. Jak pisze, nadzieje branży turystycznej na powtórzenie liczby wyjazdów z rekordowego 2019 roku, szybko zrewidowały niekorzystne zdarzenia. Oprócz inflacji, załamanie - na szczęście krótkotrwałe – sprzedaży po 24 lutego, czyli ataku Rosji na Ukrainę oraz zamieszanie, jakie wprowadził protest kontrolerów lotów. Dotyczył on co prawda tylko dwóch lotnisk, Warszawy i Modlina, ale szum informacyjny „spowodował wstrzymywanie się ogółu klientów biur podróży z decyzjami”.

Sprzedaż odbywała się pod dyktando inflacji, która powodowała systematyczny wzrost cen, przez co im bliżej wakacji, tym było drożej. Ci, którzy sadzili, że w ostatniej chwili kupią taniej, przeliczyli się.

Mimo to podobnie, jak rok wcześniej, ponad cztery piąte klientów biur podróży wybierała na wypoczynek hotele cztero- i pięciogwiazdkowe. choć przeciętnie kosztowały o 400 złotych więcej niż rok wcześniej.

Widać więc było wyraźne przyspieszenie wczesnych rezerwacji i niemal dwukrotny ich wzrost w porównaniu z 2021 rokiem. „Inna rzecz, że wówczas, przez pierwsze pięć miesięcy, mieliśmy do czynienia ze szczytem pandemii, lockdownami i początkiem szczepień. W 2022 były zaś doskonałe wiadomości przed rozpoczęciem sezonu letniego o znoszeniu jakichkolwiek obostrzeń sanitarnych” - czytamy w podsumowaniu.

Turcja – ulubione miejsce na wakacje

Pierwsza trójka najpopularniejszych kierunków pozostała bez zmian: Turcja (28,3 procent udziału), Grecja (21 proc.) i Egipt (12,6 proc.). Wspólnie zagarnęły prawie 62 procent rynku zorganizowanej turystyki.

- Turcja ma tę przewagę, że to kierunek całoroczny, a nie sezonowy, jak Grecja. A dodatkowym impulsem zwiększającym popularność kurortów tak zwanej Riwiery Tureckiej i wybrzeża Morza Egejskiego było wprowadzenie możliwości podróżowania do tego kraju nie tylko na paszport, ale również na dowód osobisty – przypomina prezes Travelplanet.pl Radosław Damasiewicz.

Kolejne miejsca zajęły Hiszpania (9,4 proc.), Bułgaria (7,4 proc.), Cypr (4,4 proc.), Tunezja (3,9 proc.), Malta (2,2 proc.), Albania (1,9 proc.) i Polska (1,2 proc.).

Najpopularniejsze kierunki i ich średnie ceny 2022

Traveplanet.pl

Słabe, dziesiąte, a jeśli Hiszpanię podzielić na dwa kierunki – kontynentalną z Balearami i Wyspy Kanaryjskie - to jedenaste miejsce Polski w rankingu kierunków (rok temu na dziesiątym miejscu) ekspert z Travelplanet tłumaczy ułatwieniami w wyjazdach za granicę (zdjęcie większości obostrzeń antycovidowych) i wysoką, wyższą niż gdzie indziej, inflacją. - Krajowa oferta, zwłaszcza nad Bałtykiem, często była niekonkurencyjna w porównaniu z wakacjami w Bułgarii, Turcji czy Grecji – ocenia Damasiewicz.

Turcja kontra Grecja 2018-2022

Travelplanet.pl

Lato znowu stało się dłuższe

W 2022 roku nastąpił powrót do przedcovidowych terminów wyjazdów na urlopy z biurami podróży.

O ile wzrost wyjazdów w poszczególnych miesiącach 2021 roku pobudzało luzowanie restrykcji i kolejne terminy szczepień, łączące się z uzyskaniem tak zwanego paszportu covidowego, o tyle w 2022 roku, gdy wiosną właściwie wszystkie kraje żyjące z turystyki zapowiedziały całkowite zniesienie reżimów sanitarnych, wyjazdy w ujęciu miesięcznym powróciły do wieloletnich tendencji – klienci ponownie poszukiwali ofert również na czerwiec i wrzesień.

W okresie przerwy szkolnej w 2022 roku z biurami podróży wyjechało niecałe 38 procent turystów, podczas gdy w 2021 roku było to prawie 47 procent. - Zestawienie tych dwóch liczb pokazuje na ile ówczesna eksplozja lipcowych i sierpniowych wyjazdów była spowodowana obawami przed powtórką jesiennych lockdownów w 2020 roku i jak chętnie turyści w miarę możliwości wybierają na wakacje początek lub koniec lata (czerwiec lub wrzesień) – również z powodu tańszych ofert niż w szczycie sezonu - wskazuje Damasiewicz.

Terminy wyjazdów w 2022 roku, miesiąc po miesiącu

Travelplanet.pl

Triumfalny powrót first minute

Przy braku zagrożenia wyjazdu na wakacje (zniesione wszystkie ograniczenia sanitarne) i rozpędzającej się drożyzny wniosek dla klientów był jasny: za kilkaset złotych można było zagwarantować sobie wakacje po bardzo atrakcyjnych cenach, a zapłacić za nie pieniędzmi mocno „nadgryzionymi” inflacją – wyjaśniają autorzy raportu.

Terminy rezerwacji 2022, miesiąc po miesiącu

Travelplanet.pl

Prawie 30 procent wakacji sieć Travelplanet.pl sprzedała w ciągu czterech pierwszych miesięcy – branża mogła zacierać ręce. Pod tym względem było tak dobrze, jak w rekordowym 2019 roku. Biura podróży postawiły na elastyczne oferty, które zdały egzamin w roku 2021: małe, bo zaledwie kilku-, kilkunastoprocentowe zaliczki, bezkosztowa zmiana terminu lub kierunku a do tego „prawdziwy przebój minionego roku – gwarancja niezmienności ceny, bezkosztowo lub za niewielką dopłatą”.

W rezultacie sprzedaż last minute (do 10 dni przed wylotem) z ponad 35 procent w 2021 roku spadła do historycznie niskiego poziomu niecałych 24 procent w 2022 roku. Za to poziom zakupów wakacji na dwa i więcej miesięcy przed rozpoczęciem imprezy wzrósł prawie dwukrotnie – z 17,5 do prawie 35 procent.

W lipcu, a zwłaszcza w sierpniu, sprzedaż wytraciła impet. Turystom coraz trudniej było zaakceptować rosnące ceny. Z analizy rezerwacji wypoczynku w okresie letnich wakacji (lipiec – sierpień) wynika, że jeszcze w marcu 2022 klienci biur podróży kupowali je za średnio 2300 złotych od osoby, a w lipcu już za ponad 2800 złotych.

Last minute kontra first minute 2019-2022

Travelplanet.pl

Drogo, drożej, najdrożej

Aż o 18,3 procent wzrosła średnia wartość rezerwacji w 2022 roku, wyraźnie przekraczając barierę 7000 złotych. - To kosmiczny wynik w porównaniu z kilkuprocentowymi wzrostami, z jakimi mieliśmy do czynienia w poprzednich latach. Dość powiedzieć, że w wzrost średniej rezerwacji w okresie 2007–2015 wyniósł nieco ponad 12 procent, a w okresie 2015–2022 ponad 32 procent – wyjaśnia Damasiewicz.

Koszt wypoczynku na osobę wzrósł w porównaniu z 2021 rokiem o ponad 400 złotych – z 2240 złotych do 2642 złotych.

Jak wylicza Travelplanet.pl, wakacje w 2022 wcale nie zdrożały, jeśli odniesiemy ich cenę do zarobków w kraju. W ubiegłym roku przeciętny turysta, zarabiając średnio 4700 złotych miesięcznie netto (to średnia krajowa w gospodarce narodowej), musiał pracować na wakacje 14–15 dni, podobnie jak w 2021, gdy zarabiał około  4100 złotych netto.

Wartość rezerwacji

Travelplanet.pl

All inclusive, czyli koszty pod kontrolą

Drugi rok z rzędu odsetek turystów wypoczywających w hotelach czterogwiazdkowych (średnio 2640 złotych za osobę) i pięciogwiazdkowych (średnio 3100 złotych) przekraczał 80 procent. Warto zaznaczyć, że tylko w tych drugich wypoczywało znowu dużo ponad jedna trzecia klientów Travelplanet.pl. - Ale o ile w 2021 roku to zjawisko interpretowano jako odłożony popyt i formę rekompensaty za lockdown – turyści chcieli „nadrobić zaległości” i to w najwyższym komforcie – o tyle w 2022 roku, jak się wydaje, chcieli skorzystać z tego najwyższego komfortu póki jeszcze był w ich zasięgu finansowym – komentuje Damasiewicz.

Standard noclegu

Travelplanet.pl

W warunkach rosnącej inflacji wakacje all inclusive mają jeszcze jeden walor – w tej formule ostateczny koszt wakacji jest po prostu znacznie bardziej przewidywalny niż dokupowanie napojów i przekąsek na miejscu lub zdanie się na stołowanie poza hotelem.

Bez wątpienia chęć wypoczywania w standardzie cztero- i pięciogwiazdkowym w ostatnich dwóch latach to przyspieszenie długoletniego trendu. Przed dekadą odsetek rezerwacji noclegów czterogwiazdkowych wynosił 44 procent, a pięciogwiazdkowych – 24 procent. Do pewnego stopnia można to tłumaczyć jako „efekt Turcji”. Do 2018 r., kiedy liderem rankingu popularności pozostawała Grecja, popularność obiektów pięciogwiazdkowych oscylowała wokół 20 procent lub przekraczała tę wartość w stosunkowo niewielkim stopniu. Skok nastąpił w 2019 roku, gdy Turcja niemal zrównała się popularnością z Grecją i w kolejnych latach, gdy znacznie ją wyprzedziła. Efekt Turcji to nic innego jak wyjątkowa skłonność do kupowania wakacji o standardzie pięciu gwiazdek w tym kraju, ze względu na znacznie niższe ich ceny niż w Grecji czy Hiszpanii.

- Ale jest i druga strona medalu. Jeśli popatrzymy na tę skłonność do luksusu przez pryzmat średniej długości wypoczynku. W 2022 uległ on wyraźnemu skróceniu. I na tym polega optymalizacja kosztów wypoczynku w myśl zasady: ma być tak komfortowo, jak nigdy dotąd, choćby wakacyjna bajka miała trwać krócej - komentuje Damasiewicz.

O ile wakacje tylko ze śniadaniami wracają do wieloletnich średnich, o tyle te all inclusive biją kolejne historyczne rekordy. Dane pokazują, że turyści wolą nieco dopłacić w biurze podróży do oferty HB, by podczas wypoczynku nie zawracać już sobie głowy dodatkowymi rachunkami za napoje i przekąski.

Rodzaje wyżywienia

Travelplanet.pl

Nie ma czasu wypoczywać

Wciąż najchętniej klienci biur podróży wyjeżdżają na tygodniowy wypoczynek. W porównaniu z ostatnimi przedcovidowymi sezonami, ich odsetek spadł jednak o około 4 punkty procentowe. Jeszcze bardziej znikają wyjazdy dwutygodniowe. Przed dekadą stanowiły one ponad 13 procent rezerwacji. W latach 2018–2019 ten odsetek spadł do 5–7 procent, a w 2022 roku tak długo chciało wypoczywać już tylko 3,6 procent turystów.

Do interesujących wniosków prowadzi analiza pozycji „pozostałe”. O 2 punkty procentowe wzrosły bowiem krótkie wyjazdy, do 6 dni (z 11 proc. w 2021 r. do 13 proc. w 2022 r.).

- Za tym skracaniem pobytów może kryć się optymalizacja kosztów wypoczynku – woleliśmy wypoczywać w zbliżonym standardzie do poprzednich wakacji niż go obniżyć na rzecz tak samo długiego wypoczynku. I, jak się wydaje, może to być długotrwały trend, a nie tylko jednorazowa reakcja na inflacyjny wzrost cen wakacji - zastanawia się Damasiewicz.

Czas wypoczywania

Travelplanet.pl

Co ciekawe, statystyki Travelplanet,.pl pokazują, że topnieją w ostatnich latach wyjazdy pojedynczych klientów (z 8,2 procent w 2015 roku do 5,5 procent w 2022), czyli singli, a także rodzin trzyosobowych (z 18,6 procent do 15,4 procent) i czteroosobowych (z 11,6 procent do 14,6 procent). Wyraźnie rośnie natomiast rośnie udział rodzin i grup znajomych, liczących cztery osoby i więcej. Ta ostatnia kategoria zyskała w ostatnich latach najbardziej - w 2015 roku w grupach więcej niż czteroosobowych wyjeżdżało zaledwie 2,7 procent klientów biur podróży, a w 2022 pojechało ich już 8,2 procent.

Pary wciąż najmodniejsze

Travelplanet,.pl

„Raport Podróżnika 2023” najważniejsze liczby

18,3% – o tyle więcej trzeba było w 2022 roku zapłacić za przeciętną rezerwację w porównaniu z rokiem 2021.

400 zł – o tyle zdrożały przeciętne wakacje w przeliczeniu na jedną osobę w porównaniu z 2021 rokiem.

37,7% – turystów wyjechało na urlop w najpopularniejszych miesiącach, w lipcu i sierpniu.

30,5% – turystów wyjechało na wakacje w czerwcu i wrześniu.

34,8% – turystów zarezerwowało wakacje przynajmniej dwa miesiące przed wylotem.

23,8% – turystów zdecydowało się na wakacyjny wyjazd na 10 i mniej dni przed wylotem.

14 dni – tyle trzeba było pracować na przeciętne wakacje w 2022 roku (średni koszt w przeliczeniu na jedną osobę to 2642 zł).

34,9% – turystów wypoczywało w 2022 roku w hotelach 5*.

45,2% – turystów odpoczywało w 2022 roku w hotelach 4*.

15,6% – turystów wypoczywało w 2022 roku w hotelach 3*.

84,2% – turystów wybrało wyżywienie all inclusive.

8,9% – turystów wybrało wyżywienie w postaci śniadań i obiadokolacji.

4,4% – turystów wybrało wyżywienie w postaci samych śniadań.

1,9% – taki odsetek turystów wybrał wakacje z wyżywieniem we własnym zakresie.

65,9% – turystów wyjechało na wakacje trwające 7-8 dni.

96,2% – turystów poleciało na wakacje samolotem.

56,3% – turystów zdecydowało się na wyjazd w dwie osoby.

15,4% – to odsetek wyjazdów w trzy osoby.

14,6% – to odsetek wyjazdów czteroosobowych.

8,2% – to odsetek osób wyjeżdżających na wakacje w więcej niż 4 osoby.

5,5% – to odsetek wyjazdów singli.

Travelplanet.pl podsumował wyniki sprzedaży wycieczek z biurami podróży w 2022 roku. Jak pisze, nadzieje branży turystycznej na powtórzenie liczby wyjazdów z rekordowego 2019 roku, szybko zrewidowały niekorzystne zdarzenia. Oprócz inflacji, załamanie - na szczęście krótkotrwałe – sprzedaży po 24 lutego, czyli ataku Rosji na Ukrainę oraz zamieszanie, jakie wprowadził protest kontrolerów lotów. Dotyczył on co prawda tylko dwóch lotnisk, Warszawy i Modlina, ale szum informacyjny „spowodował wstrzymywanie się ogółu klientów biur podróży z decyzjami”.

Pozostało 95% artykułu
Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Biura Podróży
Majówka - kierunek zagranica. „To przez mocną złotówkę i złą pogodę w Polsce”
Biura Podróży
Zuzanna Sprycha na czele Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Wakacje z biurem podróży. Grecja i Hiszpania tańsze niż Bułgaria i Turcja
Biura Podróży
Do kogo po tanie wakacje w dobrych hotelach? Zdecydowanie prowadzi jedno biuro podróży