- Poszukajmy wspólnie takich właśnie potencjałów ponadregionalnych, które mogą być widoczne z punktu widzenia europejskiego, i zasygnalizujmy je w strategii - zaapelował Piotr Borys.
- Nic nie stoi na przeszkodzie, by jedną z marek Polski była turystyka uzdrowiskowa, wellness i spa - dodał.
Borys podkreślił, że przyjęte w poprzednim polskim dokumencie cele i filary - konkurencyjna, innowacyjna turystyka, nowoczesny system zarządzania turystyką, kompetentne kadry dla turystyki, turystyka jako czynnik rozwoju regionalnego - pozostały w dużej mierze niespełnione.
Wiceminister podał kilka przykładów najważniejszych dziedzin, które uwzględniają w swoich strategiach inne państwa europejskie: zwiększanie atrakcyjności ofert turystycznych, zrównoważony rozwój, cyfryzacja, pozyskiwanie i odzyskiwanie talentów.
Następnie Piotr Borys zwrócił uwagę na dysproporcje między Polską i największymi państwami Unii Europejskiej. Według Eurostatu w 2023 roku liczba turystów zagranicznych korzystających z rejestrowanych obiektów noclegowych wyniosła w Hiszpanii 72,1 miliona, we Włoszech 67,9 miliona, we Francji 53,4 miliona, w Niemczech 34,7 miliona, a w Polsce 7,1 miliona. - Dane te pokazują nasze miejsce w Europie, ale potencjał rozwojowy jest absolutnie do podwyższenia - stwierdził Borys.
W Polsce jest 9,8 tysiąca obiektów noclegowych mających 10 lub więcej miejsc, dla porównania we Włoszech jest ich 229,5 tysiąca, w Chorwacji 117,5 tysiąca, w Hiszpanii 57,5 tysiąca, a w Niemczech 48,3 tysiąca.
- Mamy wielkie rezerwy w porównaniu z liderami i trzykrotnie mniejszą bazę noclegową w odniesieniu do liczby mieszkańców i powierzchni. Oczywiście odpowiada ona dzisiejszym potrzebom, z drugiej strony jej rozwój jest niezwykle perspektywiczny - zauważył Piotr Borys.
Dodał, że niektóre regiony w Europie mają więcej hoteli pięciogwiazdkowych niż cała Polska, która ma ich zaledwie 95. To pokazuje, jakie mamy braki i zarazem potencjał wzrostowy.
Turystyka odpowiada za prawie 5 procent PKB Polski. Może być 7, a nawet 8 procent
W 2023 roku cudzoziemcy, łącznie z tymi, którzy przyjechali na jeden dzień, wydali w Polsce 54 miliardy złotych, z kolei Polacy podczas podróży krajowych 45 miliardów złotych.
Warto przytaczać te dane, podkreślał Piotr Borys, bo przypominają one, że im lepiej się w Europie i na świecie zareklamujemy, tym miliardów będzie więcej.
- W 2023 roku turystyka odpowiadała za 4,5 procent PKB Polski, szacujemy, że w tym roku będzie to około 4,8 procent. Wkład turystyki może rosnąć sukcesywnie do 7, a nawet 8 procent w horyzoncie 10 lat - taki cel powinniśmy sobie wyznaczyć - wyliczał wiceminister.
Statystyki te powinny być, jego zdaniem, punktem wyjścia do nakreślenia w strategii modelu wzrostu.
- Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakładać co roku określone cele. Jeżeli tego nie zrobimy, turystyka rozwijać się będzie tylko siłą inercji, a tu potrzebne są określone stymulanty. Wcześniej nikt nie prognozował danych, które miały pokazać, z czego mają się brać wzrosty w turystyce - mówił Piotr Borys.
Konieczne będzie również wskazanie w strategii instrumentów prawnych i finansowych, które zabezpieczą sektor turystyczny na wypadek sytuacji kryzysowych, takich jak ostatnio powódź na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie czy kryzys migracyjny na granicy z Białorusią.
- Jeśli nie zasygnalizujemy w strategii konieczności absorpcji środków pomocowych, także zewnętrznych, dla branży i segmentu publicznego ukierunkowanego na turystykę, żadne inne programy tego nie otworzą - zaznaczył wiceminister.
MSiT stworzył listę 70 podmiotów, które zaprasza do współpracy przy tworzeniu strategii i którym chce powierzyć określone zadania. Są to między innymi POT, ROT-y i LOT-y, urzędy marszałkowskie i JST, PTTK, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych, Główny Urząd Statystyczny, uczelnie i jednostki badawcze, Związek Miast Polskich, Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP, Polska Izba Turystyki, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Związek Pracodawców Turystyki Lewiatan, Polska Federacja Campingu i Caravaningu i Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- W otwartym dokumencie strategicznym jest miejsce dla wszystkich segmentów. Jak zostaną one ujęte w rozwiązaniach i celach, będzie w dużej części zależało od państwa - zwrócił się do zebranych Piotr Borys.
Na koniec nakreślił harmonogram prac nad strategią, zaplanowanych na rok 2025 i początek 2026.
- W pierwszym kwartale przyszłego roku, przed rozstrzygnięciem przetargu, chcemy odwiedzić wszystkie 16 regionów, a także, zanim ruszą usystematyzowane prace nad strategią pod nadzorem wybranej firmy, zrobić dogłębną analizę regionów pod względem potencjału turystycznego. Drzwi MSiT w części turystycznej są cały czas otwarte. Zakładamy, że w styczniu jeden dzień tygodnia będzie dniem wyjazdowym do marszałków województw, drugi przeznaczymy na spotkania i rozmowy z branżą - zapowiedział wiceminister.
- Strategia rozwoju polskiej turystyki, jeśli ma być efektywna i ambitna, może być zrealizowana wyłącznie z państwem. Wierzę, że taka właśnie powstanie, jako cel rozwoju polskiej turystyki i gospodarki - zakończył Piotr Borys.
W dalszej części konferencji odbyły się jeszcze dwie prezentacje: „Stan gospodarki turystycznej w Polsce” Huberta Gonery i „Wielkie wyprawy. Przywództwo i współpraca - inna perspektywa” Rafała Szczepanika.
Po nich organizatorzy konferencji zaprosili przedstawicieli branży turystycznej i samorządowców do dyskusji przy okrągłych stołach tematycznych (technologie w turystyce, Turystyczna Marka Polska, hotelarstwo/touroperatorzy, infrastruktura turystyczna, edukacja w turystyce, badania i dane, turystyka w JST, uzdrowiska/wellness/spa).