Rok 2019 potwierdził bezpieczeństwo latania

Coraz lepsze samoloty, surowsze przepisy, skrupulatne kontrole na lotniskach – to elementy dzięki którym w roku 2019 zanotowano o połowę mniej ofiar śmiertelnych w wypadkach lotniczych niż w 2018.

Publikacja: 02.01.2020 12:00

Rok 2019 potwierdził bezpieczeństwo latania

Foto: Fot. Bloomberg

Jak poinformowała agencja analityczna To70, w 2019 roku w wypadkach lotniczych straciło życie 257 ludzi, z tego 157 w katastrofie boeinga 737 Max pod Addis Abebą 10 marca 2019. Ogółem zanotowano 26 wypadków lotniczych, w tym z ofiarami śmiertelnymi osiem. Rok wcześniej ofiar było 534.

Autorzy raportu przypominają, że dwa tragiczne wypadki, Lion Air 29 października 2018 roku i linii lotniczej Ethiopian w marcu 2019 roku doprowadziły do uziemienia na całym świecie boeingów 737 Max. Wtedy też pojawiły się pytania, jak instytucje odpowiedzialne za dopuszczenie samolotów do użytku mogły pozwolić na wykorzystywanie w samolotach rozwiązań z poprzednich modeli i jak długo powinno trwać szkolenie pilotów, kiedy w nowych maszynach są stosowane zupełnie nowe rozwiązania.
Ostatecznie w 2019 roku statystycznie wypadło 0,18 ofiary śmiertelnej na każdy milion rejsów w porównaniu z 0,30 w 2018 roku. A to oznacza, że w ubiegłym roku przypadła jedna ofiara śmiertelna na każde 5,58 mln lotów. Autorzy raportu wskazują, że trzeba jeszcze bardziej przyłożyć wagę do procesu projektowania i budowania samolotów i do szkoleń załóg.

CZYTAJ TEŻ: Latanie nigdy nie było bezpieczniejsze

Raport To70 w swoich analizach bierze pod uwagę jedynie wypadki lotnicze, którym uległy duże maszyny, wykorzystywane w transporcie pasażerskim. Do statystyk nie są wliczane katastrofy małych samolotów, awionetek, maszyn wojskowych, cargo i śmigłowców.

Z kolei IATA w najnowszej ocenie bezpieczeństwa lotów wskazuje, że nadal najbezpieczniej lata się w Europie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Północnej (tam akurat w 2019 liczba katastrof się zwiększyła). Najniebezpieczniejsze pozostają Afryka i Wspólnota Niepodległych Państw — chociaż w tym wypadku doszło do niewielkiej poprawy w bezpieczeństwie podróży lotniczych.

Według IATA w 2020 roku kluczowe będzie odzyskanie zaufania pasażerów i załóg, gdy dojdzie już do ponownego certyfikowania boeingów 737 Max. Zdaniem organizacji doświadczenia z obu katastrof maszyn tego typu wskazują, że dopuszczanie wszystkich nowych samolotów wchodzących na rynek musi być przeprowadzane przez regulatorów rynku lotniczego z różnych krajów wspólnie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samolot leciał z pękniętym oknem zaklejonym taśmą

Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski
Linie Lotnicze
Trzeba poprawić zarządzanie lotami w Europie - twierdzą linie lotnicze
Linie Lotnicze
Kolejna linia lotnicza oskarżona o greenwashing przegrywa w sądzie