Niemiecka ministerka: Nie poprzemy pogorszenia praw pasażerów lotniczych

Bruksela pracuje nad nowymi zasadami przyznawania odszkodowania pasażerom linii lotniczych za opóźnienia rejsów. Projekt budzi coraz więcej zastrzeżeń – ostatnio wypowiedziała się o nim niemiecka minister sprawiedliwości Stefanie Hubig .

Publikacja: 09.06.2025 07:00

Niemiecka ministerka: Nie poprzemy pogorszenia praw pasażerów lotniczych

Foto: Bloomberg

Niemiecka minister sprawiedliwości Stefanie Hubig (SPD) zdecydowanie sprzeciwia się planom Unii Europejskiej, dotyczącym zasad przyznawania odszkodowań za opóźnione loty – pisze portal branży lotniczej Airliners. To właśnie w kompetencjach tej polityczki leży dbanie o interesy konsumentów.

- Wielogodzinne opóźnienia lotów są poważnym utrudnieniem dla pasażerów – mówi ministerka. Jak dodaje, mogą one pokrzyżować ważne plany lub zepsuć początek zasłużonego urlopu, a co najważniejsze – zabierają pasażerom cenny czas – podkreśla w rozmowie z agencją Deutsche Presse-Agentur.

Czytaj więcej

Wizz Air ulepsza obsługę klienta. Zatrudnił polskojęzycznych konsultantów

Osłabienie praw pasażerów linii lotniczych leży w interesie przewoźników

Obecnie państwa członkowskie Unii Europejskiej analizują propozycję Komisji Europejskiej, która ma na nowo zdefiniować zakres praw pasażerów lotniczych. Projekt, do którego uzgodnienia doprowadziła Polska, stojąca na czele UE w tym półroczu, zakłada między innymi, że odszkodowanie przysługiwałoby dopiero przy znacznie dłuższych opóźnieniach niż obecnie.

Zgodnie z obowiązującym od 2004 roku rozporządzeniem WE 261, pasażerowie mają prawo do ryczałtowego odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, jeśli opóźnienie przekracza trzy godziny. Komisja proponuje, by próg ten podnieść do 5–12 godzin, w zależności od długości trasy, na której samolot miał lecieć.

Według organizacji konsumenckich oznaczałoby to rezygnację z około 80 procent obecnie wypłacanych odszkodowań.

Komisja Europejska już w 2013 roku argumentowała, że trzy godziny to zbyt krótki czas, aby linie lotnicze mogły zorganizować części zamienne lub samolot zastępczy. Obecne przepisy miałyby więc skłaniać przewoźników do przeprowadzenia naprawy (więcej czasu) lub odwoływania lotów – co nie leży w interesie pasażerów.

Prawa pasażerów linii lotniczych to nie luksus

Za istotną słabość obecnych regulacji uznaje się również brak precyzyjnej definicji „nadzwyczajnych okoliczności”, co już w przeszłości miało konsekwencje w postaci licznych postępowań sądowych i rozbieżnych orzeczeń. W efekcie prowadziło to do ciągłych zmian interpretacyjnych przepisów. W związku z tym Unia Europejska planuje dokładniejsze określenie sytuacji, w których odszkodowanie nie przysługuje. Zgodnie z doniesieniami, do tej kategorii mają zostać zaliczone również strajki, choroby załogi oraz problemy techniczne.

Czytaj więcej

200 osób do pomocy pasażerom. Ryanair tworzy pierwsze w Europie centrum obsługi klientów

- Prawa konsumentów nie są luksusem, z którego można zrezygnować w trudnych czasach gospodarczych (najwyraźniej mając na myśli sytuację w Niemczech – red.)  – zaznacza Hubig. Zapowiedziała, że będzie zabiegać o utrzymanie zasady przyznawania odszkodowań od trzech godzin opóźnienia. - Niemcy nie mogą poprzeć w Brukseli żadnej regulacji, która jednostronnie uwzględnia interesy linii lotniczych – podkreśla.

Oprócz zasad dotyczących odszkodowań za opóźnione i odwołane loty, niezgodę budzi także model biznesowy niektórych przewoźników, którzy pobierają dodatkowe opłaty za większy bagaż podręczny – przypomina portal.

Niemiecka minister sprawiedliwości Stefanie Hubig (SPD) zdecydowanie sprzeciwia się planom Unii Europejskiej, dotyczącym zasad przyznawania odszkodowań za opóźnione loty – pisze portal branży lotniczej Airliners. To właśnie w kompetencjach tej polityczki leży dbanie o interesy konsumentów.

- Wielogodzinne opóźnienia lotów są poważnym utrudnieniem dla pasażerów – mówi ministerka. Jak dodaje, mogą one pokrzyżować ważne plany lub zepsuć początek zasłużonego urlopu, a co najważniejsze – zabierają pasażerom cenny czas – podkreśla w rozmowie z agencją Deutsche Presse-Agentur.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Europa zmienia zasady odszkodowań za opóźniony lot. Co zyskają pasażerowie?
Linie Lotnicze
Emirates rosną w Azji Południowo-Wschodniej. Włączają do siatki dwa nowe porty
Linie Lotnicze
Laponia - nowy kierunek w zimowej siatce LOT-u
Linie Lotnicze
Wizz Air wystartował z Katowic do Madrytu