Jak podaje w informacji prasowej przedstawicielstwo Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce, trwające przez cały dzień uroczystości zwieńczy przejazd przez most elektrycznego samochodu Nevera, wyprodukowanego przez chorwacką firmę Rimac.
- Budowa mostu Pelješac jest jednym z najważniejszych projektów strategicznych w historii Chorwacji - mówi dyrektor generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej Kristjan Staničić, cytowany w komunikacie. - Połączył on południe Chorwacji z resztą kraju, co oznacza jeszcze lepszą dostępność komunikacyjną Dubrownika, naszej turystycznej perły, ale także całego półwyspu Pelješac. Od teraz podróżowanie po tej części kraju będzie o wiele praktyczniejsze i przyjemniejsze - dodaje.
Most znajduje się między miastami Komarna na lądzie i Brijesta na półwyspie Pelješac. Dzięki niemu w drodze do i z Dubrownika nie trzeba będzie wjeżdżać na 13-kilometrowy pas wybrzeża należący do Bośni i Hercegowiny.
Czytaj więcej
W 2021 roku do Chorwacji przyjechało 13,8 miliona turystów, o 77 procent więcej niż rok wcześniej. Wykupili 84,1 miliona noclegów, to z kolei o 55 procent więcej noclegów niż w tym samym okresie 2020 roku.
Pelješac to most wieloprzęsłowy o długości 2,4 kilometra, szerokości 21 metrów i wysokości 55 metrów. Wytrzymuje podmuchy wiatru o prędkości 180 kilometrów na godzinę. Mogą pod nim przepływać duże statki wycieczkowe.
Projekt mostu obejmuje czteropasmową drogę z jednym pasem ruchu i jednym pasem zatrzymania z każdej strony, drogi dojazdowe po obu stronach, dwa tunele (0,5 kilometra i 2,5 kilometra), dwa mniejsze mosty, wiadukt i dwa miejsca odpoczynku.
Wokół miasta Ston powstanie także obwodnica o długości 7,9 kilometra z dwoma tunelami, mostem, wiaduktem i pętlą. Most skróci do 20 minut przejazd między dwoma punktami chorwackiej drogi krajowej D8, który do tej pory trwał ponad godzinę.
- Ten most jest megakonstrukcją nie tylko ze względu na swój rozmiar i długość - podkreśla jego projektant, Słoweniec Marjan Pipenbaher. - Po pierwsze, został wybudowany na obszarze sejsmicznym południowej Dalmacji, gdzie często występują trzęsienia ziemi. Po drugie, został umieszczony w miejscu, w którym występują silne burze i porywiste wiatry. Wszystko to musiało zostać wzięte pod uwagę podczas planowania i samej budowy. Udało nam się rozwiązać te problemy dzięki zastosowaniu innowacyjnych koncepcji - mówi inżynier, dodając, że Pelješac jest jedym z „pięciu największych i najbardziej wymagających technicznie mostów w Europie wybudowanych od początku wieku”, a także „projektem, które będzie wyróżniać nasze pokolenie”.
Łączna wartość inwestycji to 526 milionów euro, z czego 357 milionów to wkład unijny.
Celem projektu, oprócz ponownego po ponad 300 latach połączenia Chorwacji na całej długości, było również ułatwienie dostępu do regionu Dubrownika w ramach przygotowań do wejścia do strefy Schengen i wzmocnienie spójności regionalnej, a także połączeń transportowych regionu z ważnymi ośrodkami poza nim.