Szczecin zadowolony z pendolino. Liczy na pobudzenie turystyki konferencyjnej

Spółka PKP Intercity ogłosiła nowy rozkład jazdy na sezon 2024/2025. Zaplanowała więcej pociągów, szybsze przejazdy, kursowanie w cyklicznych odstępach, a także objęcie kursami pendolino omijanego dotąd Szczecina i dodatkowe relacje do Czech i Niemiec.

Publikacja: 17.10.2024 10:37

Szczecin zadowolony z pendolino. Liczy na pobudzenie turystyki konferencyjnej

PKP Intercity

Foto: PKP Intercity

Nowy rozkład ma obowiązywać od połowy grudnia. Zgodnie z nim liczba połączeń zwiększy się z 454 (w tym 37 sezonowych) do 505 (34 sezonowych). Na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w stałych odstępach czasu: co godzinę między Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa i co dwie godziny między Gdynią a Wrocławiem. Pociągi ze stolicy pojadą do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę, czyli będzie utrzymany dotychczasowy rytm.

Z nowym rozkładem PKP Intercity będzie łatwiej się przesiadać

- Dzięki wprowadzeniu stałych linii komunikacyjnych tak, jak w komunikacji miejskiej, rozkład będzie dla pasażera bardziej czytelny i przewidywalny – deklaruje PKP Intercity. Cykliczność i skoordynowanie połączeń ma umożliwić stworzenie systemu przesiadek na węzłowych stacjach, co rozszerzy możliwości podróżowania. Te same relacje przesiadek będą zapewnione jednakowo w obu kierunkach.

Przewoźnik zapowiada nowe, rekordowe czasy przejazdów. Na przejazd z Warszawy Centralnej do Białegostoku wystarczy godzina i 30 minut (obecnie 2.02), nowy czas przejazdu między Warszawą a Łodzią Fabryczną to 1.07 (teraz 1.17), z Warszawy do Poznania 2.19 (teraz 2.28), z Wrocławia do Gdańska 4.17 (teraz 4.36), Lublina do Wrocławia 5.15 (teraz 5.44), Warszawy do Szczecina 4.17 (teraz 5.01), Krakowa do Zakopanego 2.01 (teraz 2.21), Zamościa do Krakowa 3.55 (teraz 5.09), Poznania do a Szczecina 1.46 (teraz 2.13).

Pendolino dojedzie do Szczecina

Dużą nowością, oczekiwaną przez mieszkańców Pomorza Zachodniego, będzie kursowanie pendolino ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie przed 8, a do Szczecina pozwoli wrócić ze stolicy po 20. Zatrzyma się tylko w Poznaniu i w Krzyżu, co pozwoli przesiąść się w kierunku Gorzowa.

Tę wiadomość z zadowoleniem przyjęli przedsiębiorcy zachodniopomorscy skupieni w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie, szczególnie z branży turystycznej.

Jak zauważa prezes tej organizacji, Hanna Mojsiuk, szybkie pociągi jeżdżą po Polsce już od 2012 roku, ale dotąd omijały one Szczecin. Miasto było wykluczone komunikacyjnie. – To wiadomość jednoznacznie pozytywna. Pomorze Zachodnie musi być lepiej skomunikowane z resztą kraju żeby przyciągać tu przedsiębiorców i inwestorów. Zależy nam na połączeniach kolejowych i na lotniczych. Każdy dodatkowa relacja Szczecin-Warszawa jest krokiem w dobrą stronę – mówi, cytowana w komunikacie Izby.

Pendolino kursować będzie między Szczecinem a Warszawą od poniedziałku do piątku. Pociąg ruszać będzie ze Szczecina około godziny 7 rano, a do Warszawy dojedzie po 11. W drogę z Warszawy do Szczecina ruszy po 16. Czas przejazdu wyliczony został na 4 godziny i 17 minut, co oznacza, że Pendolino pozwoli zaoszczędzić 25 minut względem innych relacji kolejowych.

- Potrzebujemy jak najwięcej szybkich połączeń ze stolicą. Musimy szukać alternatyw dla transportu samochodowego. Wszelkie możliwości przemieszczania się do Warszawy samolotami i pociągami są pożądane i sprawiają, że możemy skuteczniej przyciągać inwestorów i ludzi biznesu do Szczecina. To powoduje również, że utrzymywanie relacji biznesowych z podmiotami z Warszawy staje się łatwiejsze – podkreśla Mojsiuk.

I dodaje, że jeżeli dzięki Pendolino można zaoszczędzić jednego dnia na trasie Szczecin-Warszawa i Warszawa-Szczecin prawie godzinę, to jest to połączenie warte starań.

Więcej przedsiębiorców przyjedzie do Szczecina na konferencje

Jakie sektory gospodarki najbardziej zyskają na tym, że Pendolino dojedzie do Szczecina? Przedsiębiorcy z Północnej Izby Gospodarczej nie mają wątpliwości, że połączenia komunikacyjne zwiększają atrakcyjność regionu.

- Rozmawiałam o pendolino z wieloma przedsiębiorcami. Są oni przekonani, że zyska na przykład sektor MICE, bo ludziom będzie łatwiej dotrzeć tutaj na konferencje i spotkania biznesowe, których w Szczecinie jest przecież coraz więcej. Pendolino pozytywnie wpłynie także na sektor offshore, który rozwija się w regionie i potrzebuje dużej ilości spotkań relacji Szczecin-Warszawa. Im lepszy transport na linii Szczecin-stolica, tym większa szansa, że nasze miasto stanie się hubem dyskusji między resztą Polski, a Berlinem i to u nas będą się odbywać ważne spotkania z podmiotami zagranicznymi – mówi Mojsiuk.

Nowy rozkład ma obowiązywać od połowy grudnia. Zgodnie z nim liczba połączeń zwiększy się z 454 (w tym 37 sezonowych) do 505 (34 sezonowych). Na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w stałych odstępach czasu: co godzinę między Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa i co dwie godziny między Gdynią a Wrocławiem. Pociągi ze stolicy pojadą do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę, czyli będzie utrzymany dotychczasowy rytm.

Pozostało 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Kolej
W tym europejskim kraju będzie można jeździć pociągami przez miesiąc za 20 euro
Kolej
Punktualne koleje niemieckie? Może za trzy lata
Kolej
Niemieckie władze zdecydowały - tani bilet na koleje zostaje, ale będzie droższy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kolej
Kolej, jak linie lotnicze, ogranicza wielkość dozwolonego bagażu. Straszy mandatami