Wieś, natura, kultura, kulinaria - ruszyły prace nad 30. strategiami dla turystyki

Plany Ministerstwa Sportu i Turystyki są ambitne. W tym roku chciałoby zainspirować powstanie 13 strategii dla różnych rodzajów polskiej turystyki. Do tego zachęcić 16 województw do pracy nad strategiami regionalnymi, a na końcu stworzyć jeden dokument dla całego kraju.

Publikacja: 18.03.2025 01:14

Piotr Borys zamierza odwiedzić wszystkie województwa, by zachęcić władze do przygotowania lokalnych

Piotr Borys zamierza odwiedzić wszystkie województwa, by zachęcić władze do przygotowania lokalnych strategii dla turystyki

Foto: Piotr Borys, Facebook

Spotkaniem z branżą turystyczną i samorządowcami województwa lubuskiego wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys zainaugurował w piątek, 14 marca, cykl konferencji poświęconych strategiom dla turystyki. Spotkanie miało miejsce w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze.

Ministerstwo zachęca w ten sposób władze regionów do przygotowania nowych lub zaktualizowania wcześniejszych dokumentów zawierających pomysły na rozwój turystyki w poszczególnych województwach. To fragment szerszego planu przygotowania ogólnopolskiej strategii dla przemysłu turystycznego, a także trzynastu strategii (zwanych też podstrategiami) dla poszczególnych jej segmentów.

Ruszyły przygotowania do pisania strategii dla turystyki do roku 2030

Jak mówił Borys podczas pierwszej narady, jest ona kluczowym punktem cyklu konsultacji, mających na celu opracowanie „Strategii rozwoju turystyki dla Polski do 2030 roku, z perspektywą do [roku] 2036”. W wydarzeniu wzięli udział wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej Małgorzata Wilk-Grzywna, prezes Głównego Urzędu Statystycznego Marek Cierpiał-Wolan, wicemarszałek województwa lubuskiego Grzegorz Potęga i przewodnicząca sejmiku województwa lubuskiego Anna Synowiec.

Czytaj więcej

Piotr Borys: Nowa strategia rozwoju będzie dla polskiej turystyki przełomem

Wcześniej ministerstwo ogłosiło w ramach „Programu wsparcia turystyki. Edycja 2025” konkurs na dofinansowanie przygotowania wspomnianych trzynastu strategii. „Celem konkursu jest podniesienie jakości i poziomu innowacyjności świadczonych usług turystycznych na rynku krajowym oraz kontynuacja dla krajowej branży turystycznej tj.: rozwój i promocję turystyki regionalnej oraz turystyki aktywnej; transformację cyfrową; rozwój kwalifikacji kadr zawodowych w turystyce; działania strategiczne” - czytamy w ogłoszeniu.

W konkursie wyróżniono pięć "priorytetów merytorycznych" w ramach, których ubiegające się o pieniądze podmioty mogą składać oferty. Są to „Zrównoważony rozwój turystyki” (dofinansowanie od 80 tysięcy złotych do 150 tysięcy złotych), „Produkt turystyczny o wysokiej konkurencyjności” (dofinansowanie od 150 tysięcy złotych do 250 tysięcy złotych), „Digitalizacja” (dofinansowanie od 150 tysięcy złotych do 400 tysięcy złotych), „Transfer wiedzy” (od 100 tysięcy złotych do 200 tysięcy złotych), „Podstrategie turystyczne – dzielenie się wiedzą” (dofinansowanie od 100 tysięcy złotych do 250 tysięcy złotych).

W sumie na te wszystkie działania minister przeznaczył 12,6 miliona złotych, czyli tyle, ile wydaje na podobne cele co roku.

Wieś, natura, kultura, kulinaria, rowery i kajaki - dla każdego po strategii

Ministerstwo określiło hasłowo, jakich strategii oczekuje od aplikujących. Chodzi o dziedziny turystyki wymienione w regulaminie konkursu hasłowo jako:

1. turystyka rowerowa;

2. turystyka kulinarna;

3. turystyka uzdrowiskowa;

4. turystyka wiejska;

5. turystyka wodna;

6. turystyka konna/jeździecka;

7. Marka Polska;

8. MICE (chodzi o turystykę biznesową - red.);

9. HoReCa (chodzi o segment gastronomiczno-hotelowy turystyki - red.);

10. turystyka przyrodnicza;

11. turystyka kulturowa;

12. turystyka caravaningowa;

13. turystyka zorganizowana (wyjazdowa i przyjazdowa).

Jak można dowiedzieć się z załącznika do ogłoszenia, w punkcie dotyczącym podstrategii aplikujący o pieniądze na opracowanie takiego dokumentu musi spełnić kilkanaście warunków.

Musi wziąć pod uwagę, że strategia powinna określać „długoterminowe cele, misję, wizję i plany działania”.

Czytaj więcej

Będzie 11 strategii dla turystyki. Na liście: rowery, konie, seniorzy i młodzież

Dlatego powinna zawierać analizę sytuacji, czyli diagnozę stanu obecnego, z opisaniem sytuacji danej dziedziny turystyki, „zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej”. Dobrze by było, żeby obejmowała tak zwaną analizę SWOT, czyli wymieniała mocne (szanse) i słabe (zagrożenia) jej strony, „analizę otoczenia rynkowego, konkurencyjnego i technologicznego”.

W wizji autorzy muszą zawrzeć „obraz przyszłości, do którego należy dążyć” i wskazać „gdzie dany sektor winien być w przyszłości i jakie osiągnięcia pragnie zdobyć”.

Co do „misji” resort oczekuje, że „określi [ona] podstawowy cel”, będzie krótka, zrozumiała i motywująca.

W celach strategicznych lub inaczej operacyjnych, oczekuje konkretnych, „mierzalnych celów, które można osiągnąć w określonej perspektywie czasowej”. Przy czym cele te powinny być „zgodne z misją i wizją i stanowić konkretne punkty odniesienia do oceny postępów”.

Strategia musi zawierać też „plany/programy działania/zadania inwestycyjne”, które określą sposób osiągania założonych celów z uwzględnieniem „dostępnych zasobów i warunków rynkowych”.

Kto, kiedy i za ile zrealizuje strategie?

To nie wszystko, w dokumencie konieczne jest jeszcze określenie sposobu promowania danej dziedziny turystyki w ramach wyznaczonych celów, plan wdrożenia zawierający harmonogram działań, przypisanie odpowiedzialności i wskazanie co będzie potrzebne do zrealizowania planu, a także sposób monitorowania postępów implementacji.

Strategia potrzebuje też określenia, jaki będzie potrzebny budżet - zarówno w wymiarze finansowym, jak i „zasobów potrzebnych do [jej] realizacji”.

Autorzy muszą określić metody monitorowania postępów realizacji strategii, w tym kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) i sposób oceny efektywności działań.

W dziesiątym punkcie warunków, jakich spełnienia oczekuje donator znalazły się „ryzyka i zarządzanie kryzysowe: Identyfikacja potencjalnych zagrożeń związanych z realizacją [strategii] oraz plany zarządzania ryzykiem”, a w jedenastym „propozycja zmian organizacyjnych, strukturalnych i prawnych”.

Czytaj więcej

Powstał Klub Polskiej Turystyki. „Chcemy rozmawiać o strategii rozwoju turystyki”

Ministerstwo oczekuje na koniec, że w propozycjach strategii znajdą się przykłady dobrych praktyk zaczerpnięte z wybranych krajów Unii Europejskiej, a na koniec „powiązanie przygotowanej dokumentacji z istniejącymi dokumentami strategicznym krajowymi i europejskimi”.

Współpraca ekspertów z praktykami w pracy nad strategią - pożądana

Kto może ubiegać się o pieniądze na strategie? Wiceminister Piotr Borys nie ukrywa, że zależy mu na sprowokowaniu współpracy i osiągnięciu synergii w branży turystycznej. Dlatego w regulaminie zapisał, że podmiotami uprawnionymi do składania ofert w konkursie powinny być organizacje pozarządowe i jednostki, które wśród zadań statutowych mają działalność w obszarze turystyki (w tym m.in. ekoturystyki, agroturystyki, przewodnictwa i pilotażu, rekreacji, wypoczynku, hotelarstwa) lub krajoznawstwa pod warunkiem, że ofertę złożą co najmniej dwie takie organizacje. Wcześniej muszą one zawrzeć między sobą umowę o współpracy (w realizacji zadania publicznego).

Dodatkowym warunkiem jest wkład własny oferenta. Musi on zadeklarować, że wyłoży co najmniej 10 procent sumy o jaką się ubiega, w tym co najmniej 5 procent jako wkład finansowy, a resztę w formie własnej nieodpłatnej pracy.

Ponadto minister rekomenduje, aby oferent podczas tworzenia strategii łączył „elementy podejścia partnerskiego i eksperckiego” i w prace nad dokumentem angażował szeroką reprezentację danego środowiska turystycznego, co zapewnieni wykorzystanie wiedzy ekspertów i doświadczenie wszystkich interesariuszy.

Po tym jak zostaną rozstrzygnięte konkursy i rozdzielona pieniądze, ministerstwo oczekuje, że strategie sektorowe będą gotowe do końca roku.

Spotkaniem z branżą turystyczną i samorządowcami województwa lubuskiego wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys zainaugurował w piątek, 14 marca, cykl konferencji poświęconych strategiom dla turystyki. Spotkanie miało miejsce w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze.

Ministerstwo zachęca w ten sposób władze regionów do przygotowania nowych lub zaktualizowania wcześniejszych dokumentów zawierających pomysły na rozwój turystyki w poszczególnych województwach. To fragment szerszego planu przygotowania ogólnopolskiej strategii dla przemysłu turystycznego, a także trzynastu strategii (zwanych też podstrategiami) dla poszczególnych jej segmentów.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
550 greckich plaż do wynajęcia. Chcesz postawić leżaki? – zgłoś się
Popularne Trendy
Polska Izba Turystyki ma rzeczniczkę. Pierwszą od pięciu lat
Popularne Trendy
Baleary nałożą wyższe opłaty na turystów. Mniej gości, ale więcej spokoju
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki. Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń