Rusza Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego - młot na szarą strefę w turystyce

Rusza Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego - inicjatywa czterech organizacji branży turystycznej i przemysłu czasu wolnego mająca wyeliminować z rynku firmy i instytucje działające nielegalnie. - Tego wymaga profesjonalizacja naszego biznesu - mówią przedsiębiorcy.

Publikacja: 26.01.2023 14:15

Od lewej: Edyta Brykała, dyretor CMRT, Marcin Mazur, członek rady IGHP, Paweł Niewiadomski, prezes P

Od lewej: Edyta Brykała, dyretor CMRT, Marcin Mazur, członek rady IGHP, Paweł Niewiadomski, prezes PIT, Konrad Wielgórski, SOIT, Łukasz Adamowicz, SOIT, Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether

Foto: Filip Frydrykiewicz

W Polsce działają firmy, fundacje, kluby, instytucje, które organizują imprezy turystyczne lub udzielają usługi hotelarskie, łamiąc prawo. Albo robią to z niewiedzy, że ten rynek regulują ustawy o imprezach turystycznych i o usługach hotelarskich, albo świadomie. Żeby eliminować takie sytuacje i doprowadzić do egzekwowania prawa cztery organizacje skupiające przedsiębiorców branży turystycznej i eventowej - Polska Izba Turystyki, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel, Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether - powołały Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego (CMRT). Inicjatywę zaprezentowano dzisiaj podczas konferencji prasowej.

Czytaj więcej

Branża turystyczna bierze się za ściganie szarej strefy

Jak wyjaśniają prezesi organizacji inicjujących powstanie CMRT, Centrum planuje w pierwszej kolejności edukować - zarówno samych przedsiębiorców, jak i ich klientów.

Wielu przedsiębiorców, na przykład prowadzących agencje eventowe, organizuje wyjazdy bez spełnienia ustawowych warunków. Nie wiedzą, że wymaga to wpisania firmy do ewidencji organizatorów turystyki, a żeby taki wpis uzyskać wcześniej muszą zapewnić sobie zabezpieczenie finansowe, na przykład gwarancję ubezpieczeniową, na wypadek niewypłacalności. CMRT zamierza więc informować, szkolić, i doradzać, jak naprawić sytuację i wejść na ścieżkę w pełni legalnej działalności.

Z drugiej strony klienci organizatorów wyjazdów, konferencji, podróży firmowych, hotelarzy, nie wiedzą, że powinni żądać potwierdzenia, że działają oni zgodnie z regulującymi te czynności ustawami. - Zdarza się, że w przetargach na imprezy zakładające wyjazd uczestników za granicę z budżetem kilkuset tysięcy lub nawet kilku milionów złotych, startują firmy, które nie mają takiego wpisu. I nikt ich o to nie pyta - wyjaśnia Łukasz Adamowicz, wiceprezes SOIT i prezes Tugether. 

Barbara Czerwińska, prezeska oddziału turystyki dziecięcej i młodzieżowej PIT, dodaje, że według jej badań podobnie jest z organizatorami zgłaszającymi w kuratoriach wyjazdy dla dzieci - tylko 20-30 procent z nich to profesjonalne firmy turystyczne.

Czytaj więcej

Raport: Polskie dzieci najczęściej jadą wypoczywać z nielegalnymi organizatorami

- Branża hotelarska od dawna apeluje o egzekwowanie przestrzegania obowiązującego prawa - dodaje prezes IGHP Ireneusz Węgłowski. - W szczególności tych, które decydują o uczciwej konkurencji na rynku usług zakwaterowania. Nieznajomość prawa, omijanie przepisów lub ich błędna interpretacja sprzyjają nadużyciom i nie dają uczciwym przedsiębiorcom poczucia równych szans prowadzenia biznesu.

Organizatorzy CMRT podkreślają, że w pierwszej kolejności zamierzają informować i edukować, dopiero w dalszych krokach podejmować interwencje, zmierzające do karania lub eliminowania podmiotów nieprzestrzegających prawa. - Nie chcemy być policjantem, ani prokuratorem, chcemy pomagać - mówi Adamowicz.

Jeśli więc do CMRT będą docierać informacje o nielegalnych usługodawcach, będzie przekierowywać je do urzędów marszałkowskich, które zgodnie z prawem, na przykład ustawą o imprezach turystycznych, powinny kontrolować takie sytuacje i nakładać kary.

CMRT będzie tymczasem sporządzać raporty, jakiego rodzaju naruszenia są najczęstsze, jakie najbardziej rażące, do kogo je zgłoszono. - Będziemy zbierać informacje i przygotowywać raporty dla urzędów marszałkowskich, dla ministerstwa, ale przede wszystkim dla branży turystycznej - deklaruje dyrektorka CMRT Edyta Brykała.

Jak dodaje prezes PIT Paweł Niewiadomski, CMRT będzie również, jeśli dojrzy taką potrzebę, przedstawiać propozycje zmian w prawie, uszczelniających system. Niewiadomski liczy też na upowszechnianie dobrych praktyk w działaniu przedsiębiorców turystycznych.

Po co to wszystko? - Słowem kluczem jest "profesjonalizacja" - wyjaśnia Łukasz Adamowicz. - Jeśli wyeliminujemy z rynku lub ograniczymy działalność organizatorów działających niezgodnie z prawem, podniesiemy wiarygodność i rangę naszej branży. Klienci będą spokojni, że współpracują z firmami gwarantującymi im pełną ochronę. To również działanie w ich interesie, żeby klienci wiedzieli, że są bezpieczni w kontaktach z profesjonalnymi organizatorami i usługodawcami.

- Chcemy doprowadzić do profesjonalizacji branży. Jeśli bowiem nie stosujemy prawa, nie można budować podmiotów większych, silniejszych, odporniejszych na zawirowania na rynku, a zarazem zapewniających rozwój turystyki. Wtedy też trudno określić wartość naszej pracy, wartość turystyki jako rynku. Uczymy przedsiębiorców, że chociaż na początku muszą włożyć więcej pracy, w przyszłości im się to opłaci, bo będą się lepiej rozwijać - dodaje.

Czytaj więcej

Szara strefa w turystyce. "Ludzie nie wiedzą, że ich wakacje często są nielegalne"

Na początek Centrum uruchomi stronę w internecie. Można w niej będzie znaleźć przepisy, które regulują zawody zrzeszone w Centrum. Będzie tam też "kalkulator", dzięki któremu przedsiębiorca – wpisując poszczególne aspekty swojej działalności – szybko sprawdzi, czy jego działalność można określić jako działalność organizatora turystyki. Może bowiem powinien udać się do ubezpieczyciela po gwarancję i do marszałka swojego województwa po wpis do ewidencji. - Od razu też będzie mógł ocenić dzięki kalkulatorowi, jakiej wysokości gwarancję powinien mieć przy jego rodzaju działalności, bo może wysyła grupy uczestników konferencji lub imprez firmowych za granicę, a jego gwarancja pozwala działać jedynie w kraju - wyjaśnia Adamowicz.

Na stronie znajdą się też kontakty do poszczególnych instytucji – na przykład adresy odpowiednich komórek urzędów marszałkowskich, w których zgłasza się działalność jeśli chce się prowadzić działalność organizatora turystyki, czy kontakty do firm ubezpieczeniowych, w których można ubiegać się o gwarancje.

CMRT zatrudnia na razie jedną osobę - dyrektora Edytę Brykałę (życiorys zawodowy niżej). Inicjatorzy powołania Centrum podjęli już formalne przygotowania, aby nadać mu formę fundacji. Tymczasem CMRT ma "korzystać z zasobów kadrowych poszczególnych organizacji".

Pierwszy raport ze swojej działalności i monitorowania rynku turystycznego pod kątem szarej strefy, Centrum zamierza przedstawić za pół roku, a następne co kwartał.

Patronat honorowy nad CMRT objęło Ministerstwo Sportu i Turystyki. Jak mówił dzisiaj wiceminister Andrzej Gut-Mostowy, Centrum będzie służyć budowie zaufania do branży turystycznej, a zaufanie i uczciwość to fundament w branży, która za swoje usługi pobiera zaliczki.

Od miesiąca Centrum zatrudnia dyrektorkę. Jest nią Edyta Brykała, wcześniej dyrektor, a potem prezes Noble Concierge, spółki należącej do Getin Noble Banku, będącej „ekskluzywnym serwisem informacyjno-organizacyjnym”, łączącym „funkcje assistance, prestiżowego concierge i ekskluzywnych usług doradczych”. W ramach swoich usług Noble Concierge oferowało wycieczki znanych touroperatorów, w tym szyte na miarę, a także organizowało wydarzenia. Doświadczenia zdobywała też jako dyrektor kreatywny w agencji marketingowej Agencja Sound of Music i specjalistka od spraw promocji w Citroen Polska.

Jak sama o sobie pisze, jest ekspertem w dziedzinie usług concierge i assistance, twórcą i producentem eventów ze znajomością branży turystycznej i gastronomicznej. „Entuzjastką networkingu”. Do swoich kompetencji zalicza umiejętności „zarządzania wysokobudżetowymi projektami, budowania strategii komunikacyjnych i wizerunkowych”, ma doświadczenie „w zarządzaniu zespołem obsługi klienta premium” i „projektowaniu usług (service design) i działań wpływających na doświadczenie klienta”.

W Polsce działają firmy, fundacje, kluby, instytucje, które organizują imprezy turystyczne lub udzielają usługi hotelarskie, łamiąc prawo. Albo robią to z niewiedzy, że ten rynek regulują ustawy o imprezach turystycznych i o usługach hotelarskich, albo świadomie. Żeby eliminować takie sytuacje i doprowadzić do egzekwowania prawa cztery organizacje skupiające przedsiębiorców branży turystycznej i eventowej - Polska Izba Turystyki, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel, Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether - powołały Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego (CMRT). Inicjatywę zaprezentowano dzisiaj podczas konferencji prasowej.

Pozostało 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Egipt chce dotrzeć do młodych turystów. Szuka pomocy w Google'u