Punktualne koleje niemieckie? Może za trzy lata

Niepunktualne pociągi, infrastruktura w opłakanym stanie, trudna sytuacja finansowa – tak dziś wygląda Deutsche Bahn. Firma ma plan restrukturyzacji, który powinien sytuację naprawić, by za trzy lata wszystko wróciło do normy.

Publikacja: 30.09.2024 09:05

Punktualne koleje niemieckie? Może za trzy lata

Foto: AFP, Tobias Schwarz

W 2027 roku od 75 do 80 procent pociągów dalekobieżnych powinno znów kursować punktualnie – taką obietnicę składa podróżnym Deutsche Bahn. To jedno z założeń programu restrukturyzacyjnego, który zarząd pod przewodnictwem prezesa Deutsche Bahn Richarda Lutza przedstawił radzie nadzorczej.

Przedsiębiorstwo chce wykorzystać koncepcję „S3”, aby w ciągu trzech lat przywrócić wydajność i „poprawić doświadczenie klientów poprzez większą punktualność, niezawodność i mniejszą liczbę zakłóceń”, pisze magazyn „Stern” w swoim elektronicznym wydaniu.

Z kolei Werner Gatzer, przewodniczący rady nadzorczej, wśród celów wymienia modernizację infrastruktury, poprawę jakości działalności operacyjnej oraz sytuacji finansowej spółki. Jednocześnie zapowiada, że rada oczekuje więcej konkretów na grudniowym posiedzeniu, chce też na bieżąco monitorować postępy.

Czytaj więcej

Niemiecka kolej tonie. Dramatycznie spada punktualność, rozkłady jazdy to fikcja

Miarą sukcesu będą liczby. Jedna z nich to 20 procent – o tyle do 2027 roku ma zostać zmniejszona liczba opóźnień budowlanych, natomiast wynik operacyjny (EBIT) w sieci systemowej ma wzrosnąć do 2 miliardów euro. Władze postawiły też cel dotyczący poprawy punktualności.

Deutsche Bahn notuje straty i opóźnienia

Na razie sytuacja wygląda zgoła inaczej. W pierwszej połowie roku strata operacyjna wyniosła 1,2 miliarda euro, a w sierpniu tylko 60,6 procent pociągów dalekobieżnych dotarło do miejsca docelowego punktualnie.

- Koleje muszą wyjść na plus, i to nie za pięć czy sześć lat, ale tak szybko, jak to możliwe – mówi federalny minister transportu Volker Wissing. Minister chce być informowany o postępach co trzy miesiące.

Dzięki programowi restrukturyzacji DB wpisuje się w strategię parasolową Silnej Kolei (DSS), obowiązującej od 2019 roku, który zakłada między innymi modernizację ważnych tras, czy wprowadzenie nowego systemu budowy lepiej chroniącego przed opóźnieniami wynikającymi z krótkich prac remontowych.

Czytaj więcej

Niemieckie władze zdecydowały - tani bilet na koleje zostaje, ale będzie droższy

Z raportu „Süddeutsche Zeitung” wynika, że Lutz obiecuje więcej połączeń dla osób dojeżdżających do pracy i większą liczbę sprinterów. Chce także przeprojektować sieć lokalną. Plan zakłada skrócenie czasu kursowania pociągów oraz pozostawienie w rezerwie mniejszej liczby pociągów ekspresowych ICE.

W 2027 roku od 75 do 80 procent pociągów dalekobieżnych powinno znów kursować punktualnie – taką obietnicę składa podróżnym Deutsche Bahn. To jedno z założeń programu restrukturyzacyjnego, który zarząd pod przewodnictwem prezesa Deutsche Bahn Richarda Lutza przedstawił radzie nadzorczej.

Przedsiębiorstwo chce wykorzystać koncepcję „S3”, aby w ciągu trzech lat przywrócić wydajność i „poprawić doświadczenie klientów poprzez większą punktualność, niezawodność i mniejszą liczbę zakłóceń”, pisze magazyn „Stern” w swoim elektronicznym wydaniu.

Pozostało 82% artykułu
Kolej
Niemieckie władze zdecydowały - tani bilet na koleje zostaje, ale będzie droższy
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Kolej
Kolej, jak linie lotnicze, ogranicza wielkość dozwolonego bagażu. Straszy mandatami
Kolej
Najpopularniejsze trasy kolejowe w Polsce. Pomorze na czele rankingu
Kolej
Na narty w Alpach nocnym pociągiem
Kolej
Bali - startuje budowa długo wyczekiwanego metra. „To będzie rewolucja w transporcie”