Reklama

Tanie bilety, drogi bagaż - pasażerowie idą masowo do sądów przeciw liniom lotniczym

Kto chce dziś podróżować samolotem tylko z bagażem podręcznym, często musi zapłacić więcej, niż wynikałoby to z pierwotnie wskazanej ceny biletu. Zdaniem niemieckich konsumentów, to systemowe naruszenie unijnego prawa.

Publikacja: 07.08.2025 06:00

Tanie bilety, drogi bagaż - pasażerowie idą masowo do sądów przeciw liniom lotniczym

Foto: Filip Frydrykiewicz

Niemiecka federacja organizacji broniących praw konsumentów, Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV), przygotowała pozwy wobec linii lotniczych i wezwania do zaprzestania nieuczciwych praktyk. Chodzi o siedmiu przewoźników: Norwegiana, Ryanaira, Transavię, Voloteę, easyJeta, Wizz Aira i Vuelinga. Organizacje konsumenckie zarzucają im pobieranie opłat za przewóz bagażu podręcznego.

Czytaj więcej

Opłata za bagaż podręczny? Dziękuję, ale nie interesuje mnie to, nie polecę

W wypadku easyJeta, Wizz Aira i Vueling sprawy już trafiły do sądu. 

Pasażer ma prawo do podręcznego bagażu w rozsądnych rozmiarach

- Tanie linie, jak Ryanair czy easyJet kuszą niskimi cenami, które nie obejmują nawet standardowego bagażu podręcznego. To wprowadza konsumentów w błąd i jest sprzeczne z obowiązującym prawem - podkreśla członkini zarządu VZBV. Jak przypomina, linie lotnicze są zobowiązane do bezpłatnego przewożenia bagażu podręcznego w rozsądnych rozmiarach.

Czytaj więcej

Polacy mają dosyć płacenia za bagaż podręczny w samolotach. Wnieśli skargę do Brukseli
Reklama
Reklama

Zdaniem organizacji jednym z przykładów nieuczciwej praktyki jest oferta easyJeta. W podstawowej cenie biletu przewiduje on możliwość zabrania wyłącznie małej torby o maksymalnych wymiarach: 45 x 36 x 20 centymetrów. Za dodatkowy bagaż podręczny pasażer musi dopłacić, a jeśli zrobi to dopiero na lotnisku, opłata jest większa niż gdyby ją wniósł korzystając wcześniej ze strony internetowej.

Takie praktyki – jak twierdzą konsumenci – są niezgodne z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 2014 roku, który uznał, że bagaż podręczny jest integralną częścią usługi przewozu, a nie dodatkiem wymagającym opłaty.

Konsumenci domagają się standardu w kwestii bagażu podręcznego

Pozwy i wezwania do zaprzestania nieuczciwych praktyk to część szeroko zakrojonej, paneuropejskiej inicjatywy. W maju tego roku Europejska Organizacja Konsumencka BEUC i 16 organizacji krajowych złożyły skargę do Komisji Europejskiej i organów ochrony konsumentów przeciwko wymuszaniu opłat za bagaż podręczny.

Czytaj więcej

Kolejne linie lotnicze każą płacić za bagaż podręczny. „Brakuje miejsca w schowkach”

VZBV domaga się także jasnych, jednolitych standardów dotyczących bagażu podręcznego. Zdaniem organizacji, linie lotnicze powinny umożliwiać bezpłatny przewóz co najmniej jednego bagażu o wymiarach do 115 centymetrów (suma długości, szerokości i wysokości) i wadze do 10 kilogramów, oprócz małej torby osobistej.

Celem ma być przejrzystość i ochrona konsumentów przed ukrytymi kosztami w branży lotniczej.

Niemiecka federacja organizacji broniących praw konsumentów, Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV), przygotowała pozwy wobec linii lotniczych i wezwania do zaprzestania nieuczciwych praktyk. Chodzi o siedmiu przewoźników: Norwegiana, Ryanaira, Transavię, Voloteę, easyJeta, Wizz Aira i Vuelinga. Organizacje konsumenckie zarzucają im pobieranie opłat za przewóz bagażu podręcznego.

W wypadku easyJeta, Wizz Aira i Vueling sprawy już trafiły do sądu. 

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Samoloty będą coraz częściej wpadać w turbulencje. Taki(e) mamy (zmiany) klimat(u)
Linie Lotnicze
Wizz Air połączy Warszawę z kurortem w Afryce Północnej
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza 10 nowych kierunków. Skorzystają z nich mieszkańcy południowej Polski
Linie Lotnicze
Ryanair uruchamia platformę sprzedażową dla biur podróży. „Klienci będą lepiej chronieni”
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama