Enter Air z prawie 100 milionami złotych strat

Enter Air wypracował do końca września 417 miliony złotych przychodów, o 68,3 procent mniej niż rok wcześniej.

Publikacja: 01.12.2020 09:41

Enter Air z prawie 100 milionami złotych strat

Foto: Fot. materiały prasowe

Spadek przychodów spowodowany był zamknięciem w połowie marca nieba nad Polską w związku z pandemią koronawirusa. Najtrudniejszy okres dla branży lotniczej przypadł na drugi kwartał, w którym spółka wykonywała jedynie rejsy za granicą, na zlecenie instytucji i rządów państw europejskich.

Po wznowieniu działalności na początku trzeciego kwartału Enter Air wykonywał loty wakacyjne, ale było to jedynie około 30 procent tego co rok wcześniej o tej samej porze. Klienci rezygnowali i odkładali podróże ze względu na ograniczenia wprowadzane w lotach zagranicznych przez władze Polski i innych krajów – podaje linia lotnicza w komunikacie.

CZYTAJ TEŻ: Pandemia szansą dla Enter Aira?

Spółka zanotowała w pierwszych trzech kwartałach tego roku 98,7 mln złotych straty netto (rok wcześniej było to 104,5 mln złotych zysku) i 76,6 mln złotych straty operacyjnej. Jak tłumaczy firma w komunikacie wpływ na jej wyniki miały też różnice kursowe „o charakterze czysto księgowym, które nie są skutkiem zawieranych transakcji i nie wpływają tym samym na bieżącą działalność spółki”. Po oczyszczeniu wyników z różnic kursowych Enter Air miał 90,8 mln zł straty netto.

Enter Air zapewnia, że ma „stabilną pozycję gotówkową i utrzymuje niskie zadłużenie”. Na koniec września miał 94,1 mln złotych w gotówce i 84,2 mln złotych zobowiązań finansowych.

– Za nami bezprecedensowy sezon wakacyjny w branży lotniczej – mówi cytowany w komunikacie, członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki. – Wszystkie firmy działające na rynku, linie lotnicze i touroperatorzy, zostały poszkodowane przez ograniczenia w lataniu w czasie pandemii. Skalę strat można oszacować patrząc na pierwszy kwartał, który zapowiadał najlepszy rok w historii. Niestety, drugi kwartał zakończył się całkowitym zakazem latania w Polsce. Mogliśmy latać jedynie za granicą. Szybkie dopasowanie firmy do warunków kryzysu pozwoliło nam na zachowanie stabilnej pozycji gotówkowej. Uważamy, że nasz wynik finansowy uzyskany w tych warunkach za dobry. W samym trzecim kwartale mieliśmy ponad 34 milionów złotych zysku, ale odrobienie straty z lockdownu nie było możliwe.

ZOBACZ TEŻ: Nowy zakaz lotów – na liście dziewięć krajów

– Cały czas czekamy na powrót MAX-ów do normalnego funkcjonowania. Samolot został już dopuszczony do lotów przez amerykańskie władze lotnicze, ale do wznowienia lotów w Europie wymagana jest jeszcze zgoda europejskiego regulatora EASA. Nasze samoloty kilka tygodni temu zostały zmodyfikowane przez amerykańskich inżynierów i spełniają wymagania uzgodnione przez producenta i nadzór lotniczy. Po dopuszczeniu samolotów do lotów w Europie będziemy planować powrót MAX-ów do siatki połączeń i liczymy, że będziemy mogli z nich skorzystać już w trakcie sezonu zimowego. Jest to jeden z najnowocześniejszych samolotów na świecie, a ponadto jest najlepiej przetestowanym i sprawdzonym samolotem w historii – dodaje Polaniecki.

Spadek przychodów spowodowany był zamknięciem w połowie marca nieba nad Polską w związku z pandemią koronawirusa. Najtrudniejszy okres dla branży lotniczej przypadł na drugi kwartał, w którym spółka wykonywała jedynie rejsy za granicą, na zlecenie instytucji i rządów państw europejskich.

Po wznowieniu działalności na początku trzeciego kwartału Enter Air wykonywał loty wakacyjne, ale było to jedynie około 30 procent tego co rok wcześniej o tej samej porze. Klienci rezygnowali i odkładali podróże ze względu na ograniczenia wprowadzane w lotach zagranicznych przez władze Polski i innych krajów – podaje linia lotnicza w komunikacie.

Linie Lotnicze
Emirates: Do Sydney polecimy airbusem A380, planujemy powrót do Adelaide
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Linie Lotnicze
Co trzeci pasażer samolotu na świecie to pasażer tanich linii lotniczych
Linie Lotnicze
Ryanair: Skreślamy jedną piątą lotów z Modlina. To efekt zmiany opłat na lotnisku
Linie Lotnicze
Brytyjski rząd wypowiada wojnę liniom lotniczym. Nie godzi się na ukrywanie cen
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Linie Lotnicze
Monarch Airlines jednak nie poleci. Pozostanie bankrutem
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej