Opłata za bagaż podręczny? Dziękuję, ale nie interesuje mnie to, nie polecę

Niejasne przepisy dotyczące bagażu podręcznego sprawiają, że aż 37 procent Holendrów rozważa wyjazd na wakacje innym środkiem transportu niż samolot, wynika z badań. Stowarzyszenie Konsumentów lobbuje w Brukseli za zmianą w przepisach lotniczych.

Publikacja: 13.06.2025 06:00

Opłata za bagaż podręczny? Dziękuję, ale nie interesuje mnie to, nie polecę

Foto: Filip Frydrykiewicz

Ponad jedna czwarta respondentów badanych przez towarzystwo ubezpieczeniowe Univé wskazała, że rzadziej lata na wakacje ze względu na różne przepisy i coraz częstszą konieczność płacenia dodatkowych opłat. Niektórzy badani przyznają, że wolą wybrać pociąg lub samochód, nawet chociaż podróż trwa dłużej, ponieważ czują się wtedy bardziej pewnie, co do całkowitego jej kosztu.

Bałagan z bagażem podręcznym zniechęca pasażerów

W Holandii, podobnie jak w innych krajach europejskich, panuje chaos regulacyjny w kwestii bagażu podręcznego – każda linia lotnicza ustala własne zasady, ceny i wyjątki. Od 2018 roku przewóz większego bagażu podręcznego w kraju wiatraków wprowadziły irlandzkie linie Ryanair, rok później brytyjski EasyJet. Od tego czasu inni przewoźnicy stopniowo wdrażali własne regulacje, które dodatkowo się jeszcze zmieniały.

Na przykład, tania linia lotnicza Transavia w kwietniu zeszłego roku wprowadziła opłaty za bagaż podręczny w wysokości od 10 do 27 euro. Niskokosztowa linia Corendon z kolei jako jedna z ostatnich zdecydowała się na podobny krok i od maja 2024 r. pobiera 15 euro za torby większe niż mały plecak. Jedną z nielicznych firm, która nadal oferuje bezpłatny bagaż podręczny, pozostaje TUI, touroperator z własną linią lotniczą.

Tymczasem w ubiegłym miesiącu dziennik “De Telegraaf” ujawnił, że narodowy przewoźnik Holandii, linie KLM, rozważa wprowadzenie taryfy biletowej, w której bagaż podręczny byłby dodatkowo płatny. Tzw. „bilet podstawowy” miałby obejmować jedynie miejsce na w samolocie, a za wszystkie dodatki, w tym bagaż, trzeba byłoby dopłacić.

Konsumenci protestują przeciwko opłacie za podstawowy bagaż

Spotkało się to z krytyką Holenderskiego Stowarzyszenia Konsumentów. Consumentenbond wezwała w oświadczeniu do określenia „minimalnego standardu dla wszystkich linii lotniczych latających w Europie”. „Pasażerowie mają prawo zabrać ze sobą rozsądną ilość bagażu podręcznego bezpłatnie” - mówi rzeczniczka prasowa Consumentenbond  Annemieke Herberigs, cytowana w komunikacie prasowym.

Czytaj więcej

Niemiecka ministra: Nie poprzemy pogorszenia praw pasażerów lotniczych

- Chcemy, aby było bardziej konkretnie: co najmniej bagaż podręczny wielkości małej walizki (56x45x25cm) powinien być bezpłatny w ramach każdego biletu – dodaje Herberigs i przypomina, że Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) od lat promuje jednolity standard bagażu podręcznego o takich wymiarach jako minimalny i bezpłatny element każdego biletu.

Teraz za takim rozwiązaniem lobbuje w Brukseli także Consumentenbond. Eksperci tej organizacji podkreślają, że brak jednolitych zasad dotyczących bagażu podręcznego to „szara strefa” prawa europejskiego, a mimo wcześniejszych prób uregulowania tej kwestii przez Komisję Europejską, linie lotnicze nadal mają swobodę w dyktowaniu własnych reguł i opłat.

Ponad jedna czwarta respondentów badanych przez towarzystwo ubezpieczeniowe Univé wskazała, że rzadziej lata na wakacje ze względu na różne przepisy i coraz częstszą konieczność płacenia dodatkowych opłat. Niektórzy badani przyznają, że wolą wybrać pociąg lub samochód, nawet chociaż podróż trwa dłużej, ponieważ czują się wtedy bardziej pewnie, co do całkowitego jej kosztu.

Bałagan z bagażem podręcznym zniechęca pasażerów

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Wizz Air dokłada Dortmund do swojej warszawskiej siatki
Linie Lotnicze
Niemiecka ministra: Nie poprzemy pogorszenia praw pasażerów lotniczych
Linie Lotnicze
Europa zmienia zasady odszkodowań za opóźniony lot. Co zyskają pasażerowie?
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Linie Lotnicze
Emirates rosną w Azji Południowo-Wschodniej. Włączają do siatki dwa nowe porty