Reklama

Podróże priorytetem młodych Europejczyków. Najchętniej do Włoch, Hiszpanii i Grecji

Przedstawiciele pokolenia Z (osoby w wieku 15–30 lat) planują więcej podróży zagranicznych i większe wydatki na turystykę niż jakakolwiek inna grupa wiekowa, wynika z badania agencji MMGY.

Publikacja: 21.10.2025 08:58

Podróże priorytetem młodych Europejczyków. Najchętniej do Włoch, Hiszpanii i Grecji

Foto: Adobe Stock

W badaniu „Portrait of European Travellers”, przeprowadzonym przez agencję MMGY, udział wzięło około 4 tysiące respondentów z Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Aż 95 procent badanych przyznaje, że zamierza w ciągu najbliższych trzech lat podróżować po Europie, najchętniej do Włoch, Hiszpanii i Grecji. Średnie wydatki na podróże mają pozostać stabilne – na poziomie około 5 tysięcy euro na osobę, relacjonuje niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9.

Choć zainteresowanie Stanami Zjednoczonymi nieco spada, na popularności zyskują Kanada i kierunki azjatyckie.

Najmłodsze pokolenie turystów planuje średnio 3,4 podróży w ciągu dwóch lat i dysponuje budżetem sięgającym 5,5 tysięcy euro, co znacząco przewyższa inne przedziały wiekowe.

Co ciekawe, badanie wskazuje również na rosnące zainteresowanie zorganizowanymi wyjazdami grupowymi, co stanowi zmianę w stosunku do wcześniejszych trendów indywidualnych podróży.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Ludzie coraz chętniej płacą za wyjątkowe przeżycia. Turystyka ekstremalna się potroi

Sztuczna inteligencja nowym doradcą w podróży

Coraz większą rolę w planowaniu urlopów odgrywają narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Z badania wynika, że 48 procent ankietowanych korzysta z aplikacji takich jak ChatGPT w poszukiwaniu inspiracji, planowaniu tras czy wyborze kierunków – to o 7 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.

Największą popularnością cieszą się platformy, które łączą inspirację z możliwością bezpośredniej rezerwacji. Niezmiennie najczęściej wykorzystywanym serwisem pozostaje Booking, podczas gdy Tripadvisor stopniowo traci na znaczeniu.

Zrównoważony rozwój coraz ważniejszy

Prawie połowa respondentów uwzględnia aspekty zrównoważonego rozwoju przy podejmowaniu decyzji o podróży. Największe znaczenie mają zakupy lokalne (96 procent), kuchnia regionalna (95 procent) i ograniczenie użycia plastiku jednorazowego (89 procent).

Według MMGY świadczy to o ewolucji stylu podróżowania w kierunku autentyczności i odpowiedzialności.

Czytaj więcej

Grecja: Nowe technologie pomogą wypromować naszą kulturę i historię
Reklama
Reklama

Grupy i rejsy w modzie

Choć podróże indywidualne nadal dominują, rośnie zainteresowanie formami wspólnego podróżowania. Co drugi ankietowany rozważa udział w rejsie wycieczkowym, a jedna trzecia planuje wyjazd grupowy w ciągu najbliższego roku.

Największy entuzjazm dla tego typu podróży widać w Hiszpanii i Włoszech, a liderem w tym trendzie pozostaje – ponownie – pokolenie Z.

 

W badaniu „Portrait of European Travellers”, przeprowadzonym przez agencję MMGY, udział wzięło około 4 tysiące respondentów z Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Aż 95 procent badanych przyznaje, że zamierza w ciągu najbliższych trzech lat podróżować po Europie, najchętniej do Włoch, Hiszpanii i Grecji. Średnie wydatki na podróże mają pozostać stabilne – na poziomie około 5 tysięcy euro na osobę, relacjonuje niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Nowe Trendy
Ludzie coraz chętniej płacą za wyjątkowe przeżycia. Turystyka ekstremalna się potroi
Nowe Trendy
Grecja: Nowe technologie pomogą wypromować naszą kulturę i historię
Nowe Trendy
Turystyka przestaje być lokomotywą hiszpańskiej gospodarki
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Nowe Trendy
Przyjeżdża dużo turystów na nasze wyspy. Mamy nowy problem – za mało aptek
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama