UOKiK: Travelist poprawi informację dla klientów i przyzna im po 50 złotych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skarcił platformę Travelist.pl. Uznał, że klient nie miał dostatecznie jasnej informacji za co odpowiada sprzedający usługi turystyczne, a za co sam pośrednik. Spółka zobowiązała się wprowadzić zmiany w swoim serwisie i przyznać klientom po 50 zł do wykorzystania na Travelist.pl.

Publikacja: 19.06.2024 09:30

UOKiK: Travelist poprawi informację dla klientów i przyzna im po 50 złotych

Foto: AdobeStock

UOKiK wydał w tej sprawie komunikat. Przypomina w nim, że już od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus ochroni konsumentów cyfrowych sklepów. Zmiany, które wprowadziła, rozszerzyły obowiązki informacyjne platform handlowych, a UOKiK sprawdza, czy są one prawidłowo stosowane. „Najnowsze działanie Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus to decyzja zobowiązująca wobec spółki Travelist - serwisu, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych”.

Zdaniem prezesa UOKiK na Travelist.pl brakowało informacji wymaganych przez Omnibus – serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców, ani jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły one być niezrozumiałe dla użytkowników. Tymczasem dane te pozwalają konsumentom ustalić przysługujące im prawa i sprawdzić na przykład do kogo powinni się zwrócić w razie chęci złożenia reklamacji czy problemu z rozliczeniami.

- Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie Urzędu.

Prezes zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie, tak aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Teraz spółka bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, a platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności i wystawiania opinii w serwisie. 

Ponadto Travelist zgodził się przyznać konsumentom, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez niego obowiązków informacyjnych, po 50 zł do wykorzystania w serwisie. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji prezesa UOKiK. 

To nie jedyne działanie prezesa Urzędu w sprawie przestrzegania obowiązku informacyjnego wynikającego z dyrektywy Omnibus – czytamy w komunikacie. Wielu przedsiębiorców - po interwencji UOKiK -  zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to dostawców takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Prezes UOKiK prowadzi również dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom – Zalando i Booking.

UOKiK wydał w tej sprawie komunikat. Przypomina w nim, że już od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus ochroni konsumentów cyfrowych sklepów. Zmiany, które wprowadziła, rozszerzyły obowiązki informacyjne platform handlowych, a UOKiK sprawdza, czy są one prawidłowo stosowane. „Najnowsze działanie Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus to decyzja zobowiązująca wobec spółki Travelist - serwisu, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych”.

Pozostało 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej