Działania UOKiK i jego prezesa Tomasza Chróstnego wobec firm turystycznych wywołało reakcję organizacji branżowych. UOKiK w trosce o interesy konsumentów zarzucił platformie Wakacje.pl podawanie nieprawdziwych informacji o cenach sprzedawanych imprez. Podjął też kontrolę w podobnej spółce, Travelplanet.pl.
Jak napisał prezes Tomasz Chróstny w komunikacie z 31 stycznia, "cena to jedno z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność". Tymczasem "z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK wynika, że problem zaniżonych cen w wynikach wyszukiwania dotyczył blisko 2/3 przebadanych ofert. W około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były z kolei zawyżone. Różnice między cenami widocznymi w wynikach wyszukiwania i na stronach konkretnych ofert wynosiły od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w przeliczeniu na każdego uczestnika wycieczki".
Czytaj więcej
Wakacje.pl wprowadzają konsumentów w błąd, publikując mylące ceny - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wakacje.pl odpowiadają, że „prezentują ofertę partnerów zewnętrznych i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie”.
Turystyczna Organizacja Otwarta w obszernym piśmie wyjaśnia, że "pośrednicy tacy jak Wakacje.pl czy Travelplanet.pl nie odpowiadają za cenę i nie mają na nią wpływu", a "specyfika działania branży turystycznej, a także dynamika rozwoju ofert imprez turystycznych powoduje, że aktualność ceny nie może być często identyfikowana jako stała w dłuższym okresie". Organizatorzy aktualizują ceny imprez turystycznych na podstawie wielu zmiennych, ale zmiany nie aktualizują się we wszystkich wyszukiwarkach w czasie rzeczywistym. "System weryfikuje poprawność ceny dopiero przy wyborze oferty", nie wiąże się to ze złą wolą ani agenta, organizatora, a wynika jedynie z "ograniczeń technologicznych i sposobu, w jaki działają systemy informatyczne".
Organizacja ubolewa, że postawienie
zarzutu kładzie się cieniem na całą branżę turystyki wyjazdowej. Przypomina, że sama angażuje się w obronę praw klientów biur podróży i edukuje swoich członków w tej dziedzinie. Dlatego liczy na spotkanie z przedstawicielami UOKiK i rozmowę wyjaśniającą specyfikę ustalania i prezentowania cen w turystyce.