Reklama

Travelist: To nieprawda, że nie słuchamy uwag UOKiK-u. Wdrażamy Omnibusa

Jesteśmy w stałym kontakcie z UOKiK-iem i wdrażamy zalecone przez jego kontrolerów zmiany, zgodnie z unijną dyrektywą Omnibus - przekonuje serwis internetowy z wycieczkami Travelist.

Publikacja: 05.09.2023 09:43

Agata Szulc, dyrektor generalna Travelist

Agata Szulc, dyrektor generalna Travelist

Foto: Travelist.pl

To reakcja na ogłoszenie w poniedziałek, 4 września, przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że zarzuca spółce Travelist niestosowanie się do reguł wynikających z dyrektywy i zagrożenie jej nałożeniem wysokiej kary, sięgającej 10 procent obrotu.

Prezes UOKiK napiętnował w sumie w swoim komunikacie trzy spółki - Zalando, Booking i Travelist. Wytknął im, że naruszają prawa konsumentów przez brak transparentności w prezentowaniu swoich usług. Najczęściej nie informowały one, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą, a informacje o podziale obowiązków między platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. - Konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość - mówił Tomasz Chróstny.

Jego zdaniem mimo wezwania, trzech przedsiębiorców - Zalando, Booking i Travelist – nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia.

Dyrektor generalny Travelist.pl Agata Szulc wydała w tej sprawie oświadczenie, zaprzeczające stwierdzeniom prezesa UOKiK. Poniżej publikujemy je w całości.

"Oświadczenie

Reklama
Reklama

W związku z komunikatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącym implementacji zapisów unijnej dyrektywy Omnibus przez platformy e-commerce, w tym Travelist.pl, pragniemy podkreślić, że wszystkie sygnały ze strony UOKiK traktujemy ze szczególną starannością, aby jak najlepiej dostosować się do obowiązujących wymogów.

Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami Urzędu, od kilku miesięcy konsekwentnie dbając o wdrażanie stosownych zmian. Do dziś w obrębie strony internetowej nasz zespół wprowadził szereg modyfikacji, będących odpowiedzią na wytyczne unijnej dyrektywy Omnibus i przekazane stanowisko UOKiK.

Od początku roku wprowadziliśmy między innymi informację na temat parametrów decydujących o kolejności przedstawionych na stronie ofert, czy tę dotyczącą sposobu weryfikacji opinii gości o obiektach. Upewniliśmy się także, że numer telefonu kontaktowego do naszego Biura Obsługi Klienta jest dobrze widoczny na stronie.

Ostatnie zmiany, dotyczące rozszerzonych obowiązków informacyjnych, zostały wdrożone przez nas w sierpniu bieżącego roku. Wówczas na stronie każdej oferty oraz w koszyku tj. na ostatnim etapie przed dokonaniem płatności, umieszczona została nowa sekcja. To w niej prezentowany jest zarówno przedsiębiorca oferujący konkretną usługę pobytu, jak i podział obowiązków pomiędzy Travelist.pl a przedsiębiorcą. Stosowne zapisy wprowadzone zostały także w Regulaminie, który możliwy jest teraz dodatkowo do pobrania w formie pliku PDF. Wyżej wymienione zmiany zostały wdrożone w terminie do 25 sierpnia 2023 roku.

Mając na uwadze powyższe, informację, która dzisiaj tj. 4 września 2023 roku obiegła media, przyjęliśmy z zaskoczeniem. Pragniemy jednocześnie podkreślić, że będziemy kontynuować współpracę z UOKiK, która pozwoli jak najlepiej zabezpieczyć interesy naszych klientów, w tym prawidłowo realizować obowiązek informacyjny w przestrzeni e-commerce – zgodny z dyrektywą Omnibus i zrozumiały dla konsumenta".

To reakcja na ogłoszenie w poniedziałek, 4 września, przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że zarzuca spółce Travelist niestosowanie się do reguł wynikających z dyrektywy i zagrożenie jej nałożeniem wysokiej kary, sięgającej 10 procent obrotu.

Prezes UOKiK napiętnował w sumie w swoim komunikacie trzy spółki - Zalando, Booking i Travelist. Wytknął im, że naruszają prawa konsumentów przez brak transparentności w prezentowaniu swoich usług. Najczęściej nie informowały one, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą, a informacje o podziale obowiązków między platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. - Konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość - mówił Tomasz Chróstny.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
10 tysięcy pracowników TUI pracuje zdalnie. Najchętniej z Hiszpanii
Biura Podróży
Traveldata zebrała i porównała ceny wakacji na 2026 rok. Jest taniej
Biura Podróży
TUI zatrudnił sztuczną inteligencję do odpowiadania klientom. „Od razu zauważyli poprawę”
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biura Podróży
Rainbow: Nasze „Podróże ze smakiem” i „Rodzinne przygody” to nowa jakość wycieczek
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama