Reklama

Internetowe platformy z biletami lotniczymi obiecują poprawę – zwrot pieniędzy w 14 dni

W odpowiedzi na rosnące niezadowolenie konsumentów związane z opóźnieniami w zwrotach kosztów anulowanych lotów, internetowe biura podróży Expedia i Lastminute.com zadeklarowały Komisji Europejskiej zwiększenie ochrony klientów. Zobowiązały się między innymi do zwracania pieniędzy w 14 dni.

Publikacja: 08.08.2025 06:00

Internetowe platformy z biletami lotniczymi obiecują poprawę – zwrot pieniędzy w 14 dni

Foto: Adobe Stock

Internetowi agenci turystyczni Expedia.com i Lastminute.com dołączyli do Edreams, Etravel i Kiwi w kwestii stosowania polityki bardziej przyjaznej klientom Zadeklarowały Komisji Europejskiej i urzędom ochrony konsumentów unijnych krajów, że w razie odwołania lotu oddadzą klientom pieniądze w ciągu maksymalnie dwóch tygodni od momentu, kiedy dostaną te środki od linii lotniczej – pisze portal branży turystycznej Reise vor-9. Firmy te zapewniły również, że uregulowały już zaległości.

Czytaj więcej

Tanie bilety, drogi bagaż - pasażerowie idą masowo do sądów przeciw liniom lotniczym

Klienci platform z biletami lotniczymi mają lepiej informować klientów 

Zmienią również zasady informowania klientów. Expedia i Lastminute.com zobowiązały się do poprawy przejrzystości danych, dzięki którym klienci mogą się z nimi skontaktować – w widocznych miejscach na stronach internetowych umieszczą numery telefonów i adresy e-mail. 

Większa przejrzystość ma obejmować także informacje o dodatkowych usługach, np. ubezpieczeniach, przewozie bagażu czy wyborze miejsc – tak, by klienci wiedzieli, jak wpływają one na ich prawa, zwłaszcza w wypadku reklamacji lub konieczności zmiany planów podróży.

Pośrednicy będą również w bardziej zrozumiały sposób informować o prawach pasażerów, jeśli zdarzy im się odwołanie lotu – między innymi o możliwości innego sposobu odbycia planowanej podróży, pełnym zwrocie kosztów lub ograniczeniach wynikających z oddzielnie rezerwowanych odcinków podróży.

Reklama
Reklama

Expedia: Spełniamy warunki Unii Europejskiej

Lastminute.com zapowiedziało, że większość zobowiązań wdroży do 1 lipca 2025 roku, a pełna implementacja nastąpi najpóźniej do 1 września tego samego roku. Expedia twierdzi z kolei, że już dziś działa zgodnie z przyjętymi wytycznymi.

Komisja Europejska prowadziła konsultacje z platformami we współpracy z organizacjami ochrony konsumentów (CPC), a koordynował je szwedzki urząd ds. konsumentów. Celem dialogu było nie tylko wzmocnienie pozycji konsumenta w kontaktach z pośrednikami turystycznymi, ale także ujednolicenie stosowania obowiązujących przepisów unijnych.

Czytaj więcej

Oszczędź sobie wstydu, pieniędzy i problemów – apeluje do pasażerów Urząd Lotnictwa Cywilnego

Komisja Europejska podkreśla, że wprowadzone zobowiązania zwiększają konkurencyjność rynku poprzez wyrównanie warunków działania między pośrednikami a przewoźnikami lotniczymi. Linie lotnicze zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej dotyczącym praw pasażerów muszą bowiem zwracać pieniądze za odwołane loty w ciągu siedmiu dni. Dotychczas brak takich samych wymogów wobec internetowych pośredników prowadził do licznych napięć i nieporozumień.

Nowe zobowiązania wpisują się w szersze działania legislacyjne podejmowane przez Unię Europejską. Już w listopadzie 2023 roku Komisja zaproponowała nowe przepisy dotyczące praw pasażerów w podróżach multimodalnych, które m.in. zakładają obowiązkowy termin 14 dni na dokonanie zwrotu środków przez pośredników. Obecnie trwają konsultacje tych przepisów z unijnymi organami legislacyjnymi.

Internetowi agenci turystyczni Expedia.com i Lastminute.com dołączyli do Edreams, Etravel i Kiwi w kwestii stosowania polityki bardziej przyjaznej klientom Zadeklarowały Komisji Europejskiej i urzędom ochrony konsumentów unijnych krajów, że w razie odwołania lotu oddadzą klientom pieniądze w ciągu maksymalnie dwóch tygodni od momentu, kiedy dostaną te środki od linii lotniczej – pisze portal branży turystycznej Reise vor-9. Firmy te zapewniły również, że uregulowały już zaległości.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Wyszukiwarka lotów: Nadchodzi rewolucja agentów AI. Mamy dla nich nowe rozwiązanie
Biura Podróży
Co jest najfajniejsze w pracy agenta turystycznego? Wyszukiwanie klientom najlepszych wakacji
Biura Podróży
Urlop.pl: Nowa nazwa to sukces. Mamy więcej salonów i większą sprzedaż wycieczek
Biura Podróży
Klientom biura podróży skradziono leki. Czy to powód do zerwania umowy?
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama