Nie młodzi turyści, ale starsi są przyszłością turystyki. A oni wymagają wygody

Niemiecki ekspert twierdzi, że biura podróży nie powinny zbytnio stawiać na młodych klientów, bo to stosunkowo wąska grupa, z niżu demograficznego. Lepiej inwestować w starszych.

Publikacja: 07.05.2025 00:04

Nie młodzi turyści, ale starsi są przyszłością turystyki. A oni wymagają wygody

Foto: Adobe Stock

Zbytnie koncentrowanie się biur podróży na ofertach dla młodszych klientów może okazać się niekorzystne dla firm turystycznych – twierdzi prezes biura podróży Studiosus Reisen i członek zarządu Instytutu Badań nad Rynkiem Turystycznym FUR Guido Wiegand.

Przedsiębiorca tłumaczył podczas dorocznej konferencji turystycznej Grupy TSS, że młodszych ludzi jest po prostu coraz mniej, podczas gdy udział starszych ludzi w populacji systematycznie rośnie - relacjonuje portal branży turystycznej Touristik Aktuell.

Wiegand twierdzi też, że wśród seniorów tradycyjny model sprzedaży stacjonarnej obecnie traci istotne udziały rynkowe.

Seniorzy przyszłością turystyki, ale coraz ubożsi

W swoim wystąpieniu zwrócił jednocześnie uwagę, że dynamika cen w turystyce znacząco przewyższa wzrost dochodów gospodarstw domowych w Niemczech, co szczególnie dotyka osoby starsze. Na przykład - dochód netto seniorów w ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł zaledwie o 6,5 procent, podczas gdy wydatki na podróże zorganizowane wzrosły o 20 procent. Efektem tej nierównowagi jest znaczny spadek popytu w tej grupie wiekowej.

Czytaj więcej

Ruszył portal turystyczny dla seniorów. „Tego brakowało w polskim internecie”

– W porównaniu z okresem sprzed pandemii, dziś brakuje nam 750 tysięcy seniorów, którzy nie decydują się już na wyjazdy zorganizowane – zaznacza. To spadek o 21 procent, i to w grupie, która zgodnie z prognozami demograficznymi będzie rosnąć.

Mimo utrzymującej się dużej chęci podróżowania, rośnie niezadowolenie klientów z powodu zwiększających się kosztów. Podczas gdy w ubiegłym roku 32 procent seniorów wskazywało na zbyt wysokie ceny wycieczek, jako na problem, obecnie wskaźnik ten wzrósł do 43 procent.

– Branża turystyczna ma problem z cenami – podkreśla prezes. Widać to również w rosnącej popularności różnorodnych akcji promocyjnych z voucherami, które – choć niepozbawione kontrowersji – trafiają w aktualne nastroje konsumentów.

Turysta senior wymaga wygody

Wiegand zaapelował o lepsze dopasowanie oferty do potrzeb osób starszych. Obejmuje to między innymi kwestie związane z komfortem podróży lotniczych i obsługą na lotniskach. Zwrócił uwagę na zbyt krótkie czasy przesiadek, długie kolejki do kontroli bezpieczeństwa i brak wygody na pokładach samolotów – „małe fotele” nie sprzyjają wygodzie seniorów.

Prezes poruszył również temat cyfryzacji branży. – Czy uwzględniamy potrzeby osób, które nie mają smartfonów? Oczywiście cała branża musi się cyfryzować, ale nie możemy zapominać o tych, którzy stanowią dzisiej fundament naszej działalności. Nie myślmy wyłącznie o klientach przyszłości – musimy również dbać o tych, którzy są z nami teraz – uważa.

Zbytnie koncentrowanie się biur podróży na ofertach dla młodszych klientów może okazać się niekorzystne dla firm turystycznych – twierdzi prezes biura podróży Studiosus Reisen i członek zarządu Instytutu Badań nad Rynkiem Turystycznym FUR Guido Wiegand.

Przedsiębiorca tłumaczył podczas dorocznej konferencji turystycznej Grupy TSS, że młodszych ludzi jest po prostu coraz mniej, podczas gdy udział starszych ludzi w populacji systematycznie rośnie - relacjonuje portal branży turystycznej Touristik Aktuell.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos podbija z agentami turystycznymi Cypr. Najlepszych zachęca nową imprezą
Biura Podróży
Im bliżej wakacji, tym taniej? Cztery kierunki z cenami niższymi niż przed rokiem
Biura Podróży
Ułatwienia w gwarancjach biur podróży już w konsultacjach. PIT: Niewystarczający krok
Biura Podróży
Rewizja dyrektywy o imprezach turystycznych. „Kuriozalne propozycje Brukseli"
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku