Reklama

Oszczędź sobie wstydu, pieniędzy i problemów – apeluje do pasażerów Urząd Lotnictwa Cywilnego

Rozpoczęła się kampania informacyjno-edukacyjna „Włącz tryb pasażera z klasą”, która ma zachęcić pasażerów do odpowiedzialności i okiełznania emocji, tak aby podróże samolotami były przyjemniejsze i bezpieczniejsze.

Publikacja: 16.07.2025 23:37

Pasażerowie sprawiają czasem kłopoty, przez niestosowanie się do polecań załogi

Pasażerowie sprawiają czasem kłopoty, przez niestosowanie się do polecań załogi

Foto: Filip Frydrykiewicz

Stoją za nimi Urząd Lotnictwa Cywilnego i współpracujące z nim instytucje: Ministerstwo Infrastruktury, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Związek Regionalnych Portów Lotniczych, LOT, Enter Air, Polskie Porty Lotnicze, Straż Graniczna i Uniwersytet Wrocławski. Jak czytamy w komunikacie ULC, chodzi o „problem niezdyscyplinowanych pasażerów lotniczych (…). Podniesienie świadomości pasażerów w zakresie konsekwencji niewłaściwych zachowań, promowanie kultury życzliwości i odpowiedzialności podczas podróży lotniczej, a także ograniczenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort lotów”.

Czytaj więcej

Pasażer Ryanaira skazany za burdę na pokładzie. Linia lotnicza: Zero tolerancji

ULC obserwuje bowiem wzrost incydentów na lotniskach i pokładach samolotów, spowodowanych przez niezdyscyplinowanych pasażerów, a Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wskazuje, że wandalizm z ulic przenosi się do samolotów. „Agresja i przemoc fizyczna wobec współpasażerów, członków załóg i pracowników lotnisk stają się realnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa”.

Najczęściej objawia się to nieodpowiedzialnymi żartami o posiadaniu materiałów wybuchowych, przemocą fizyczną i agresją słowną wobec innych pasażerów i członków załóg, niewykonywaniem poleceń załóg (na przykład manifestacyjne niezapinanie pasów), paleniem papierosów, nieprawidłowym rozmieszczaniem bagaży, pijaństwem.

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Reklama
Reklama

Kampania społeczna przeciw pijaństwu i chamstwu w samolotach

Kampania ma temu zapobiec. Toczy się pod hasłem „Włącz tryb pasażera z klasą”, a „opiera się na czytelnych komunikatach i pozytywnym systemie wartości”. Pasażerowie zobaczą więc na lotniskach, na stronach internetowych i w mediach społecznościowych instytucji biorących w niej udział, serię plansz nawiązujących do powszechnego korzystania ze smartfonów. Czytamy na nich: „wyłącz nadmiar alkoholu na lotnisku i w samolocie” (obok zdjęcie młodej turystki z aparatem fotograficznym i z brązowym kubkiem, prawdopodobnie kawy), „wyłącz tryb niewykonywania poleceń załogi na lotnisku i w samolocie” (na zdjęciu roześmiane turystki, matka z córką, w słomkowych kapeluszach), „wyłącz tryb roszczeniowy na lotnisku i w samolocie” (na zdjęciu para pogodnych turystów seniorów), „wyłącz niebezpieczne żarty na lotnisku i w samolocie” (na zdjęciu młody uśmiechnięty mężczyzna we wzorzystej koszuli i ciemnych okularach).

Czytaj więcej

Ryanair musiał lądować przez agresywnego pasażera. Żąda odszkodowania

Jest też ogólna plansza, która uprzedza: „To może Cię kosztować więcej niż myślisz... Włącz tryb pasażera z klasą i oszczędź sobie: wstydu, pieniędzy, problemów”.

Jak wyjaśnia ULC, kampania „realizuje zalecenia międzynarodowych organizacji lotniczych, które podkreślają znaczenie edukacji pasażerów jako skutecznego narzędzia ograniczania incydentów m.in. na pokładach samolotów”. Ma uświadomić pasażerom, że „kultura osobista, uprzejmość i przestrzeganie zasad stanowią fundament bezpiecznego i komfortowego podróżowania, zarówno z perspektywy podróżnych, jak i personelu zaangażowanego w obsługę lotniczą”.

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Za głupie żarty o bombach grożą dużymi kosztami

ULC przypomina też w komunikacie, że zgodnie z ustawą Prawo lotnicze, pasażer podający fałszywą informację o posiadaniu broni lub materiałów niebezpiecznych popełnia wykroczenie. „Może to skutkować odmową wejścia na pokład, mandatem karnym, a w skrajnych przypadkach, np. kosztami przymusowego lądowania”.

Reklama
Reklama

– Bezpieczna i komfortowa podróż zaczyna się od wzajemnego szacunku, kultury osobistej i odpowiedzialnego podejścia do wspólnej przestrzeni, jaką jest samolot czy lotnisko – mówi cytowany w komunikacie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Julian Rotter. – Każdy pasażer ma wpływ na atmosferę i przebieg lotu, zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa. Zachęcamy wszystkich podróżnych, by swoją postawą budowali pozytywne relacje i wykazywali zrozumienie dla innych uczestników podróży i personelu.

Czytaj więcej

Ryanair pozywa pasażera do sądu. Chce 15 tysięcy euro odszkodowania

Stoją za nimi Urząd Lotnictwa Cywilnego i współpracujące z nim instytucje: Ministerstwo Infrastruktury, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Związek Regionalnych Portów Lotniczych, LOT, Enter Air, Polskie Porty Lotnicze, Straż Graniczna i Uniwersytet Wrocławski. Jak czytamy w komunikacie ULC, chodzi o „problem niezdyscyplinowanych pasażerów lotniczych (…). Podniesienie świadomości pasażerów w zakresie konsekwencji niewłaściwych zachowań, promowanie kultury życzliwości i odpowiedzialności podczas podróży lotniczej, a także ograniczenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort lotów”.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Kolejne linie lotnicze każą płacić za bagaż podręczny. „Brakuje miejsca w schowkach”
Linie Lotnicze
Gdańsk zyskuje tanie połączenie ze stolicą Rumunii
Linie Lotnicze
Przechytrzyli Ryanaira. „Zapomnij o opłatach za bagaż podręczny. Mamy lepsze rozwiązanie"
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Linie Lotnicze
Wizz Air ma nowy slogan promocyjny. „Ukazuje możliwości podróżowania”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama