Podróże motywacyjne lepsze niż przed pandemią. Rynek za ponad 3 miliardy złotych

1200 wyjazdów typu incentive travel i ponad miliard złotych obrotów – to najkrótsze podsumowanie roku 2023 w działaniach 23 firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu Organizatorów Incentive Travel (SOIT).

Publikacja: 17.09.2024 20:25

Podsumowanie i wnioski z badania przedstawił wiceprezes SOIT-u Krzysztof Pobożniak

Podsumowanie i wnioski z badania przedstawił wiceprezes SOIT-u Krzysztof Pobożniak

Foto: Filip Frydrykiewicz

Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel ogłosiło wyniki Dziewiątego Barometru SOIT, przygotowanego we współpracy z firmą Ebury i agencją badawczą ABR Sesta, jedynej w Polsce inicjatywy mierzącej polski rynek podróży motywacyjnych. Badanie powstało na podstawie danych zebranych od członków organizacji. Ich liczbę i wpływ na rynek sami organizatorzy oceniają na jedną trzecią. Podsumowanie i wnioski z badania przedstawił podczas konferencji 4 września wiceprezes SOIT-u Krzysztof Pobożniak.

Agencje SOIT zorganizowały w 2023 roku ponad 1200 wyjazdów. To o 50 procent więcej niż w 2019. Organizacja szacuje, że w przyszłym roku podwoi liczbę imprez w porównaniu z rokiem 2022.

W 2023 64 procent agencji skupionych w SOIT-cie zrealizowało do 30 wyjazdów, a 18 procent od 31 do 49. Dwie trzecie podróży miało miejsce w Europie, a jedna trzecia poza nią.

Foto: SOIT

Foto: SOIT

Menedżerowie z SOIT prognozują, że również w 2024 roku sytuacja będzie podobna.

Rosną koszty, rosną więc i budżety na podróże

W porównaniu z rokiem 2022 kiedy to branża incentive travel zanotowała gwałtowny wzrost budżetów klientów na wyjazdy, rok 2023 przyniósł kolejną zwyżkę – odnotowało ją 73 procent agencji. Przy czym, jak zauważa członek SOIT-u, współwłaściciel spółki BFC Łukasz Adamowicz, ten trend wynika ze wzrostu cen połączeń lotniczych i noclegów w hotelach, co z kolei było spowodowane wzrostem kosztów funkcjonowania firm w warunkach dużej inflacji. – Obecnie nie ma możliwości realizowania wyjazdów z budżetami sprzed pandemii. Ich wzrost wymusił rynek – wskazał Adamowicz.

Gościem konferencji podczas której zaprezentowano Barometr SOIT-u byli wiceminister sportu i turysty

Gościem konferencji podczas której zaprezentowano Barometr SOIT-u byli wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys (drugi od lewej) i dyrektor departamentu turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dominik Borek (drugi z prawej)

Foto: SOIT

Jeśli chodzi o wyjazdy europejskie, o ile w 2019 roku realizowano je najczęściej za 4-5 tysięcy złotych na osobę, o tyle w 2022 i 2023 roku wyraźnie wzrosła liczba wyjazdów za 12 tysięcy złotych i więcej.

Zgodnie też z przewidywaniami agencji, w tym roku wzrośnie liczba wyjazdów za 6-7 tysięcy złotych i 8-9 tysięcy złotych.

Podróże poza Europę kosztowały w roku 2019 najczęściej 8-9 tysięcy złotych, a w 2023 roku suma ta wzrosła do 10 tysięcy złotych i więcej na osobę. Obecny rok przyniósł wzrost stawek do stawek w przedziale od 10 do 16 tysięcy złotych.

Foto: SOIT

Rośnie liczba uczestników wyjazdów motywacyjnych

Niemal wszyscy przedstawiciele badanych firm odnotowali wzrost zapytań od zainteresowanych wyjazdami incentive travel. O ile jednak boom nastąpił zaraz po pandemii, w 2022 roku, o tyle w 2023 roku zapytania klientów „ustabilizowały się, jednak nadal niemal dwie trzecie badanych wskazało wzrost”. Na ten rok ponad połowa agencji spodziewa się dalszego wzrostu zapytań.

Jak relacjonuje dalej Krzysztof Pobożniak, w latach 2019-2024 w każdym roku najczęściej realizowano wyjazdy europejskie dla grup do 20 osób, ale w 2023 roku niemal trzykrotnie wzrosła liczba wyjazdów dla grup do 20 osób. Rok 2024 przyniósł pod względem liczebności grup wysyłanych do krajów europejskich zmianę jakościową – choć najczęściej realizowane są wyjazdy europejskie dla grup do 20 osób, rośnie wyraźnie liczba wyjazdów grup większych, do 200 osób.

Rok 2023 przyniósł również podwojenie grup do 20 osób w wyjazdach pozaeuropejskich. Zarazem czterokrotnie zwiększyła się średnia liczba grup do 30 osób.

Zgodnie z prognozą na rok 2024 nadal najczęściej realizowane będą wyjazdy pozaeuropejskie dla grup do 20 osób, wzrośnie jednak także średnia liczba wyjazdów grup od 30 do 40 osób i od 50 do 100 osób – pokazują badania.

Jak długie są incentive travel?

Te do krajów europejskich w 2019 roku najczęściej trwały cztery dni. Zmianę jakościową organizatorzy zauważyli dopiero w zeszłym roku, kiedy to liczba takich podróży wzrosła niemal trzykrotnie, a prawie dwukrotnie wzrosła liczba wyjazdów krótszych, jedno i dwudniowych.

Na bieżący rok przewidywania mówią o spadku liczby tych najkrótszych wyjazdów (1-2 dni) i powrót do większego zainteresowania "incentivami" czterodniowymi lub dłuższymi – wyjaśnia autor raportu.

Innymi prawami rządzą się wyjazdy do krajów dalej położonych. W tej kategorii w każdym roku najpopularniejsze były imprezy trwające od 5 do 9 dni. W 2022 roku odczuwalnie spadła liczba podróży trwających 6 dni, a w 2023 roku „kilkukrotnie wzrosła liczba wyjazdów o tej długości”. Co w związku z tym czeka branżę w 2024 roku? „Najpopularniejsze będą wyjazdy trwające 7 i 8 dni – spodziewany jest gwałtowny wzrost liczby wyjazdów o tej długości” - głosi raport.

SOIT zapytał też swoich członków, w których krajach najczęściej realizowali wyjazdy incentive? Okazuje się, że w 2023 roku w porównaniu z rokiem 2019 zwiększył się odsetek firm wysyłających klientów do Ameryki Północnej i do Afryki. Spadły za to realizacje w Ameryce Południowej i Australii z Oceanią.

Foto: SOIT

Główne kierunki europejskich wyjazdów to jednak Włochy, Hiszpania, Portugalia, Cypr, Francja i Grecja. Zaraz za nimi Czarnogóra, a dopiero dalej Austria, Malta, Chorwacja i Turcja. W porównaniu z 2019 rokiem najbardziej straciły w 2023 roku Niemcy (spadek z 48 do 27 procent realizacji), sporo też ubyło wyjazdów do Hiszpanii (ze 100 do 77 procent).

Foto: SOIT

Z krajów pozaeuropejskich najpopularniejsze okazały się Stany Zjednoczone, Meksyk, Panama, Dominikana i Kostaryka.

Foto: SOIT

SOIT był też ciekaw, jak agencje postrzegają Polskę, jako miejsce realizowania wyjazdów. „Pierwszy raz w badaniu zadaliśmy pytania o realizację w Polsce, które stanowią pokaźny odsetek realizacji naszych członków. Do tej pory badanie obejmowało wyjazdy zagraniczne, jednak zauważamy, że po pandemii liczba realizacji w Polsce rośnie”. W sumie członkowie organizacji zrealizowali w Polsce w 2023 roku 4106 imprez, a więc ponad trzy razy więcej niż zagranicznych. Były to głównie konferencje (38 procent), wyjazdy integracyjno-motywacyjne (31 procent) i pobyty na kongresach międzynarodowych (30 procent).

Foto: SOIT

Branża ubezpieczeniowa i finansowa brylują w incentive travel

Kto najczęściej korzystał z usług członków SOIT-u? Jakie branże? Tu nie ma zaskoczenia. Na pierwszym miejscu od lat mieszczą się firmy ubezpieczeniowe, na drugim branża finansowo-bankowa, a na trzecim branża produktów szybko zbywanych, z angielskiego zwanych FMCG (skrót od fast moving consumer goods).

Czwarte miejsce przypadło motoryzacji - ten segment rynku menedżerowie z SOIT-u postrzegają jako najbardziej rosnący, a więc z największym potencjałem na rok 2024. Dalej uplasowały się farmacja i medycyna oraz branża zajmująca się elektroniką i technologiami.

Foto: SOIT

Nadal firmy głównie wysyłają na wspólne imprezy kluczowych klientów, sprzedawców i pracowników.

Chęć „zwiększenia sprzedaży to najczęstszy cel wyjazdów europejskich i pozaeuropejskich w 2023 roku”. W tej kategorii nastąpił też największy wzrost.

W 2023 roku wyjazdy organizowane w celu budowania relacji stanowiły mniejszy odsetek niż w roku 2022. Ale zarazem, co ciekawe, w 2023 roku „cele merytoryczne zdecydowanie rzadziej były celem wyjazdów europejskich niż w roku poprzednim”.

Foto: SOIT

Raport niesie też wnioski odnoszące się do przetargów w dziedzinie incentive travel. W 2020 roku agencje z tego sektora odnotowały spadek liczby firm biorących udział w przetargach (utrzymał się on również w 2021 roku) i choć w 2022 roku liczba firm biorących udział w przetargach zwiększyła się, to jednak nie wróciła do stanu sprzed pandemii koronawirusa. Większe odbicie nastąpiło dopiero w 2023 roku, "jednak nadal maksymalnie w przetargu brało udział sześć firm".

I jeszcze podsumowanie zatrudnienia w firmach, będących członkami SOIT-u. "Odczuwalny spadek liczby zatrudnianych project managerów nie nastąpił w 2020 roku, ale dopiero w 2021 roku, po czym w 2022 roku ich liczba znowu wzrosła, chociaż nadal notuje się "mniej firm zatrudniających minimum sześciu menedżerów projektu". Taka sytuacja utrzyma się także w 2024 roku.

Foto: SOIT

Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel ogłosiło wyniki Dziewiątego Barometru SOIT, przygotowanego we współpracy z firmą Ebury i agencją badawczą ABR Sesta, jedynej w Polsce inicjatywy mierzącej polski rynek podróży motywacyjnych. Badanie powstało na podstawie danych zebranych od członków organizacji. Ich liczbę i wpływ na rynek sami organizatorzy oceniają na jedną trzecią. Podsumowanie i wnioski z badania przedstawił podczas konferencji 4 września wiceprezes SOIT-u Krzysztof Pobożniak.

Pozostało 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"