Niemieccy agenci turystyczni: Opłata za obsługę chroni przed „kradzieżą porad”

Z roku na rok coraz więcej niemieckich agentów turystycznych pobiera od klientów opłatę za obsługę, wciąż jednak nie jest to powszechna praktyka. Agenci obciążają nią głównie klientów nowych lub problematycznych, którzy wcześniej prosili o przygotowanie oferty, ale nigdy z niej nie skorzystali.

Publikacja: 08.11.2023 09:27

Niemieccy agenci turystyczni: Opłata za obsługę chroni przed „kradzieżą porad”

Foto: Adobe Stock

Co piąte biuro agencyjne, które wzięło udział w ankiecie niemieckiego portalu branży turystycznej Counter vor-9 pobiera opłatę serwisową przy rezerwacji wycieczek zorganizowanych. W sumie uczestników było około 500.

Jak się okazuje, agenci najczęściej pobierają opłaty przy rezerwacji lotów - tak robi 71 procent respondentów.

56 procent nalicza opłatę za pomoc przy załatwianiu formalności i wypełnianiu formularzy wymaganych przez organizatorów rejsów wycieczkowych.

Z kolei 43 procent uczestników sondażu pobiera opłatę za rezerwację dodatkowych usług, takich jak odprawa online, rezerwacja miejsc, posiłki w czasie lotu, dodatkowy bagaż i tym podobne.

Jeśli wycieczka jest bardziej złożona i wymaga bardziej skomplikowanego działania, dodatkowe pieniądze za obsługę dolicza wówczas 30 procent agentów, natomiast 22 procent robi tak również przy rezerwacji hoteli.

Czytaj więcej

Agenci turystyczni mają dość. Żądają od linii lotniczych dostępu do ich biletów

Agenci przyznają też, że opłaty pobierają nie od wszystkich klientów. Spora część uczestników sondażu wskazuje przede wszystkim na tych nowych - w ten sposób chcą się uchronić przed „kradzieżą porad”, inni stosują ją tylko wobec tych, z którymi mieli wcześniej złe doświadczenia. W takich przypadkach przy rezerwacji zazwyczaj uwzględniana jest opłata za wycieczki zorganizowane.

Menedżer jednego z biur agencyjnych wyjaśnia, że dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 50 euro pobierane jest od osób, które już kilkakrotnie wcześniej prosiły o przygotowanie oferty, ale nigdy z niej nie skorzystały. Jeśli klient dokonuje rezerwacji, opłata jest anulowana.

Taka strategia pomaga utrzymać z daleka osoby, które oczekują porady, a potem usługi zamawiają samodzielnie przez internet lub korzystają z usług innego biura. Część agentów w dalszym ciągu nie widzi jednak szansy, aby wymagać od klientów dodatkowego wynagrodzenia za obsługę.

- Prawie żadne biuro w okolicy nie pobiera opłat, więc my też możemy tego robić, bo wielu klientów by po prostu wyszło - pisze inny uczestnik ankiety. Podobną konkluzję prezentowali też inni menedżerowie.

Na razie wydaje się, że powszechna akceptacja opłat za doradztwo w przypadku wycieczek zorganizowanych to nadal pieśń przyszłości, nawet jeśli niektóre kooperatywy i sieci agencyjne twierdzą, że temat mają dobrze rozpracowany.

Jeśliby jednak zestawić wyniki bieżącej ankiety z tymi sprzed dwóch lat, widać trend rosnący. Wówczas do pobierania opłat za obsługę przyznawało się 11 procent respondentów, teraz 20 procent.

Biura Podróży
Anex dziękuje agentom turystycznym i mobilizuje ich do dalszej współpracy
Biura Podróży
Ceny wakacji w biurach podróży w lekkim odwrocie. Najmocniej zanurkował Egipt
Biura Podróży
Coral Travel Poland: W tym roku zabierzemy do Turcji pół miliona turystów
Biura Podróży
TUI sprzedaje już wyjazdy na lato 2025 roku. Pierwszy raz tak wcześnie
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Biura Podróży
Koniec tańszych wakacji? W ostatnim tygodniu ważna zmiana w biurach podróży
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał