Raport "Wakacje 2023" - co trzeci klient biur podróży wybrał Turcję

Turcja, Grecja i Egipt - do tych trzech krajów najchętniej w wakacje jeździli z biurami podróży Polacy. Chociaż ceny wzrosły, klientów było więcej niż przed pandemią - Polska Izba Turystyki podsumowała sprzedaż wycieczek u touroperatorów.

Publikacja: 05.09.2023 15:16

Turcję wybrał co trzeci klient biura podróży

Turcję wybrał co trzeci klient biura podróży

Foto: Aleksander Kramarz

Polska Izba Turystyki przedstawiła raport pokazujący wyjazdy Polaków podczas ostatnich wakacji z biurami podróży. Zebrała dane z trzech największych sieci agentów turystycznych - Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Pod uwagę wzięła rezerwacje dotyczące okresu od 1 czerwca do 30 września, jakie klienci biur podróży zrobili do 31 sierpnia (wrzesień nadal jest w sprzedaży).

W konferencji wzięli udział (od lewej) Katarzyna Papis, Fly.pl, Jarosław Kałucki, Travelplanet.pl, A

W konferencji wzięli udział (od lewej) Katarzyna Papis, Fly.pl, Jarosław Kałucki, Travelplanet.pl, Anna Podpora, Wakacje.pl i Paweł Niewiadomski , PIT

Filip Frydrykiewicz

Potwierdziły się wcześniejsze sygnały, że mijający sezon letni należał do Turcji. Zdobyła ona ponad jedną trzecią całego rynku wyjazdów zorganizowanych - jej udział to 35,8 procent, o 4,5 punktu procentowego więcej niż przed rokiem.

Na drugim miejscu znalazła się w tym rankingu Grecja. Jej udział był mniejszy niż zeszłoroczny - 18,5 procent, o 5,5 punktu procentowego mniej. Trzecie miejsce zajął w tym roku Egipt, który urósł z 8,8 procent rok temu do 10,8 procent.

Na kolejnych miejscach uplasowały się Bułgaria (8,4 procent), Tunezja (6,8 procent), Hiszpania (7,7 procent), Cypr (3 procent), Albania (2,7 procent), Włochy (1,2 procent) i Chorwacja (1 procent).

Polska Izba Turystyki

Spektakularny wynik Turcji

O ile zestaw krajów nie jest zaskoczeniem, o tyle ich miejsce już tak. Jak wyjaśnia Jarosław Kałucki, rzecznik Travelplanet.pl, po pierwsze widać dynamiczny wzrost znaczenia na polskim rynku Turcji. Jej wynik nazwał "spektakularnym".

Jego zdaniem to głównie wynik wejścia w ostatnim sezonie do Polski dwóch dużych zagranicznych biur podróży specjalizujących się w tym kierunku - tureckiego Anexu i ukraińskiego Join UP! Poza tym na korzyść Turcji przemawiało zniesienie dla polskich turystów w zeszłym roku obowiązku posiadania paszportów i dobry stosunek jakości do ceny w wypadku tureckiego produktu turystycznego.

- Grecja długo była królową lata. Można się zastanawiać, dlaczego jej udział w tym roku spadł. Na pewno nie jest to efekt pożarów na wyspach, bo one nie przełożyły się na masowe odwoływanie rezerwacji - wyjaśniał Kałucki.

Egipt na trzecim miejscu jest o tyle zaskoczeniem, że przeważnie Polacy wybierają ten kierunek poza sezonem, gdyż zimą jest tam wystarczająco ciepło” – podkreślił.

Trzecie miejsce Egiptu, który wyprzedził Bułgarię to też nowość. Był wprawdzie okres, że Egipt przodował w statystykach wyjazdowych, ale to dawne czasy. W ostatnich latach był głównie celem wyjazdów poza głównym sezonem letnim.

Wyraźnie zaznaczył się też powrót zainteresowania wakacjami w Tunezji. Jak podaje Tunezyjski Urząd ds. Turystyki, liczba turystów z Polski wzrosła w tym roku o 100 procent i wyniosła do końca sierpnia 152 tysiące.

Tradycyjnie słabsza pozycja Chorwacji w tym zestawieniu wynika z kolei z tego, że Polacy podróżują do tego kraju głównie indywidualnie, własnymi samochodami, wyjazdy zorganizowane przez biura podróży pokrywają jedynie jedną czwartą tego ruchu.

Z pierwszej dziesiątki wypadła Polska. Jej udział spadł zresztą najbardziej (o 1 procent). - To miara powrotu do normalności po pandemii, podczas której ludzie chętniej wyjeżdżali z biurami podróży po Polsce. Ponadto koszty wakacji w Polsce wzrosły o ponad 30 procent – komentował Kałucki.

Jeśli chodzi o konkretne regiony, Polacy najczęściej lecieli na Riwierę Turecką (29,4 procent), do Hurghady (6,3 procent), na Słoneczny Brzeg (6,2 procent), na Kretę (5,7 procent) i na tureckie wybrzeże Morza Egejskiego (5 procent).

Polska Izba Turystyki

Wczesne rezerwacje zapewniają stabilność

Dyrektor rozwoju produktu w Wakacje.pl Anna Podpora wyjaśniała, że choć tradycyjnie największa grupa turystów z Polski wyjechała wypoczywać w sierpniu (29 procent) i lipcu (28,4 procent), to jednak widać większe zainteresowanie wyjazdami poza szczytem sezonu - w czerwcu (24,9 procent) i we wrześniu (17,7 procent).

Podpora wskazuje, że ludzie przekonują się, że są to terminy, podczas których mogą wyjechać nieco taniej, a zarazem skorzystać z lepszej pogody niż w kraju i ominąć tłumy innych turystów. - Co ciekawe, wybierają te terminy świadomie, bo rezerwują je z dużym wyprzedzeniem - podkreśla Podpora.

Jedna trzecia klientów biur podróży rezerwowała wyjazdy z wyprzedzeniem co najmniej 3-miesięcznym. Daje to touroperatorom poczucie stabilności. A wynika - według Podpory - z chęci zagwarantowania sobie najlepszych cen i uniknięcia ewentualnego wzrostu kosztu wakacji wynikającego z postępującej inflacji.

Polska Izba Turystyki

Taniej już było

O cenach więcej mówiła dyrektor sprzedaży Fly.pl Katarzyna Papis. Z danych zebranych przez PIT wynika, że średnia cena wyjazdu na jedną osobę wzrosła w ostatnim roku o 12,7 procent, z 2921 złotych do 3291 złotych, a średnia rezerwacja z 8176 złotych do 8721 złotych.

Nie spowodowało to jednak odpłynięcia klientów, wręcz przeciwnie, turyści zaakceptowali wyższe ceny i było ich w sumie więcej (o ile - tego w raporcie nie powiedziano, zastrzegając, że za wcześnie na takie podsumowania).

- Wzrost ceny rezerwacji był na poziomie inflacji. Rynek spodziewał się większego wzrostu. Bardziej widoczny był wzrost średniej ceny na osobę, ponieważ spadła liczba osób na przypadających na jedną rezerwację. Większy udział stanowiły rezerwacje dwuosobowe niż rodzinne – wyjaśniała Papis.

Polska Izba Turystyki

Ze struktury sprzedawanych kierunków (więcej Turcji, Egiptu i Tunezji) wynikały niewielkie różnice, porównując rok do roku, dotyczące standardu wypoczynku i posiłków.

Spadł udział hoteli pięciogwiazdkowych i czterogwiazdkowych, chociaż nadal stanowił ponad 78 procent rynku.

O prawie 3 punkty procentowe wzrósł udział wyżywienia w formule all inclusive. Papis przypisała to między innymi chęci utrzymania przez klientów biur podróży w ryzach wydatków w sytuacji rosnących cen.

Polska Izba Turystyki

Polska Izba Turystyki

Według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego biura podróży sprzedały w 2019 roku 7,7 miliona wyjazdów, w tym 6,3 miliona za granicę. Zdaniem prezesa PIT Pawła Niewiadomskiego wszystko wskazuje na to, że w tym roku ten rekordowy wynik będzie pobity. W pierwszym półroczu tego roku TFG zanotował już prawie 4 miliony sprzedanych imprez turystycznych (razem z krajowymi). - Widać, że rynek się stabilizuje i, że następuje powrót klientów do biur podróży. Klienci wracają też do zachowań sprzed pandemii – rezerwują wyjazdy z dużym wyprzedzeniem - mówił Niewiadomski.

Wszyscy uczestnicy spotkania byli zgodni, że kolejny sezon też zapowiada się dobrze. Widać to po tym, że biura podróży wcześniej zaczęły sprzedaż sezonu lato 2024 - niektóre już w lipcu.

Polska Izba Turystyki przedstawiła raport pokazujący wyjazdy Polaków podczas ostatnich wakacji z biurami podróży. Zebrała dane z trzech największych sieci agentów turystycznych - Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Pod uwagę wzięła rezerwacje dotyczące okresu od 1 czerwca do 30 września, jakie klienci biur podróży zrobili do 31 sierpnia (wrzesień nadal jest w sprzedaży).

Potwierdziły się wcześniejsze sygnały, że mijający sezon letni należał do Turcji. Zdobyła ona ponad jedną trzecią całego rynku wyjazdów zorganizowanych - jej udział to 35,8 procent, o 4,5 punktu procentowego więcej niż przed rokiem.

Pozostało 90% artykułu
Biura Podróży
Rainbow sprzedał prawie 23 procent więcej wakacji. Najmocniej rośnie Tunezja
Biura Podróży
Wierzyciele upadłego giganta turystycznego dostaną pieniądze. Czekali pięć lat
Biura Podróży
Nasz raport. Samolotem na wakacje – tam dolecisz czarterem z Polski
Biura Podróży
Tydzień podwyżek w biurach podróży. Cena Grecji przebiła kolejną barierę
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biura Podróży
All inclusive, czyli ile Polacy są gotowi dopłacić do beztroskich wakacji?
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą