Travelist: To nieprawda, że nie słuchamy uwag UOKiK-u. Wdrażamy Omnibusa

Jesteśmy w stałym kontakcie z UOKiK-iem i wdrażamy zalecone przez jego kontrolerów zmiany, zgodnie z unijną dyrektywą Omnibus - przekonuje serwis internetowy z wycieczkami Travelist.

Publikacja: 05.09.2023 09:43

Agata Szulc, dyrektor generalna Travelist

Agata Szulc, dyrektor generalna Travelist

Foto: Travelist.pl

To reakcja na ogłoszenie w poniedziałek, 4 września, przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że zarzuca spółce Travelist niestosowanie się do reguł wynikających z dyrektywy i zagrożenie jej nałożeniem wysokiej kary, sięgającej 10 procent obrotu.

Prezes UOKiK napiętnował w sumie w swoim komunikacie trzy spółki - Zalando, Booking i Travelist. Wytknął im, że naruszają prawa konsumentów przez brak transparentności w prezentowaniu swoich usług. Najczęściej nie informowały one, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą, a informacje o podziale obowiązków między platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. - Konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość - mówił Tomasz Chróstny.

Jego zdaniem mimo wezwania, trzech przedsiębiorców - Zalando, Booking i Travelist – nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia.

Dyrektor generalny Travelist.pl Agata Szulc wydała w tej sprawie oświadczenie, zaprzeczające stwierdzeniom prezesa UOKiK. Poniżej publikujemy je w całości.

"Oświadczenie

W związku z komunikatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącym implementacji zapisów unijnej dyrektywy Omnibus przez platformy e-commerce, w tym Travelist.pl, pragniemy podkreślić, że wszystkie sygnały ze strony UOKiK traktujemy ze szczególną starannością, aby jak najlepiej dostosować się do obowiązujących wymogów.

Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami Urzędu, od kilku miesięcy konsekwentnie dbając o wdrażanie stosownych zmian. Do dziś w obrębie strony internetowej nasz zespół wprowadził szereg modyfikacji, będących odpowiedzią na wytyczne unijnej dyrektywy Omnibus i przekazane stanowisko UOKiK.

Od początku roku wprowadziliśmy między innymi informację na temat parametrów decydujących o kolejności przedstawionych na stronie ofert, czy tę dotyczącą sposobu weryfikacji opinii gości o obiektach. Upewniliśmy się także, że numer telefonu kontaktowego do naszego Biura Obsługi Klienta jest dobrze widoczny na stronie.

Ostatnie zmiany, dotyczące rozszerzonych obowiązków informacyjnych, zostały wdrożone przez nas w sierpniu bieżącego roku. Wówczas na stronie każdej oferty oraz w koszyku tj. na ostatnim etapie przed dokonaniem płatności, umieszczona została nowa sekcja. To w niej prezentowany jest zarówno przedsiębiorca oferujący konkretną usługę pobytu, jak i podział obowiązków pomiędzy Travelist.pl a przedsiębiorcą. Stosowne zapisy wprowadzone zostały także w Regulaminie, który możliwy jest teraz dodatkowo do pobrania w formie pliku PDF. Wyżej wymienione zmiany zostały wdrożone w terminie do 25 sierpnia 2023 roku.

Mając na uwadze powyższe, informację, która dzisiaj tj. 4 września 2023 roku obiegła media, przyjęliśmy z zaskoczeniem. Pragniemy jednocześnie podkreślić, że będziemy kontynuować współpracę z UOKiK, która pozwoli jak najlepiej zabezpieczyć interesy naszych klientów, w tym prawidłowo realizować obowiązek informacyjny w przestrzeni e-commerce – zgodny z dyrektywą Omnibus i zrozumiały dla konsumenta".

To reakcja na ogłoszenie w poniedziałek, 4 września, przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że zarzuca spółce Travelist niestosowanie się do reguł wynikających z dyrektywy i zagrożenie jej nałożeniem wysokiej kary, sięgającej 10 procent obrotu.

Prezes UOKiK napiętnował w sumie w swoim komunikacie trzy spółki - Zalando, Booking i Travelist. Wytknął im, że naruszają prawa konsumentów przez brak transparentności w prezentowaniu swoich usług. Najczęściej nie informowały one, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą, a informacje o podziale obowiązków między platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. - Konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji, czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość - mówił Tomasz Chróstny.

Biura Podróży
Jedno z największych europejskich biur podróży sprzedane za 1 euro
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biura Podróży
Mistrzyni olimpijska ambasadorką turystyki aktwnej w Itace
Biura Podróży
Rekordowa sprzedaż eSky. „Zawdzięczamy ją pakietom dynamicznym”
Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?