Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał prezesom polskich lotnisk i liniom lotniczym operującym w Polsce „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”. Wynika z niego, że od początku 2022 ostro w górę pójdą opłaty, jakie ponoszą linie lotnicze operujące z Polski.
„Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty” — czytamy w liście, który prezesi kilku polskich lotnisk, linii lotniczych i touroperatorzy wysłali do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka.
W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych – pierwsza dla głównego portu lotniczego, Lotniska Chopina w Warszawie, a druga dla pozostałych trzynastu certyfikowanych regionalnych portów lotniczych.
W „Planie skuteczności…” zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 roku opłat pobieranych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Opłata terminalowa obejmująca operacje lotnicze miałaby wzrosnąć w wypadku Lotniska Chopina z kwoty 343,08 złotego w roku 2021 do 524,58 złotego (wzrost o o 53 procent. ), a dla lotnisk regionalnych z 791,12 złotego do 1347,76 złotego (wzrost o 70 procent). Opłata trasowa miałaby zdrożeć o 26 procent – z 195,70 złotego do 245,81 złotego.
„Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 ”— czytamy w liście branży lotniczej do premiera i ministra. Jednocześnie autorzy listu wskazują, że już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały lotniska regionalne , gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro”.