„Uczciwa konkurencja i prawa konsumenta na rynku usług turystycznych” - debatę pod tym tytułem zorganizowała podczas zakończonych niedawno Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF Warsaw (16-18 marca) Polska Izba Turystyki i powołane w lutym Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego. Zaproszono do niej przedstawicieli Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rozmowa tocząca się wokół takich problemów, jak „Kiedy impreza/wyjazd/ event stają się imprezą turystyczną?” i „Prawa konsumenta podstawą uczciwej konkurencji” zeszła na temat komentowanej szeroko w ostatnich tygodniach prowadzonej przez UOKiK kontroli u dwóch największych agentów turystycznych w kraju – Wakacje.pl i Travelplanet.pl. W komunikacie z 31 stycznia prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny ujawnił, że zarzuca tej pierwszej firmie wprowadzanie w błąd klientów. UOKiK stwierdził, że więcej niż 85 procent cen wyjazdów podawanych przez tego agenta, jest nieprawdziwych, ponieważ w toku procesu rezerwacyjnego zmieniają się. W zdecydowanej większości na niekorzyść klientów, choć zdarza się też, że na ich korzyść. ”Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przedsiębiorcy grozi kara do 10 procent rocznego obrotu” - przypomina i ostrzega Chróstny i zapowiada kolejne kontrole, zarówno u agentów, jak i w samych biurach podróży.
Takie podejście do kwestii cen, szczególnie w sytuacji, gdy wiele imprez turystycznych jest pakietowanych dynamicznie, z zastosowaniem usług różnych dostawców (najczęściej są to hotel lub bank łóżek hotelowych i linia lotnicza), których ceny zmieniają się w zależności od popytu, terminu, czasu do wyjazdu i tym podobnych, wywołało poruszenie, dwie największe organizacje branży turystycznej wydały swoje oświadczenia, tłumacząc jak powstają ceny imprez turystycznych i jakim ograniczeniom technologicznym podlegają.
Warto, żeby konsument czuł się trochę pewniej niż dzisiaj – przekonywał dyrektor departamentu ochrony zbiorowych interesów konsumentów w UOKiK Łukasz Wroński
UOKiK nie odpowiedział na propozycję naszej redakcji zorganizowania debaty z branżą turystyczną o ewentualnych granicach kompromisu w zbliżaniu interesów przedsiębiorców i konsumentów. Jak się okazało podobne spotkanie proponowała UOKiK-owi Turystyczna Organizacja Otwarta. Tym cenniejsza była obecność na debacie dyrektora departamentu ochrony zbiorowych interesów konsumentów w UOKiK Łukasza Wrońskiego. Jego wystąpienie było pierwszym publicznym zabraniem głosu odnośnie do problemu kształtowania i prezentowania cen imprez turystycznych na polskim rynku od czasu komunikatu Chróstnego.