Niemiecka firma analizująca rynek turystyczny Travel+Data Analytics (TDA) podsumowała sezon letni. Część wyników udało się już odbudować po pandemii, ale nadal nie wszystko wróciło do normy.
Po stronie obrotów sytuacja wygląda lepiej niż w zeszłym i w 2019 roku – w obu wypadkach wzrosły, odpowiednio o 15 i 12 procent. Sytuacja wygląda zgoła inaczej, jeśli wziąć pod uwagę liczbę klientów – w porównaniu z okresem sprzed pandemii nadal brakuje 12,5 procent z nich.
Czytaj więcej
Właściciel ogromnej niemieckiej firmy turystycznej Alltours, obejmującej biura podróży, sieć sprzedaży i sieć hoteli, ogłosił, że jego firmy nie będzie można ani odziedziczyć, ani sprzedać. Zamieni ją na fundację, by pomagać dzieciom z biednych krajów.
Wniosek – wyższe obroty udało się osiągnąć dzięki wyższym cenom, ewentualnie większej gotowości podróżnych do fundowania sobie lepszego standardu i przeznaczania na wyjazdy wyższych kwot.
Nie wszyscy klienci wrócili już do biur podróży
Podsumowanie całego roku również wskazuje na pozytywny wynik – według kryterium wielkości sprzedaży rok obrotowy 2022/2023 był lepszy od ostatniego pełnego przed pandemią czyli 2018/19 o 7 procent. Udało się to osiągnąć, choć sezon zima 2022/2023 wykazywał jeszcze spadek obrotów o 4 procent. W całym roku na wycieczki zorganizowane wyjechało jednak o 15 procent mniej ludzi niż przed pandemią, ale pojawia się też pozytywny akcent. Powrót zainteresowania wyjazdami do dalekich krajów i rejsami wycieczkowymi kompensuje przynajmniej część spadków – w porównaniu z zeszłym rokiem w tym segmencie widać wzrost o 8 procent.