Zmiana praw pasażerów. Ma być trudniej o odszkodowanie za opóźniony lot

Pięć, a nie trzy godziny, mają mieć w przyszłości linie lotnicze na znalezienie rozwiązania dla swoich klientów w wypadku opóźnień - zakłada reforma praw pasażerów. Pracuje nad nią Unia Europejska.

Publikacja: 17.03.2025 10:17

W razie nagłegej awarii linia lotnicza miałby więcej czasu na znalezienie rozwiązania, żeby pasażeró

W razie nagłegej awarii linia lotnicza miałby więcej czasu na znalezienie rozwiązania, żeby pasażerów dowieźć na miejsce

Foto: AFP, Daniel Roland

Unia Europejska przygotowuje zmianę rozporządzenia w sprawie praw pasażerów linii lotniczych - pisze niemiecki portal branży lotniczej Airliners. Celem jest sprecyzowanie często niejasnego brzmienia przepisów.

Dwie godziny więcej dla linii lotniczej na naprawienie samolotu

Inicjatywa polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej stanowi kontynuację wcześniejszych prób reformy rozporządzenia WE 261/2004. Propozycja przewiduje, że przewoźnicy będą wypłacać odszkodowania w wypadku opóźnienia samolotu wynoszącego co najmniej pięć godzin, a nie, jak jest teraz, trzy godziny. Dzięki temu przewoźnicy mają mieć więcej czasu na zareagowanie w razie zakłócenia lotów i umożliwienie pasażerom dotarcie do celu. Ograniczy to ich ryzyko konieczności wypłacania wysokich odszkodowań.

Czytaj więcej

Raport IATA: Samoloty najbezpieczniejsze. Wypadki lotnicze niezwykle rzadkie

Wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia jest obecnie przedmiotem prac grupy roboczej w Niemczech. Jak podaje dziennik „Bild”, Federalne Ministerstwo Sprawiedliwości i Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu do 12 marca zbierały głosy ekspertów i grup roboczych, którym rozesłano ankietę. Później sprawa zostanie omówiona na szczeblu federalnym i ostatecznie przekazana Unii Europejskiej.

Więcej czasu dla linii lotniczej to mniej odszkodowań

Zmiana praw pasażerów linii lotniczych jest od lat dyskutowana w Unii Europejskiej, ale nie osiągnięto żadnego porozumienia. Komisja Europejska już w 2013 roku wskazywała, że ​​trzy godziny jako czas, po upłynięciu którego przewoźnik jest zobowiązany wypłacić odszkodowanie, jest zbyt krótki, bo nie może on sprowadzić części zamiennych i naprawić maszyny lub podstawić nowego samolotu. W efekcie obecne przepisy zachęcają przewoźników do wcześniejszego odwoływania lotów, tak by nie płacić odszkodowań, a to nie leży w interesie pasażerów.

Z biegiem lat regulacje mające zapobiegać przyjmowaniu większej liczby rezerwacji niż jest miejsc w samolotach, czasami źle sformułowane, przekształciły się w prawa pasażerów, które kosztują linie lotnicze miliardy dolarów, jednocześnie wcale nie prowadzą do zmniejszenia liczby opóźnień i odwołań lotów.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Opłata za bagaż podręczny? Dziękuję, ale nie interesuje mnie to, nie polecę
Linie Lotnicze
Wizz Air dokłada Dortmund do swojej warszawskiej siatki
Linie Lotnicze
Niemiecka ministra: Nie poprzemy pogorszenia praw pasażerów lotniczych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Linie Lotnicze
Europa zmienia zasady odszkodowań za opóźniony lot. Co zyskają pasażerowie?