Reklama

ULC: Ruch lotniczy w Polsce podwoi się do 2040 roku

W 2040 roku polskie lotniska obsłużą 96 milionów pasażerów, ponad dwa razy więcej niż w tym roku - przewiduje najnowsza prognoza ruchu lotniczego przygotowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Publikacja: 11.09.2023 17:24

Współczynnik mobilności w Polsce jest ciągle mały

Współczynnik mobilności w Polsce jest ciągle mały

Foto: Filip Frydrykiewicz

Ruch lotniczy w Polsce dynamicznie odbudowuje się po pandemii koronawirusa, która spowodowała największy w historii kryzys w przewozach lotniczych. Według przewidywań ekspertów z Uniwersytetu Gdańskiego, już w tym roku pasażerów będzie tyle samo lub więcej w 2019 roku. Prognoza przewiduje bowiem liczbę 48,1 - 58,1 miliona pasażerów, w zależności od wariantu.

Czytaj więcej

41 mln pasażerów na polskich lotniskach. Ryanair liderem wśród linii lotniczych

W kolejnych latach ruch ma jeszcze rosnąć. - W 2025 roku przewidywane jest obsłużenie 54,5 miliona pasażerów, w 2030 – 69,6 miliona, w 2035 – 85,1 miliona, a w roku 2040 – 96,4 miliona, jeśli przyjąć tylko wariant bazowy – mówił prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson podczas dzisiejszej prezentacji prognozy ruchu lotniczego w centrum konferencyjnym Polskiej Agencji Prasowej. - To wskazuje na bardzo duży potencjał polskiego transportu lotniczego.

Konferencję prowadził prezes ULC Piotr Samson

Konferencję prowadził prezes ULC Piotr Samson

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Prognozę ruchu lotniczego na lata 2022-2040 przygotowali dla Urzędu Lotnictwa Cywilnego dr hab. Anna Zamojska z Katedry Ekonometrii Wydziału Zarządzania i dr hab. Dariusz Tłoczyński z Katedra Rynku Transportowego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Określili oni w dokumencie przewidywaną liczbę obsługiwanych pasażerów, operacji lotniczych i liczbę przewożonych towarów i poczty z i na lotniska w Polsce.

Reklama
Reklama

Wszystkie lotniska zyskają, jest miejsce dla CPK

Uwzględnili między innymi statystyki z lat ubiegłych, sytuację gospodarczą Polski i innych krajów Unii Europejskiej (w tym prognozy PKB), przepustowość polskich portów lotniczych, zależności między rozwojem regionów a wzrostem ruchu lotniczego oraz plany otwarcia w 2028 roku Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Prognoza została przygotowana w trzech wariantach - bazowym (podstawowym), wysokim (optymistycznym), niskim (pesymistycznym).

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

W 2040 roku na lotniskach w samej aglomeracji warszawskiej może zostać obsłużonych około 45 milionów pasażerów w porównaniu z prawie 17,5 miliona w roku 2022. Eksperci wskazują, że wzrost odnotowywać będą również lotniska regionalne. Port lotniczy w Krakowie może w 2040 r. obsłużyć 15,1 miliona pasażerów (7,4 miliona w 2022 r.),

w Gdańsku może osiągnąć wynik 10,8 miliona pasażerów (4,6 miliona w 2022 r.), w Katowicach około 10,3 miliona pasażerów (4,4 miliona w 2022 r.), we Wrocławiu może odnotować 6,8 miliona pasażerów (2,9 miliona w 2022 r.), a w Poznaniu może obsłużyć w 2040 r. ponad 5 milionów pasażerów (2,2 miliona w 2022 r.). Pozostałe lotniska w tym czasie mogą odnotować łącznie około 3,5 miliona pasażerów (2 miliony w 2022 r.).

Warunkiem osiągnięcia takich wyników w 2040 roku są inwestycje, dzięki którym zwiększy się przepustowość lotnisk w Polsce.

Reklama
Reklama

Polska w ogonie Europy

Jednak, aby liczba operacji lotniczych do i z lotnisk osiągnęła poziom sprzed pandemii potrzeba będzie trochę więcej czasu. W 2023 roku spodziewanych jest 397 tys. operacji (wariant bazowy), podczas gdy w 2019 roku było ich 409 tys. W 2025 roku spodziewanych jest 451 tysięcy operacji, w 2030 – 588 tysięcy, w 2035 – 728 tysięcy, a w roku 2040 – 831 tysięcy.

Prognoza wskazuje też na wzrost współczynnika mobilności (stosunek liczby pasażerów do liczby ludności). W 2022 roku wynosił on 1,09, podobnie jak w Czechach (1,1), Rumunii (1,03) i na Węgrzech (1,28), ale był dużo mniejszy niż w Niemczech (1,87), Francji (2,01) czy w Hiszpanii (4,21). Prognoza przewiduje, że w 2040 roku polski współczynnik mobilności wyniesie 2,76, a więc będzie ponad 2 razy większy niż w 2022 roku.

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Według prognozy polski rynek transportu lotniczego ma jeszcze duży potencjał, dlatego eksperci przewidują rozwój polskich portów lotniczych - zarówno samego Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak i portów regionalnych. Zależy on jednak od inwestycji, które zapewnią przepustowość umożliwiającą obsługę rosnącego ruchu lotniczego.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Rekordowy listopad na Lotnisku Chopina. „Zwiastuje dalszy intensywny wzrost w grudniu”
Lotniska
Latanie przez Amsterdam zdrożeje. Holandia drastycznie podnosi podatek lotniczy
Lotniska
Wizz Air lata z Krakowa na nowej hiszpańskiej trasie
Lotniska
Ponad 16 procent więcej pasażerów w Katowicach. Najlepszy listopad w historii
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama