Trzynaście podstrategii dla turystyki – dotacje przyznane, prace ruszyły

Ministerstwo Sportu i Turystyki rozstrzygnęło konkurs i przyznało pieniądze na dwanaście strategii dla różnych dziedzin turystyki. Tylko jedna z zaplanowanych turystyk zostanie bez swojego dokumentu – oferta na nią okazała się za słaba. Zwieńczeniem prac ma być strategia dla całej polskiej turystyki.

Publikacja: 10.06.2025 00:20

Trzynaście podstrategii dla turystyki – dotacje przyznane, prace ruszyły

Foto: Filip Frydrykiewicz

Ruszyły prace nad podstrategiami dla różnych obszarów turystyki, jakie wskazało Ministerstwo Sportu i Turystyki. Resort w konkursie ogłoszonym w marcu zaoferował do 250 tysięcy złotych fundacjom i stowarzyszeniom, które podejmą się napisać w tym roku trzynaście dokumentów pokazujących pożądane kierunki rozwoju turystyki do roku 2030: rowerowej, kulinarnej, uzdrowiskowej, wiejskiej, wodnej, konnej, biznesowej (MICE), gastronomiczno-hotelowej (HoReCa), przyrodniczej, kulturowej, zorganizowanej wyjazdowej i przyjazdowej oraz caravaningowej. Przewidziano też strategię dla „marki Polska”.

Ministerstwo Sportu i Turystyki dofinansuje powstanie 12 podstrategii dla poszczególnych działów tur

Ministerstwo Sportu i Turystyki dofinansuje powstanie 12 podstrategii dla poszczególnych działów turystyk

Foto: Ministerstwo Sportu i Turystyki

Nie będzie strategii dla caravaningu – za słaba oferta

Komisja złożona z pracowników Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki przyznała po 200 tysięcy złotych na przygotowanie każdego z dokumentów. Wprawdzie wnioskodawcy wystąpili o maksymalną określoną w regulaminie sumę, 250 tysięcy złotych, ale ministerstwo uznało, że powinien wystarczyć im fundusz zredukowany o jedną piątą.

Wyjątek stanowiło stowarzyszenie deklarujące zajęcie się podstrategią „turystyka przyrodnicza”, któremu przyznano pełną postulowaną kwotę, czyli 186 tysięcy złotych.

Był też jeden przegrany – nie powstanie program dla turystyki caravaningowej. Jak przyznaje wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys, zgłaszająca się do wykonania tego zadania Polska Grupa Caravaningowa przedstawiła tak słabą merytorycznie ofertę, że zdaniem komisji konkursowej, nie rokowała ona przygotowania dokumentu na oczekiwanym poziomie.

Kto więc może już pracować nad „podstrategiami”? Oto cała lista organizacji.

Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych Rzeczypospolitej Polskiej – turystyka uzdrowiskowa (200 tys. zł)

Polski Związek Żeglarski – turystyka wodna (200 tys. zł).

Polski Związek Jeździecki – turystyka konna (200 tys. zł).

Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej – turystyka kulinarna (200 tys. zł).

Polska Izba Turystyki - przyjazdowa i wyjazdowa turystyka zorganizowana (200 tys. zł).

Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether – turystyka biznesowa (200 tys. zł).

Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej - turystyka kulturowa (200 tys. zł).

Fundacja Polskie Hotele Niezależne – turystyka sektora gastronomiczno-hotelarskiego (200 tys. zł).

Fundacja Dziedzictwo Przyrodnicze - turystyka przyrodnicza (186 tys. zł).

Polska Federacja Turystyki Wiejskiej "Gospodarstwa Gościnne" - turystyka wiejska (200 tys. zł).

Towarzystwo Dla Natury i Człowieka - turystyka rowerowa (200 tys. zł).

Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce - marka Polska (200 tys. zł).

W konkursie nie wymieniono turystyki społecznej, która obejmowałaby wizję rozwoju turystyki z udziałem dzieci, młodzieży, seniorów i osób z niepełnosprawnościami. Jak wyjaśnia Borys, podobny dokument, a konkretnie ekspertyza firmy Acive Group, powstał w zeszłym roku (z danymi na koniec 2023 roku) i jest w rękach ministerstwa, wystarczy go teraz przejrzeć i zaktualizować. Resort zamierza to przeprowadzić własnymi siłami. Przy czym wiceminister nie wyklucza powołania rady złożonej z ekspertów, którzy by w tym pomogliby.

Czytaj więcej

Piotr Borys: Nowa strategia rozwoju będzie dla polskiej turystyki przełomem

Polska Izba Turystyki już działa

Jako jedna z pierwszych, zainicjowała szerokie konsultacje Polska Izba Turystyki. Ogłosiła ona konsultacje. Zachęca wszystkich, którzy chcą zabrać głos i zgłosić swoje postulaty do „Strategii rozwoju turystyki zorganizowanej w Polsce na lata 2026–2035” o wypełnienie „ankiet diagnostycznych”, co „pozwoli określić główne wyzwania i potencjał poszczególnych segmentów rynku. Wyniki posłużą do zaplanowania obszarów tematycznych oraz utworzenia grup roboczych”. Jak czytamy w komunikacie, „celem inicjatywy jest wypracowanie praktycznego dokumentu, który odpowie na realne potrzeby branży oraz wskaże kierunki rozwoju w obszarach turystyki przyjazdowej, wyjazdowej i krajowej”.

Kulminacyjnym punktem konsultacji będzie konferencja branżowa zaplanowana na 16 czerwca w Warszawie.

Podczas wydarzenia eksperci, przedsiębiorcy i przedstawiciele instytucji turystycznych mają pracować nad założeniami strategii. Uczestnicy konferencji mają też podzielić się na zespoły tematyczne, które rozpoczną prace „w zakresie cyfryzacji, problemów kadrowych, adaptacji do zmian rynkowych i zrównoważonego rozwoju”.

„Polska Izba Turystyki podkreśla, że strategia powstaje z udziałem praktyków i ekspertek z całego kraju – nie zza biurka, lecz w oparciu o wiedzę i doświadczenie osób aktywnie kształtujących polską turystykę”.

Jedna strategia generalna do 2030 jako zwieńczenie

Warto przypomnieć, że wszystkie podstrategie powinny powstać najpóźniej do końca stycznia 2026 roku. Dokumenty mają być materiałem pomocnym z kolei w przygotowaniu generalnej strategii dla polskiej turystyki do roku 2030, „z perspektywą do 2036”.

Podstrategie mają byćgotowe do końca stycznia 2026 roku

Podstrategie mają byćgotowe do końca stycznia 2026 roku

Foto: Ministerstwo Sportu i Turystyki

Tym zadaniem ma się zająć jedna ze światowych firm doradczych. Jak się dowiadujemy, ministerstwo liczy, że będzie to firma z międzynarodowym doświadczeniem, według nieoficjalnych informacji chodzi o cztery największe w tej branży firmy, jak Deloitte, Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers i Klynveld Peat Marwick Goerdeler. Resort prowadzi z nimi wstępne konsultacje, które mają pomóc w opisaniu przedmiotu zamówienia. Decyzja, komu resort powierzy to zadanie zapadnie jesienią.

Ruszyły prace nad podstrategiami dla różnych obszarów turystyki, jakie wskazało Ministerstwo Sportu i Turystyki. Resort w konkursie ogłoszonym w marcu zaoferował do 250 tysięcy złotych fundacjom i stowarzyszeniom, które podejmą się napisać w tym roku trzynaście dokumentów pokazujących pożądane kierunki rozwoju turystyki do roku 2030: rowerowej, kulinarnej, uzdrowiskowej, wiejskiej, wodnej, konnej, biznesowej (MICE), gastronomiczno-hotelowej (HoReCa), przyrodniczej, kulturowej, zorganizowanej wyjazdowej i przyjazdowej oraz caravaningowej. Przewidziano też strategię dla „marki Polska”.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Egipt bada podwodne skarby zatoki Abu Kir. "Przyszły filar egipskiej turystyki"
Nowe Trendy
Co robią tego lata turyści ze Stanów Zjednoczonych? Czekają na okazje
Nowe Trendy
Brytyjczycy mają porozumienie z Unią Europejską. Ich podróże mają być łatwiejsze
Nowe Trendy
Powstała Akademia Pięknych Miejsc. Za darmo nauczy influencerów ciekawie pisać o... Dubaju