Zbankrutowało niemieckie biuro podróży. Wtedy okazało się, że nie ma gwarancji

W Niemczech zbankrutowało biuro podróży Itravel. Okazało się, że miało gwarancję zabezpieczającą klientów, ale wystawioną na spółkę w Belgii. Dlatego niemiecka branża turystyczna proponuje: Unikniemy takich sytuacji, jeśli stworzymy europejski wykaz touroperatorów

Publikacja: 25.07.2024 12:29

Każdy klient upadłego biura podróży będzie musiał iść po pieniądze do sądu

Każdy klient upadłego biura podróży będzie musiał iść po pieniądze do sądu

Foto: Adobe Stock

Belgijska firma ubezpieczeniowa, MS Amlin, która wystawiła gwarancję touroperatorowi pod nazwą Itravel, po ogłoszeniu przez niego upadłości, odmówiła wypłacenia klientom pieniędzy za niezrealizowane wyjazdy. Wskazuje, że nie ponosi odpowiedzialności, bo gwarancja obejmuje tylko klientów, którzy korzystali z usług spółki-córki Itravel Luxembourg. Tymczasem to nie ta firma była organizatorem wycieczek sprzedawanych niemieckim klientom, ale Itravel Central Europe z siedzibą w Kolonii.

Czytaj więcej

Klienci upadłego biura podróży dostaną pieniądze po wakacjach. Czeka 250 tysięcy ludzi

Europejski wykaz biur podróży poprawi bezpieczeństwo klientów

Jak pisze portal Reise vor-9, właśnie dlatego jedna z niemieckich organizacji branży turystycznej, ASR, domaga się stworzenia ogólnoeuropejskiego rejestru, dzięki któremu w transparentny sposób byłoby pokazane, które z firm turystycznych są faktycznie zabezpieczone na wypadek ogłoszenia niewypłacalności.

ASR tłumaczy, że mimo obowiązku przedstawienia klientom certyfikatu ubezpieczenia, niektóre z procesów to regulujących, umożliwiają odtworzenie takiego dokumentu nawet, kiedy on już wygaśnie, czyli de facto sfałszowania go. To wprowadza klientów w błąd.

Wspomniany rejestr pozwalałby agentom turystycznym i wszystkim zainteresowanym, sprawdzić, czy faktycznie dane biuro podróży ma odpowiednie zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności. To, zdaniem szefowej ASR, Anke Budde, wzmocniłoby również zaufanie do branży.

W wypadku Itravel o tym, czy klienci dostaną pieniądze z gwarancji MS Amlin, ostatecznie zdecydują sądy.

Belgijska firma ubezpieczeniowa, MS Amlin, która wystawiła gwarancję touroperatorowi pod nazwą Itravel, po ogłoszeniu przez niego upadłości, odmówiła wypłacenia klientom pieniędzy za niezrealizowane wyjazdy. Wskazuje, że nie ponosi odpowiedzialności, bo gwarancja obejmuje tylko klientów, którzy korzystali z usług spółki-córki Itravel Luxembourg. Tymczasem to nie ta firma była organizatorem wycieczek sprzedawanych niemieckim klientom, ale Itravel Central Europe z siedzibą w Kolonii.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"