Booking.com i Travelist z zarzutami UOKiK. "Naruszyły interesy konsumentów"

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grozi im kara do 10 procent obrotu.

Publikacja: 04.09.2023 10:57

Booking.com i Travelist z zarzutami UOKiK. "Naruszyły interesy konsumentów"

Foto: AdobeStock

Jak dowiadujemy się z komunikatu i wypowiedzi prezesa UOKiK, UOKiK przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych, sprawdzając poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi w kontekście zasad wynikających z unijnej dyrektywy Omnibus. W 19 wypadkach stwierdził naruszenia i wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany kwestionowanych praktyk.

Czytaj więcej

UOKiK kontra biura podróży. PIT: Cyfryzacja nie nadąża z cenami, ale pomaga w wyborze wakacji

O co chodziło? Najczęściej nie informowały one, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków między platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. Większość przedsiębiorców - po interwencji prezesa UOKiK - zmieniła swoje działania lub deklaruje poprawę. "Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro".

- Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z handlu elektronicznego - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny w udostępnionym na stronie tej instytucji nagraniu. - Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość - wyjaśnia.

Mimo wezwania przez prezesa UOKiK do zmiany praktyk, trzech przedsiębiorców - Zalando, Booking i Travelist – nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia. Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach - czytamy w komunikacie.

Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił tym trzem spółkom zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara w wysokości do 10 procent ich obrotu.

Czytaj więcej

UOKiK kontra biura podróży. „Czekamy na propozycje branży turystycznej”

Od 1 stycznia implementacja unijnej dyrektywy Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. Przepisy nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, np. podawanie numeru telefonu, informowanie czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą. Wymagane jest również, by dostawcy internetowych platform handlowych w sposób jasny i zrozumiały wskazywali jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy zawieranej na platformie między nimi a dostawcami oferowanych produktów i usług. Z punktu widzenia konsumenta jasna informacja o tym kto odpowiada na przykład za dostawę produktu lub obsługę płatności (sprzedawca czy operator platformy handlowej) jest istotna, choćby w przypadku konieczności złożenia reklamacji - wyjaśnia w komunikacie UOKiK.

Przypomina też, że nowe przepisy wzmacniają ochronę konsumentów. Wśród nich ważna zmiana dotyczy nowych zasad informowania o cenach promocyjnych i konieczności podawania najniższej ceny z 30 dni poprzedzających obniżkę. UOKiK monituje w tym zakresie zarówno rynek tradycyjny jak i e-commerce.

Jak dowiadujemy się z komunikatu i wypowiedzi prezesa UOKiK, UOKiK przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych, sprawdzając poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi w kontekście zasad wynikających z unijnej dyrektywy Omnibus. W 19 wypadkach stwierdził naruszenia i wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany kwestionowanych praktyk.

O co chodziło? Najczęściej nie informowały one, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków między platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. Większość przedsiębiorców - po interwencji prezesa UOKiK - zmieniła swoje działania lub deklaruje poprawę. "Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro".

Pozostało 80% artykułu
Biura Podróży
Jedno z największych europejskich biur podróży sprzedane za 1 euro
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?