Za sprawą systemu dynamicznego wyznaczania cen w pociągach ekspresowych – Express InterCity Premium (EIP) i Express InterCity (EIC) – przewoźnik oferuje pasażerom więcej okazji do kupienia tańszych biletów.

Trzy dotychczasowe taryfy, Super Promo, Promo i Wcześniej, zastępuje jedna o pięciu progach cenowych: Super Promo, Promo Plus, Promo 30 (bilety tańsze o 30 procent od ceny bazowej), Promo 20 (tańsze o 20 procent ) i Promo 10 (tańsze o 10 procent). Dostępność biletów promocyjnych zależy teraz od frekwencji w danym pociągu – informuje spółka kolejowa.

Pasażerowie poszukujący tańszych biletów powinni się zatem skupić teraz na planowaniu podróży w środku tygodnia lub chociaż o mniej popularnej godzinie. Będą one oferowane niezależnie od wyprzedzenia, z jakim pasażer kupi bilet, ale zależnie od tego, czy w danym pociągu nadal będzie dużo wolnych miejscu.

W pierwszym pełnym miesiącu obowiązywania nowego systemu, czyli w lipcu, 35 procent pasażerów pociągów EIP i EIC kupiło bilety promocyjne w ramach promocji na mniej niż siedem dni przed odjazdem – informuje przewoźnik.

Na przykład, cena bazowa biletu na połączenie EIP w drugiej klasie na trasie z Warszawy do Trójmiasta, Krakowa lub Katowic wynosi 150 złotych. W ramach aktualnej oferty bilet można kupić za 135, 120, 105, 77 lub za 49 złotych. Możliwa jest zatem podróż nawet za jedną trzecią ceny standardowej.

Ceny bazowe biletów PKP IC, od których naliczane są promocje, nie wzrosły. Ponadto w pierwszej klasie pojawiły się cztery dodatkowe niższe taryfy promocyjne, dzięki czemu podróż w lepszym standardzie może być tańsza. Dla samego przewoźnika zmiana systemu zarządzania cenami oznacza lepsze rozłożenie ruchu pasażerów.

Dynamiczne zarządzanie cenami stosowane jest już w kolejach niemieckich, włoskich, czeskich, francuskich i w brytyjskim Eurostarze. Podobny trend dominuje wśród światowych przewoźników lotniczych, a także dużych, międzynarodowych spółek realizujących przewozy autobusowe.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie PKP Intercity wynika, że ponad połowa respondentów deklaruje, że wybrałaby wyjazd pociągiem w mniej popularnym terminie, jeśli cena biletu byłaby znacząco niższa.

Według danych PKP IC w pierwszym półroczu 2021 roku prawie połowa (46 procent) pasażerów kupowała bilety na mniej niż siedem dni przed podróżą. Mieli więc okazję skorzystać z promocji (poza biletami Super Promo i Promo, jeżeli jeszcze nie wyczerpała się ich pula).

Źródło informacji: PAP MediaRoom