Planowana przez Unię Europejską reforma rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów linii lotniczych spotkała się ze zdecydowaną krytyką ze strony organizacji konsumenckich. Europejska Sieć Centrów Konsumenckich (ECC-Net) twierdzi, że proponowane zmiany są niekorzystne dla podróżnych - pisze niemiecki portal branży turystycznej Touristik Aktuell.
Czytaj więcej
Niemieccy pasażerowie mogą składać przez internet wnioski o odszkodowanie za opóźnione lub odwoła...
Unijne odszkodowania za opóźniony lot
Zgodnie z obowiązującym obecnie rozporządzeniem unijnym, pasażerowie mają prawo do odszkodowania, jeśli lot będzie opóźniony o co najmniej trzy godziny – dotyczy to oczywiście sytuacji, w której winę za to ponosi przewoźnik. Wysokość rekompensaty waha się od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy.
Nowy projekt reformy przewiduje jednak znaczne podniesienie progów czasowych. Odszkodowanie w wysokości 250 euro miałoby przysługiwać dopiero po pięciu godzinach opóźnienia na trasie do 3,5 tysiąca kilometrów, a maksymalne 600 euro – dopiero po dwunastu godzinach opóźnienia (na trasach powyżej 6 tysięcy kilometrów).
Konsumenci: Krok wstecz w naszych prawach
– To poważny krok wstecz. Większość opóźnień w ruchu lotniczym wynosi od dwóch do czterech godzin – komentuje Karolina Wojtal, współkierująca Europejskim Centrum Konsumenckim (EVZ) w Niemczech. - Planowane podniesienie progów oznaczałoby, że nawet 85 procent pasażerów dotkniętych opóźnieniami straciłoby prawo do odszkodowania – dodaje.