W 2019 roku Kopalnię Soli „Wieliczka” zwiedziło milion 863 tysiące gości, o 7 procent (116 tysięcy) więcej niż rok wcześniej – informuje kopalnia w komunikacie. – Przed laty wyraźnie zaznaczała się sezonowość ruchu turystycznego. Aktualnie zjawisko to traci na mocy i znaczeniu. Coraz więcej grup przyjeżdża jesienią i zimą – zauważa cytowany w nim prezes Trasy Turystycznej Kopalni Soli „Wieliczka” Damian Konieczny.
Wśród gości zagranicznych najliczniejszą grupę stanowili Brytyjczycy – było ich 154 tysiące, za nimi uplasowali się Włosi – 87 tysięcy, Hiszpanie – 84 tysiące, Niemcy – 79 tysięcy i Francuzi – 75 tysięcy.
CZYTAJ TEŻ: Polskie atrakcje wśród najciekawszych na świecie
W podziemiach odbyło się ponad 300 imprez, takich jak konferencje naukowe, festiwale, koncerty, bale czy akcje społeczne, w których uczestniczyło ponad 11 tysięcy osób. Z kolei z pobytów leczniczych i programów profilaktycznych skorzystało ponad 6,3 tysiąca kuracjuszy, nie tylko z Polski, ale także między innymi z Chin, Kanady, Szwajcarii, Izraela i Ukrainy. Rosnącym zainteresowaniem cieszyła się tężnia solankowa, którą odwiedziło ponad 234,3 tysiąca osób.
Górnicy zabezpieczyli 12 zabytkowych komór i przebudowali 3,2 kilometra chodników. – Rok 2019 upłynął także pod znakiem prac projektowych związanych z infrastrukturą powierzchniową, których celem jest dostosowanie kopalni do potrzeb wzrastającego ruchu turystycznego i wymogów bezpieczeństwa – mówi dyrektor biura Kopalni Soli „Wieliczka” Tomasz Broniowski. – Zakończyliśmy budowę nowoczesnego centrum obsługi turystów i parkingu na obrzeżach parku św. Kingi, zagospodarowaliśmy również teren wokół tężni solankowej – wylicza.