Podróżny rezygnuje z wycieczki, a biuro bankrutuje. Co wtedy? Jest wyrok TSUE

Klientowi biura podróży przysługuje zwrot pieniędzy za imprezę turystyczną z tytułu niewypłacalności organizatora także w wypadku, gdy rozwiązał on umowę o przed niewypłacalnością biura z powodu nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności - orzekł TSUE.

Publikacja: 29.07.2024 13:49

Podróżny rezygnuje z wycieczki, a biuro bankrutuje. Co wtedy? Jest wyrok TSUE

Foto: Adobe Stock

W 2020 roku turyści z Austrii i Belgii odwołali z powodu pandemii swoje imprezy turystyczne na Gran Canarii i w Dominikanie. W następstwie upadłości organizatorów ich imprez zażądali od ich ubezpieczycieli zwrotu płatności za nie - pisze Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dzisiejszym komunikacie.

Ubezpieczyciele odmówili zwrotów, twierdząc, że ubezpieczają jedynie ryzyko, że impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana ze względu na niewypłacalność organizatora, a w tym wypadku imprezy turystyczne nie doszły do skutku, ponieważ to podróżni zrezygnowali. Niewypłacalność organizatora nastąpiła dopiero później.

Czytaj więcej

Zbankrutowało niemieckie biuro podróży. Wtedy okazało się, że nie ma gwarancji

Sądy austriackie i belgijskie, przed którymi toczą się te sprawy, poprosiły TSUE o wykładnię dyrektywy turystycznej. Wedle niej organizatorzy turystyki w państwach członkowskich UE muszą mieć zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności. Do klientów muszą wrócić pieniądze za usługi, które nie zostaną wykonane.

Trybunał odpowiedział, że zabezpieczenie przyznane podróżnym na wypadek niewypłacalności organizatora ma również zastosowanie, gdy podróżny rozwiązuje umowę o udział w imprezie turystycznej z powodu nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności, jeżeli po tym rozwiązaniu organizator staje się niewypłacalny.

Czytaj więcej

Klienci upadłego biura podróży dostaną pieniądze po wakacjach. Czeka 250 tysięcy ludzi

Według TSUE nie ma powodu, aby odmiennie traktować podróżnych, których impreza turystyczna nie może zostać zrealizowana ze względu na niewypłacalność organizatora, i podróżnych, którzy odwołali swoją imprezę turystyczną ze względu na nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności.

W szczególności dyrektywa przewiduje, że podróżny ma prawo do pełnego zwrotu płatności w przypadku rozwiązania umowy z powodu nadzwyczajnych i wyjątkowych okoliczności. Prawo to zostałoby pozbawione skuteczności, gdyby w przypadku niewypłacalności organizatora, po tym rozwiązaniu umowy, zabezpieczenie na wypadek takiej niewypłacalności nie obejmowało odpowiednich roszczeń o zwrot - konkluduje TSUE.

W 2020 roku turyści z Austrii i Belgii odwołali z powodu pandemii swoje imprezy turystyczne na Gran Canarii i w Dominikanie. W następstwie upadłości organizatorów ich imprez zażądali od ich ubezpieczycieli zwrotu płatności za nie - pisze Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dzisiejszym komunikacie.

Ubezpieczyciele odmówili zwrotów, twierdząc, że ubezpieczają jedynie ryzyko, że impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana ze względu na niewypłacalność organizatora, a w tym wypadku imprezy turystyczne nie doszły do skutku, ponieważ to podróżni zrezygnowali. Niewypłacalność organizatora nastąpiła dopiero później.

Biura Podróży
Bilans upadłego biura podróży – 350 tysięcy poszkodowanych, miliard euro długu
Biura Podróży
Czerwińska: Turystyka dziecięca, czyli bicie głową w mur obojętności urzędniczej
Biura Podróży
Dertour Group przejmuje firmę Anixe. „Strategiczna inwestycja w technologie”
Biura Podróży
Raport Polskiej Izby Turystyki z wakacji: Będzie kolejny rekord w biurach podróży
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Biura Podróży
Polska platforma turystyczna eSky.pl kupiła znaną brytyjską markę Thomas Cook
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki