Europa zmienia zasady odszkodowań za opóźniony lot. Co zyskają pasażerowie?

Ministrowie transportu państw członkowskich UE porozumieli się w sprawie rewizji rozporządzeń dotyczących praw pasażerów linii lotniczych i odpowiedzialności przewoźników w razie opóźnienia lub odwołania lotów. Nowe ramy prawne mają stworzyć prostsze i przejrzystsze zasady.

Publikacja: 07.06.2025 10:53

Europa zmienia zasady odszkodowań za opóźniony lot. Co zyskają pasażerowie?

Foto: Filip Frydrykiewicz

Przyjęte stanowisko Rady Europejskiej to odpowiedź na konieczność wprowadzenia nowych przepisów, które nie tylko będą przejrzystsze, ale też lepiej dopasowane do realiów rynkowych. Od lat zabiegali o to przedstawiciele sektora turystycznego.

Czytaj więcej

Polacy mają dosyć płacenia za bagaż podręczny w samolotach. Wnieśli skargę do Brukseli

Nowelizacja wprowadzi ponad 30 nowych praw dla pasażerów lotniczych – obowiązujących od momentu zakupu biletu aż do chwili dotarcia do celu, a w niektórych wypadkach ochrona będzie obowiązywać także później.

- Przyjęte stanowisko odpowiada na pilne oczekiwania pasażerów lotniczych i linii lotniczych dotyczące nowoczesnych, jaśniejszych i przejrzystszych przepisów – mówi cytowany w komunikacie Rady polski minister infrastruktury Dariusz Klimczak. - To historyczny przełom, ponieważ przez ostatnie 12 lat nie udało się osiągnąć porozumienia w tej sprawie – dodaje.

Wzmocnienie praw pasażerów samolotów w pięciu punktach

Wśród kluczowych punktów stanowiska Rady znalazło się prawo do zmiany trasy (z ang. reroutingu), co oznacza, że linie lotnicze będą zobowiązane do zaoferowania pasażerom innej trasy, jeśli będzie musiała odwołać swój lot, najszybciej jak to możliwe. Również z opcją skorzystania z usług innych przewoźników lub środków transportu. Jeśli linia nie spełni tego warunku w ciągu 3 godzin od zakłócenia podróży, pasażerowie będą mogli sami zadecydować o sposobie jej dalszej realizacji i ubiegać się o zwrot kosztów – do 400 procent ceny pierwotnego biletu.

Drugi punkt odnosi się do prawa do pomocy (napoje, posiłki, zakwaterowanie). Jeżeli linia lotnicza nie zapewni wsparcia, pasażerowie będą mogli sami kupić niezbędne usługi i ubiegać się o zwrot kosztów. W wypadku opóźnienia na płycie lotniska (tzw. tarmac delay), pasażerowie powinni dostać minimum pomocy, a po 3 godzinach wyprowadzeni z samolotu.

Kolejna kwestia to prawo do odszkodowania w razie odwołań i opóźnień. Uwzględniając ocenę skutków regulacji przeprowadzoną przez Komisję Europejską, Rada proponuje nowe progi opóźnień, od których przysługuje odszkodowanie:

  • Loty do 3 500 kilometrów i wewnątrz UE – odszkodowanie po czterech godzinach opóźnienia w wysokości 300 euro.
  • Loty powyżej 3 500 km - odszkodowanie po sześciu godzinach opóźnienia w wysokości 500 euro

Linie lotnicze nie będą mogły odmówić wypłacenia odszkodowania, powołując się na „nadzwyczajne okoliczności”, chyba że udowodnią, że podjęły wszelkie możliwe środki zapobiegawcze.

Czwarta zasada odnosi się do prawa do odszkodowania w wypadku odwołania lotu. Pasażerowie poinformowani o odwołaniu lotu mniej niż 14 dni przed wylotem będą mieli prawo do odszkodowania. Przewoźnicy będą musieli udostępnić gotowe formularze roszczeń. Rada zamierza również ograniczyć praktykę „no-show” – pasażerowie, którym odmówiono wejścia na pokład lotu powrotnego z powodu niepojawienia się na locie wylotowym, również będą mogli występować o odszkodowanie.

Czytaj więcej

200 osób do pomocy pasażerom. Ryanair tworzy pierwsze w Europie centrum obsługi klientów

Jako punkt piąty pojawia się prawo do informacji. Podróżni powinni być lepiej informowani o swoich prawach. Linie lotnicze zostaną objęte surowszymi obowiązkami w tym zakresie – zarówno na etapie rezerwacji, jak i podczas składania reklamacji.

Wprowadzono również sztywne terminy: pasażerowie będą mieli do 6 miesięcy od zdarzenia na złożenie reklamacji, a linie lotnicze – 14 dni na wypłatę odszkodowania lub udzielenie uzasadnionej odpowiedzi.

Co dalej z nowym prawem dla pasażerów?

Stanowisko Rady zostanie teraz przekazane do Parlamentu Europejskiego w ramach drugiego czytania. Parlament będzie miał możliwość jego zatwierdzenia, zmiany lub odrzucenia.

Obecne rozporządzenia dotyczące praw pasażerów lotniczych oraz odpowiedzialności przewoźników zapewniają ochronę w przypadku odmowy wejścia na pokład, opóźnień i odwołań lotów. Przepisy obejmują również prawa pasażerów w sytuacjach takich jak wypadki czy zagubienie lub uszkodzenie bagażu.

Aby doprecyzować kluczowe zasady i usunąć niejasności obecnych regulacji, Komisja Europejska już w czerwcu 2013 roku zaproponowała ich aktualizację.

Przyjęte stanowisko Rady Europejskiej to odpowiedź na konieczność wprowadzenia nowych przepisów, które nie tylko będą przejrzystsze, ale też lepiej dopasowane do realiów rynkowych. Od lat zabiegali o to przedstawiciele sektora turystycznego.

Nowelizacja wprowadzi ponad 30 nowych praw dla pasażerów lotniczych – obowiązujących od momentu zakupu biletu aż do chwili dotarcia do celu, a w niektórych wypadkach ochrona będzie obowiązywać także później.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Linie Lotnicze
Emirates rosną w Azji Południowo-Wschodniej. Włączają do siatki dwa nowe porty
Linie Lotnicze
Laponia - nowy kierunek w zimowej siatce LOT-u
Linie Lotnicze
Wizz Air wystartował z Katowic do Madrytu
Linie Lotnicze
Enter Air ma nowy samolot we flocie. Będzie nim woził latem klientów biur podróży