„Największe zagrożenie dla turystyki od czasu covidu”. Ryanair straszy pasażerów

Hiszpański operator lotnisk, Aena, chce podnieść opłaty lotniskowe o 4,09 procent. Ryanair ogłasza, że to „zagrożenie dla turystyki” i składa odwołanie.

Publikacja: 21.08.2023 15:10

Stawki na hiszpańskich lotniskach miałyby praktycznie wrócić do tych sprzed covidu

Stawki na hiszpańskich lotniskach miałyby praktycznie wrócić do tych sprzed covidu

Foto: Filip Frydrykiewicz

W komunikacie prasowym Ryanair informuje, że złożył odwołanie od decyzji zarządcy hiszpańskich lotnisk, Aeny. Aena zapowiedziała podniesienie opłat lotniskowych od marca 2024 roku ze średnio 9,95 euro do 10,35 euro, czyli o 4,09 procent. Uzasadnia to inflacją i utrzymywaniem przez kilka lat niskich cen, zachęcających linie lotnicze do latania z Hiszpanii.

Ryanair krytykuje wzrost opłat, przypominając, że w 2021 roku hiszpański rząd obiecał ich zamrożenie do 2027 roku. Zdaniem przewoźnika decyzja zarządcy lotnisk to „bezczelna próba zignorowania prawa”.

Czytaj więcej

Ryanair: Skierujemy na Ukrainę 30 samolotów i przewieziemy 10 milionów pasażerów

"Próba obejścia przez Aenę 5-letniego zamrożenia opłat nałożonego przez hiszpański rząd w 2021 r. jest sprzeczna z polityką rządu wspierania wzrostu. Hiszpański rząd w szczytowym momencie pandemii podjął rozsądną decyzję o zamrożeniu opłat na 5 lat we wszystkich hiszpańskich portach lotniczych, stając się jednym z najbardziej konkurencyjnych krajów w Europie, jeśli chodzi o przyciąganie europejskiej przepustowości krótkodystansowej – która staje się coraz rzadsza w całej Europie . Bezpośrednim skutkiem tej decyzji jest to, że Hiszpania jest obecnie jednym z wiodących krajów pod względem odbudowy po covidzie i ma teraz większe możliwości niż w 2019 roku" – stwierdza Ryanair w komunikacie prasowym.

"Jednym ruchem Aena stara się zniweczyć całą dotychczasową dobrą pracę w celu przywrócenia niezbędnej łączności lotniczej w miejscu, które jest największym zagrożeniem dla hiszpańskiej turystyki od czasów Covid-19" – podkreśla irlandzki przewoźnik.

Przewoźnik, który mocno skorzystał na zachętach i sam podkreśla, że wzrost o 12 procent w tym roku jego przewozów do i z Hiszpanii był spowodowany zamrożeniem opłat, nie wspomina jednak tego, o czym przypomina Aena. Zarządca lotnisk przypomniał w swoich komunikatach, że w 2022 roku obniżył swoje stawki o 3,17 procent, więc obecna podwyżka jest w dużej mierze powrotem do stawki sprzed zamrożenia opłat przez hiszpański rząd.

"W 2022 i 2023 roku ceny mocno wzrosły, odpowiednio o 15,2 procent i 42 procent, przy obniżce stawek Aena o 3,17 procent w 2022 roku i planach zamrożenia w 2023 roku, a także proponowanej podwyżce o 40 centów na 2024 rok. Od początku pandemii Aena wprowadziła szereg komercyjnych zachęt dla linii lotniczych w celu ożywienia ruchu, co od lipca 2020 roku do marca 2023 roku oznaczało zniżki w opłatach lotniskowych w łącznej wysokości 125 milionów euro" – stwierdza Aena w komunikacie prasowym cytowanym przez „El Pais”.

W komunikacie prasowym Ryanair informuje, że złożył odwołanie od decyzji zarządcy hiszpańskich lotnisk, Aeny. Aena zapowiedziała podniesienie opłat lotniskowych od marca 2024 roku ze średnio 9,95 euro do 10,35 euro, czyli o 4,09 procent. Uzasadnia to inflacją i utrzymywaniem przez kilka lat niskich cen, zachęcających linie lotnicze do latania z Hiszpanii.

Ryanair krytykuje wzrost opłat, przypominając, że w 2021 roku hiszpański rząd obiecał ich zamrożenie do 2027 roku. Zdaniem przewoźnika decyzja zarządcy lotnisk to „bezczelna próba zignorowania prawa”.

Pozostało 81% artykułu
Linie Lotnicze
Emirates: Do Sydney polecimy airbusem A380, planujemy powrót do Adelaide
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Linie Lotnicze
Co trzeci pasażer samolotu na świecie to pasażer tanich linii lotniczych
Linie Lotnicze
Ryanair: Skreślamy jedną piątą lotów z Modlina. To efekt zmiany opłat na lotnisku
Linie Lotnicze
Brytyjski rząd wypowiada wojnę liniom lotniczym. Nie godzi się na ukrywanie cen
Linie Lotnicze
Monarch Airlines jednak nie poleci. Pozostanie bankrutem
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej