Reklama

Co jest najfajniejsze w pracy agenta turystycznego? Wyszukiwanie klientom najlepszych wakacji

92 procent profesjonalistów z branży turystycznej kocha swoją pracę – wynika z badania firmy RateHawk. Cenią sobie zwłaszcza kontakty z klientami i pozytywne opinie na temat ich pracy. Najmniej satysfakcji dają im zarobki.

Publikacja: 06.08.2025 16:51

Co jest najfajniejsze w pracy agenta turystycznego? Wyszukiwanie klientom najlepszych wakacji

Foto: Materiały prasowe ReteHawk

RateHawk, platforma B2B do rezerwowania hoteli, lotów i przejazdów, zapytała agentów turystycznych z Europy, Ameryki Północnej i Łacińskiej, Azji i krajów znad Zatoki Perskiej, co skłania ich do podejmowania, a następnie kontynuowania pracy w turystyce, a także o doświadczenia, jakie z niej wynoszą. Przyjrzała się również strukturze firm turystycznych.

Czytaj więcej

Rząd Niemiec odciąży biura podróży. Będą mniej płacić na bankrutów

42 procent respondentów deklaruje ponad 15-letnie doświadczenie w pracy, co świadczy, że specjaliści ds. podróży są wierni obranej ścieżce zawodowej – uważają autorzy badania. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w Europie (średnio 51 procent), zwłaszcza we Włoszech (68 procent), w Niemczech (64 procent) i Hiszpanii (52 procent).

18 procent respondentów niedawno weszło do branży i ma od roku do trzech lat doświadczenia. W niektórych regionach odsetek debiutantów jest nieco większy – na przykład w Ameryce Łacińskiej wynosi 25 procent, a w Ameryce Północnej 23 procent.

25 procent ankietowanych pracuje w branży od czterech do 10 lat, a 15 procent ma od 11 do 15 lat doświadczenia.

Reklama
Reklama

Rośnie sektor turystyki, rośnie więc i zainteresowanie pracą w niej

- Branża turystyczna wciąż przyciąga nowych fachowców, co czyni ją jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki, zgodnie z globalnymi raportami. Wyniki naszego badania pokazują również rosnącą popularność zawodu doradcy turystycznego w ciągu ostatnich trzech lat. Jest to spowodowane transformacją gospodarki po pandemii i chęcią podróżnych nowej generacji do polegania na doradcach w planowaniu podróży – mówi dyrektor zarządzająca RateHawk Astrid Kastberg, cytowana w komunikacie firmy.

93 procent badanych to pracownicy małych i średnich firm, które zatrudniają maksymalnie 50 osób. 50 procent tej grupy pracuje w firmach zatrudniających od dwóch do pięciu osób, najwięcej w Europie (58 procent) i Ameryce Łacińskiej (47 procent).

Prawie 17 procent z nich działa jako niezależni agenci, przy czym najwięcej jest ich w Ameryce Północnej (22 procent). Specjaliści ds. podróży rzadko natomiast działają samodzielnie w Azji i krajach nad Zatoką Perską, gdzie dominują firmy średniej wielkości, zatrudniające od sześciu do 50 pracowników (odpowiednio 44 procent i 51 procent).

W skali globalnej firmy średniej wielkości stanowią 26 procent ogółu badanych. Zaledwie 7 procent respondentów pracuje w firmach zatrudniających ponad 50 pracowników.

Czytaj więcej

Wujec: Agent turystyczny jest jak lekarz. Pilnuje, żeby ludzie na podstawie porad z internetu nie zrobili sobie krzywdy

Specjaliści od turystyki łakną kontaktów z ludźmi i pochwał

Wskaźnik zadowolenia z pracy jest w branży turystycznej bardzo wysoki – ponad 92 procent respondentów deklaruje, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni. Liderem jest Ameryka Łacińska ze wskaźnikiem satysfakcji na poziomie 95 procent. Tylko 1 procent respondentów na całym świecie przyznało się do niezadowolenia.

Reklama
Reklama

Do podjęcia pracy w turystyce najbardziej motywuje badanych możliwość tworzenia niezapomnianych wrażeń dla swoich klientów (51 procent), odkrywania nowych miejsc (42 procent) i dostawania pozytywnych opinii od klientów (39 procent). Odzwierciedla to podejście skoncentrowane na człowieku, które stymuluje karierę agentów – pisze RateHawk

Co czwarty respondent ceni sobie również niezależność, jaką daje mu kariera w turystyce. Rzadziej wymieniane są równowaga między życiem zawodowym i prywatnym (21 procent) i powody finansowe (15 procent).

Za najbardziej satysfakcjonujące aspekty swojej pracy respondenci uważają budowanie długotrwałych relacji z klientami (36 procent), otrzymywanie pozytywnych informacji zwrotnych (30 procent) i pomaganie klientom w znalezieniu idealnej oferty (26 procent).

Finalizowanie sprzedaży o dużej wartości jest postrzegane jako znacznie mniej satysfakcjonujące – wskazało je tylko 8 procent respondentów.

Czytaj więcej

Zawód agenta turystycznego ma się dobrze. Lepsza rentowność niż przed covidem

Aby utrzymać motywację do pracy, eksperci ds. podróży dbają o rozwój zawodowy: 46 procent uczestniczy w wydarzeniach branżowych, 45 procent wyznacza sobie cele sprzedażowe, 39 procent korzysta z profesjonalnych sieci kontaktów, a 31 procent regularnie uczestniczy w webinariach i kursach edukacyjnych. Wśród innych motywujących działań znalazły się testowanie nowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, odkrywanie partnerstw i odbywanie prywatnych podróży, by móc potem lepiej planować podróże dla klientów.

Reklama
Reklama

Podstawą raportu RateHawk była ankieta przeprowadzona w drugim kwartale 2025 roku wśród 1,3 tysiąca przedstawicieli turystyki wypoczynkowej i biznesowej, w tym biur podróży i agentów turystycznych.

RateHawk, platforma B2B do rezerwowania hoteli, lotów i przejazdów, zapytała agentów turystycznych z Europy, Ameryki Północnej i Łacińskiej, Azji i krajów znad Zatoki Perskiej, co skłania ich do podejmowania, a następnie kontynuowania pracy w turystyce, a także o doświadczenia, jakie z niej wynoszą. Przyjrzała się również strukturze firm turystycznych.

42 procent respondentów deklaruje ponad 15-letnie doświadczenie w pracy, co świadczy, że specjaliści ds. podróży są wierni obranej ścieżce zawodowej – uważają autorzy badania. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w Europie (średnio 51 procent), zwłaszcza we Włoszech (68 procent), w Niemczech (64 procent) i Hiszpanii (52 procent).

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Itaka omawia na lądzie i na morzu ze sprzedawcami nową ofertę. „Już mamy Lato 26!”
Biura Podróży
Nowość - Coral Travel Poland zabierze klientów z Poznania na plaże północnego Egiptu
Biura Podróży
Anex Tour Poland: Mamy kolejne trzy biura z naszymi wycieczkami
Biura Podróży
Exim Tours - odchodzi Protosiewicz, przychodzi Cioczek
Reklama
Reklama