Enter Air: Rok 2022 był dla nas rekordowy, ale 2023 zapowiada się jeszcze lepiej

Przychody największej polskiej czarterowej linii lotniczej, Enter Aira, w 2022 roku wyniosły 2,26 miliarda złotych. Tym samym były o 40 procent większe niż w rekordowym roku 2019, przed pandemią.

Publikacja: 28.04.2023 01:39

Enter Air: Rok 2022 był dla nas rekordowy, ale 2023 zapowiada się jeszcze lepiej

Foto: Materiały prasowe lotniska w Katowicach

Wobec roku 2021 przychody wzrosły o 101 procent, a liczba operacji wzrosła dwukrotnie.

W efekcie zysk operacyjny wyniósł 225,6 miliona złotych (w 2021 roku linia miała 14,7 mln zł straty), a zysk netto 72,3 miliona złotych (117,1 mln zł straty netto w 2021 r.). EBITDA wyniosła 343 milionów złotych, czyli była o 158 procent większa niż rok wcześniej.

– 2022 rok był dla lotnictwa okresem wychodzenia z kryzysu pandemicznego z lat 2020-2021 – tłumaczy Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air, cytowany w komunikacie firmy. - Wszyscy eksperci twierdzili, że odbudowa potrwa wiele lat. To był dla nas sygnał, że jest szansa na szybszy rozwój i wyprzedzenie konkurencji. W czasie pandemii zamiast ograniczać operacje, oddawać samoloty i zwalniać ludzi, prowadziliśmy nabory i dodawaliśmy samoloty. Dzięki temu od początku 2022 roku byliśmy gotowi do pracy na zwiększonych obrotach. Ponadto, w czasie pandemii większość linii lotniczych otrzymała pomoc publiczną w postaci grantów oraz pożyczek płynnościowych, ale niewiele linii lotniczych użyło tych pieniędzy do rzeczywistej restrukturyzacji kosztowej i poprawienia efektywności działania. Enter Air był jedną z niewielu linii w Europie, która dokonała restrukturyzacji kosztów stałych takich jak koszty jednostkowe floty. Zyskaliśmy więc przewagę kosztową, byliśmy też w pełni gotowi do kolejnego sezonu pod względem kadry jaki i sprzętu. Dzięki temu mogliśmy zaspokoić zwiększony popyt rynku w 2022 roku. Nasza strategia okazała się bardzo skuteczna, co razem z przewagami modelu biznesowego i rosnącej rozpoznawalności marki w segmencie B2B przyczyniło się do rekordowych w historii Grupy przychodów i zysku operacyjnego. Myślę też, że jesteśmy teraz w jeszcze lepszej pozycji wobec konkurentów, którzy zmarnowali pomoc publiczną i nie mają jej z czego spłacać.

– W lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie, wywołując kolejny światowy kryzys. Ceny paliw wzrosły prawie dwukrotnie, podrożały też waluty. Pogorszenie sytuacji gospodarczej sprawia, że część zagranicznych klientów szuka tańszych usług, co może pozwolić nam na mocniejsze wejście na bogate rynki, które do tej pory były dla nas hermetyczne. Już dziś notujemy tam silny popyt – dodaje Polaniecki.

Enter Air czeka na cztery nowe samoloty, które chce wykorzystać podczas sezonu letniego. W jego szczycie planuje mieć o pięć więcej maszyn niż rok temu, czyli w sumie 32. - Początek bieżącego roku charakteryzował się dużym popytem na loty urlopowe, spodziewamy się więc kolejnego dobrego roku – prognozuje Polaniecki.

W lecie 2022 roku przewoźnik wykonywał operacje 27 samolotami - w tym 25 własnymi (23 boeingi 737-800 i dwa 737 MAX 8) oraz dwoma samolotami wynajętymi od innych przewoźników na zasadzie wet-lease.

Według danych ULC Enter Air przewiózł w 2022 r. na rynku polskim ponad 2,2 miliona pasażerów, co oznaczało wzrost o 485 tys. w porównaniu z 2021 r.

Umowy z touroperatorami podpisane przed zeszłorocznym sezonem miały wartość powyżej miliarda złotych. Na ten rok przewoźnik przedłużył współpracę z wieloletnimi klientami, a zakontraktowane już umowy z TUI Poland (o szacunkowej wartości 718,3 mln zł), Rainbowem (196,8 mln zł) i Itaką Fly (o szacunkowej wartości 248 mln zł) przekroczyły wartość 1,2 mld zł. W trakcie końcowych ustaleń są kolejne umowy.

Zawarta z TUI Poland umowa była rekordową w skali całego polskiego rynku, a rozbudowany program lotów realizowanych we współpracy z tym operatorem przyczynił się do otwarcia nowej stałej bazy Enter Aira w Gdańsku. W sezonie lato 2023 oprócz dotychczasowych portów, z których przewoźnik wykonywał loty z Polski, Enter Air rozpocznie operacje z lotniska w Radomiu.

W 2022 r. firma podpisała aneksy zmieniające umowy leasingowe, które dotyczyły przede wszystkim zmian harmonogramów i zasad w sposobie naliczania płatności leasingowych w pandemii. Porozumienia zmniejszają obciążenia finansowe Enter Aira w okresie zimowym, gdy wpływy ze sprzedaży są niższe.

Pod koniec sierpnia 2022 r. Polski Fundusz Rozwoju umorzył też część pożyczki (prawie 57 mln zł), jakiej udzielił firmie w ramach tarcz finansowych dla dużych firm udzielonych z powodu covidu.

Wobec roku 2021 przychody wzrosły o 101 procent, a liczba operacji wzrosła dwukrotnie.

W efekcie zysk operacyjny wyniósł 225,6 miliona złotych (w 2021 roku linia miała 14,7 mln zł straty), a zysk netto 72,3 miliona złotych (117,1 mln zł straty netto w 2021 r.). EBITDA wyniosła 343 milionów złotych, czyli była o 158 procent większa niż rok wcześniej.

Pozostało 91% artykułu
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski